AV oktober: novi zakoni, izzivi UI in uspehi ustvarjalcev
27. oktober 2025

V oktobrskih novicah pišemo o petih finalistih za nagrado občinstva LUX ter o dopolnilih, ki jih je Evropski parlament predstavil k predlogu zakonodaje o avtorskih pravicah in umetni inteligenci. Hiter razvoj umetne inteligence povzroča vse več skrbi glede varnosti, zato so ugledni svetovni strokovnjaki, med njimi tudi Nobelovi nagrajenci, pozvali k omejitvam njenega razvoja. Predstavljen je bil tudi nov sistem umetne inteligence, namenjen pomoči manjšim filmskim studiem. Evropski poslanci si prizadevajo nadgraditi in finančno okrepiti program AgoraEU, Evropski avdiovizualni observatorij pa je objavil najnovejše poročilo o položaju ustvarjalcev v Evropi. Pišemo tudi o skrbeh neodvisnih kinematografov glede prihodnosti in o upadanju gledanosti ameriških vsebin.
Med organizacijskimi novicami izpostavljamo, da vodenje FERA prevzema Julie Belgrado, novo vodstvo pa ima tudi Evropska mreža kolektivnih organizacij EVA. Projekt Films on the Move beleži odlične rezultate, Madrid do konca novembra gosti festival CINEU z brezplačnimi ogledi filmskih uspešnic, Nemčija bo finančno podprla filmske distributerje, italijanska avdiovizualna industrija pa povečuje prihodke.
Pišemo tudi o opozorilih, da evropska digitalna zakonodaja vodi v prekomerni nadzor, ter o izzivih omejevanja čezmejnega dostopa do vsebin v digitalni dobi.
V pravnem delu izpostavljamo, da evropski ustvarjalci od pretočnih platform še vedno ne prejemajo ustreznih nadomestil, da se je podjetje OpenAI ob lansiranju novega sistema zavezalo k večjemu spoštovanju avtorskih pravic, da je danska vlada pripravila ukrepe za večjo preglednost pri uporabi del s strani umetne inteligence ter da je Disney v sporu z upravljalci umetne inteligence zaradi nepooblaščene uporabe del. Pišemo tudi o poravnavi med ustvarjalci in podjetjem AnthropicAI.
EVROPSKE INSTITUCIJE
Znanih je pet finalistov za nagrado lux
Evropski parlament: Znanih je pet finalistov za nagrado občinstva lux 2026. To so film Christy v režiji Brendana Cantyja, Deaf režiserke Eve Libertad, Preprosta nesreča Džafarja Panahija, Love Me Tender Anne Cazenave Cambet in Sentimentalna vrednost Joachima Trierja. Evropski parlament je nagrado ustanovil leta 2007, da bi pomagal distribuirati kakovostne filme iz EU, ki odražajo kulturno raznolikost v Evropi in širše ter se dotikajo tem, kot so človekovo dostojanstvo, enakost, nediskriminacija, vključevanje, tolerantnost, pravica in solidarnost. Več o tem tukaj.
Evropski parlament o dopolnilih k predlogu zakonodaje o avtorskih pravicah in umetni inteligenci
Evropski parlament: Evropski parlament je pripravil dokument z dopolnili odbora za pravne zadeve (JURI) o predlogu zakonodaje, ki se dotika šolanja umetne inteligence in avtorskih pravic. Več o tem tukaj.
INDUSTRIJA
Ugledni strokovnjaki s pozivom za omejitev razvoja umetne inteligence
AI Red Lines: Številni ugledni strokovnjaki z različnih področij, med njimi tudi Nobelovi nagrajenci, predsedniki držav in strokovnjaki s področja umetne inteligence, so objavili t. i. Globalni poziv za omejite umetne inteligence. Gre za pobudo, s katero želijo vzpostaviti mednarodne omejitve za razvoj umetne inteligence, da bi preprečili tveganja, kot so manipulacije s podatki, širjenje dezinformacij in množično brezposelnost. Pobuda poziva vlade, da do konca leta 2026 dosežejo mednarodni politični dogovor o tem, s čimer bi zagotovili globalno varnost in odgovornost pri razvoju umetne inteligence. Več o tem tukaj.
Filmski ustvarjalci so dobili novo orodje za ustvarjanje
Variety: Podjetji Goldfinch in The Squad sta predstavili sistem umetne inteligence enGEN3, ki bo na odgovoren in transparenten način filmskim ustvarjalcem pomagal pri delu. Razvijalci sistema želijo z njim posameznim ustvarjalcem in manjšim filmskim studiom dati orodja za ustvarjanje, ki so si jih lahko doslej privoščili le veliki studii. EnGEN3 ustvarjalcem omogoča lažje razvijanje serij in likov ter vključevanje občinstva v projekte. Več o tem tukaj.
