logo

Evropski pritisk na tehnološke velikane

29. september 2025

placeholder

V septembrskih novicah pišemo, da evropska komisarka Virkkunen opozarja tehnološke gigante na spoštovanje avtorskih pravic, Evropska komisija pripravlja krovno digitalno zakonodajo Digitalni Omnibus, zbira odzive o vplivih akta o digitalnih trgih, medtem ko evropski ustvarjalci opozarjajo, da predsednica von der Leyen v govoru o stanju v EU ni omenila kulture.

 

Nemčija razmišlja o pravičnem nadomestilu za uporabo del na pretočnih platformah, uporaba AVOD in FAST hitro narašča, neodvisni producenti pa nasprotujejo programu AgoraEU. Dve tretjini naložb v evropske vsebine zagotavljajo televizijske