Evropski parlamentarci želijo nadgraditi AgoraEU
Culture Action Europe: Pobuda Culture Action Europe je pripravila povzetek poročila Evropskega parlamenta o programu Ustvarjalna Evropa (Creative Europe). Kot so ugotovili parlamentarci, je bil program zelo uspešen, vendar je lahko zaradi omejenih sredstev financiral le do 15 odstotkov prijavljenih projektov. Novi program AgoraEU združuje več programov, kar prinaša večjo fleksibilnost, a tudi tveganje za zmanjšanje poudarka na kulturi. Večje organizacije imajo trenutno boljši dostop do sredstev kot manjši akterji, kar krepi neenakosti. Evropski poslanci zato zahtevajo večji proračun, zaščito umetniške svobode, boljše delovne pogoje in bolj uravnoteženo porazdelitev sredstev. Več o tem tukaj.
O položaju kulturnikov in kreativcev v Evropi
Evropski avdiovizualni observatorij: Poročilo z naslovom Položaj umetnikov ter kulturno-kreativnih ustvarjalcev v Evropi, socialne pravice in mobilnost razkriva, da evropski kulturno-kreativni sektor zaposluje 7,7 milijona ljudi. Med njimi je veliko samozaposlenih z nestabilnimi prihodki, zato se soočajo z negotovostjo, neenakim dostopom do socialne zaščite in ovirami pri čezmejnem delu. Evropske države zato uvajajo posebne statuse, kolektivna pogajanja in nove modele za izboljšanje njihovega položaja. Več o tem tukaj.
Neodvisni kinematografi se bojijo za svojo prihodnost
CICAE: Mednarodna konfederacija art kinematografov (CICAE) je skupaj z organizacijama Art House Convergence (AHC) in Network of Independent Canadian Exhibitors (NICE) pozvala k boljši zaščiti neodvisnih kinematografov. Ob 130. obletnici izuma filma so poudarili pomen neodvisnih kinematografov kot kulturnih, socialnih in ekonomskih stebrov, ki omogočajo svobodno izražanje, inovacije in povezovanje med ljudmi. Ob tem so pozvali odločevalce, da prepoznajo in zaščitijo neodvisne kinematografe kot ključno infrastrukturo ter vlagajo v kulturne in avdiovizualne ekosisteme, ki ustvarjajo trajno vrednost. Več o tem tukaj.
Gledanost ameriških vsebin na platformah videa na zahtevo se zmanjšuje
Advanced Television: Gledanost ameriških vsebin na spletnih platformah se je na globalni ravni znižala, kaže raziskava analitske hiše Digital I . Gledanost ameriških vsebin, ki jih v 19 državah (brez ZDA), ponujajo Netflix, Disney+ in Prime Video, se je v zadnjih petih letih zmanjšala za sedem odstotkov. Skupen čas gledanosti teh vsebin se je namreč znižal z 52 odstotkov na 45 odstotkov celotnega časa gledanja omenjenih platform, ugotavlja raziskava. Več o tem tukaj.
Julie Belgrado prevzema krmilo FERA
FERA: Upravni odbor Združenja evropskih filmskih režiserjev (FERA) je za novo glavno izvršno direktorico združenja imenoval Julie Belgrado. Ta bo nadomestila Pauline Durand-Vialle, ki je FERA vodila desetletje. Več o tem tukaj.
Tudi EVA ima novo vodstvo
EVA: Evropska mreža kolektivnih organizacij za upravljanje avtorskih pravic na področju vizualnih umetnosti (EVA) ima novo generalno sekretarko. To je postala Laetitia Nguala Masamba, ki jo je skupščina EVA izbrala soglasno. Več o tem tukaj.
Films on the Move z odličnimi rezultati
ScreenDaily: Evropska komisija ugotavlja, da je podpora projektu Films on the Move, s katerim želi povečati kroženje evropskih filmov, pozitivno vplivala na gledanost evropskih filmov v tujini. Filmi, ki so sodelovali v projektu, so v povprečju ustvarili 1,70 evra prihodka na vsak vložen evro, pri čemer je 60 odstotkov njihovega zaslužka izhajalo iz tujine. Več o tem tukaj.
Madrid s festivalom CINEU približuje filme
Cineuropa: Madrid bo med 2. oktobrom in 28. novembrom gostil prvo izdajo filmskega festivala CINEU, ki bo v različnih okrožjih mesta brezplačno prikazoval filme, nagrajene na festivalih, kot so Cannes, Berlin in Benetke. Namen festivala je vsem omogočiti dostop do kulture in ponuditi prostor za izmenjavo mnenj o sodobni Evropi skozi film. Več o tem tukaj.
Nemčija bo finančno podprla filmske distributerje
Cineuropa: Nemčija je uvedla nov državni finančni program za podporo lokalnim filmskim distributerjem. Program upravlja organizacija German Films, ki bo prijavljenim distributerjem razdelila 250.000 evrov. Med pogoji za pridobitev sredstev je tudi ta, da morajo prijavitelji v svoji ponudbi imeti vsaj dve celovečerni nemški produkciji, prikazani ali distribuirani v njihovem trgu v letu 2024. Več o tem tukaj.
Italijanska avdiovizualna industrija povečuje prihodke
ScreenDaily: Italijanska avdiovizualna industrija je lani ustvarila za 16,3 milijarde evrov prihodkov, kar je za devet odstotkov več kot predlani. Najbolj so rast poganjale linearne televizije in platforme videa na zahtevo. Več o tem tukaj.
Evropska digitalna zakonodaja lahko vodi v prekomerni nadzor
The Parliament: Komentar z naslovom EU je spravila svetovno tehnološko industrijo v red, zdaj pa je njena zapuščina ogrožena, v katerem avtor hvali evropsko zakonodajo s področja varovanja osebnih podatkov, digitalnih trgov in digitalnih storitev. Vendar pa predlagani zakoni, kot je Chat Control, ogrožajo zasebnost in lahko vodijo v prekomeren nadzor, kar nasprotuje temeljnim vrednotam EU. Ključno vprašanje je, če bo Evropa še naprej oblikovala digitalno prihodnost brez ogrožanja različnih pravic. Več o tem tukaj.
Kako v digitalni dobi omejiti čezmejni dostop do vsebin?
Advanced Television: Komentar z naslovom Dostop do čezmejnih vsebin v digitalni dobi, v katerem avtor analizira izzive in tehnološke rešitve pri čezmejnem dostopu do digitalnih vsebin. Avtor poudarja uporabo naprednih metod, kot so analiza IP naslovov, sledenje brskalnikom in prepoznavanje VPN povezav, za izvajanje geoblokiranja in zagotavljanje skladnosti z licenčnimi dogovori. Poleg tega obravnava vpliv teh omejitev na uporabniško izkušnjo in predlaga izboljšave za zmanjšanje napak pri dostopu ter večjo preglednost pri obveščanju uporabnikov. Več o tem tukaj.
PRAVNE ZADEVE
Evropski ustvarjalci od pretočnih platform še vedno ne dobijo ustreznih nadomestil
SSRN: Raziskava z naslovom Plačilo avtorjev v dobi pretočnih vsebin, v katerem avtorja analizirata pravni okvir EU glede pravičnega nadomestila v primeru uporabe del na pretočnih platformah. Kot ugotavljata, ustvarjalci kljub možnosti nadzora nad vsebinami v večini držav EU ne prejemajo pravičnega deleža prihodkov od omenjenih platform. Poleg obstoječih pozitivnih pravnih mehanizmov, kot so licenčne pogodbe in kolektivno upravljanje pravic, članek izpostavlja tudi izzive, s katerimi se soočajo evropski avdiovizualni ustvarjalci pri pogajanjih z velikimi pretočnimi platformami, če pravice ne uveljavljajo kolektivno. Več o tem tukaj.
OpenAI se je zavezal k spoštovanju avtorskih pravic
Copyright Lately in Variety: Podjetje OpenAI je po številnih kritikah spremenilo politiko glede uporabe del in spoštovanja avtorskih pravic pri delovanju svojega sistema Sora2. Imetniki pravic morajo zdaj izrecno dovoliti uporabo svojih del, preden se ti lahko pojavijo v videih, in sicer s predlogom delitve prihodkov za tiste, ki se odločijo za sodelovanje. Kot poroča Variety, je največ kritik izreklo združenje Motion Picture Associations, ki ima veliko moč pri pogajanjih z velikimi tehnološkimi igralci. Več o tem tukaj in tukaj.
Danska vlada s konkretnimi ukrepi pri rabi UI
Rights Alliance: Dansko ministrstvo za kulturo je objavilo priporočila strokovne skupine za zaščito avtorskih pravic v dobi razvoja umetne inteligence, v katerem je skupina izpostavila, da obstoječi zakoni niso dovolj za zaščito vsebin pred nepooblaščeno uporabo s strani umetne inteligence. Zato je predlagala deset konkretnih ukrepov, med katerimi so učinkovita preglednost glede uporabe vsebin ob šolanju umetne inteligence, obveznost ponudnikov umetne inteligence, da poročajo o uporabi del in podatkov ter uvedba obratnega dokaznega bremena, če te zahteve niso izpolnjene. Poleg tega predlagajo spremembe avtorskega prava za zaščito osebnih značilnosti, kot so glas in podoba, ter spodbujanje uporabe človeško ustvarjenih vsebin. Skupina poudarja tudi pomen ozaveščanja uporabnikov ter poziva k večji odgovornosti ponudnikov umetne inteligence pri spoštovanju avtorskih pravic. Več o tem tukaj.
Tudi Disney v spor z upravljalci umetne inteligence
Deadline: Ena največjih medijsko-zabaviščnih družb na svetu Disney je upravljalcu umetne inteligence Character.AI poslala zahtevo za prenehanje (cease-and-desist) nepooblaščene uporabe njihovih vsebin in avtorsko zaščitenih likov. Disney je v pismu poudaril, da lahko nepooblaščena uporaba likov škoduje njihovi blagovni znamki, predvsem zaradi primerov manipulativnega in neprimernega vedenja nekaterih chatbotov. Character.AI je nato odstranil Disneyjeve like s platforme in navedel, da so bili ti generirani s strani uporabnikov ter da so pripravljeni sodelovati z imetniki pravic. Več o tem tukaj.
ČLANSKI KOTIČEK SAA
Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi je znova tudi ena od AIPA, in sicer Regionalno sodelovanje za močnejše pravice.
NAPOVED DOGODKOV
SAA: Skopje bo novembra gostilo drugi regionalni seminar o avtorskih pravicah avdiovizualnih ustvarjalcev v srednji in vzhodni Evropi. Dogodek bodo soorganizirali AZAS iz Severne Makedonije, AIPA, poljska ZAPA in Evropsko združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA). Več o tem tukaj.
Evropski urad za intelektualno lastnino (EUIPO) in Evropska komisija 20. in 21. novembra v Alicantu pripravljata konferenco z naslovom Skupaj skozi avtorsko pravo v spreminjajočem se digitalnem okolju. Več o tem tukaj.
Akademija evropskega prava (ERA) med 26. in 28. novembrom pripravlja letno konferenco o avtorskih pravicah, na kateri bo poseben poudarek na pravicah v kontekstu digitalizacije in umetne inteligence, vključno s tem, kako nove tehnologije vplivajo na uporabo, zaščito in izjemne pravice avtorskih del. Konferenco bo možno spremljati tudi prek spleta. Več o tem tukaj.
Najnovejše novice
27. oktober 2025
Podeljene nagrade 28. Festivala slovenskega filma Portorož
V nedeljo se je s slovesno podelitvijo vesen in drugih festivalskih nagrad zaključil 28. Festival slovenskega filma Portorož, ki je v enem tednu predstavil najboljše slovenske filme minulega obdobja ter gostil številne pogovore, strokovne dogodke in druženja filmskih ustvarjalcev.
24. oktober 2025
Praznujemo 15 let zaupanja in sodelovanja za prihodnost AV pravic
AIPA, k.o., je s slavnostnim dogodkom in mednarodno konferenco na Pravni fakulteti Univerze v Ljubljani 23. oktobra 2025 obeležila 15 let delovanja na področju kolektivnega upravljanja pravic avtorjev, izvajalcev in producentov avdiovizualnih del.
14. oktober 2025
Vse, kar ste nas vprašali
Spoštovane imetnice in imetniki pravic, v vsaki kolektivni organizaciji ste najpomembnejši prav vi in pri AIPA ni nič drugače. Po zadnjem obračunu smo prejeli kar nekaj vaših vprašanj in želja po dodatnih pojasnilih.
Prijavite se na e-novice
Želiš biti redno seznanjen z dejavnostjo AIPA in dogajanjem v AV industriji? Prijavi se na naše novice.
Najnovejše novice
27. oktober 2025
Podeljene nagrade 28. Festivala slovenskega filma Portorož
V nedeljo se je s slovesno podelitvijo vesen in drugih festivalskih nagrad zaključil 28. Festival slovenskega filma Portorož, ki je v enem tednu predstavil najboljše slovenske filme minulega obdobja ter gostil številne pogovore, strokovne dogodke in druženja filmskih ustvarjalcev.
24. oktober 2025
Praznujemo 15 let zaupanja in sodelovanja za prihodnost AV pravic
AIPA, k.o., je s slavnostnim dogodkom in mednarodno konferenco na Pravni fakulteti Univerze v Ljubljani 23. oktobra 2025 obeležila 15 let delovanja na področju kolektivnega upravljanja pravic avtorjev, izvajalcev in producentov avdiovizualnih del.
14. oktober 2025
Vse, kar ste nas vprašali
Spoštovane imetnice in imetniki pravic, v vsaki kolektivni organizaciji ste najpomembnejši prav vi in pri AIPA ni nič drugače. Po zadnjem obračunu smo prejeli kar nekaj vaših vprašanj in želja po dodatnih pojasnilih.
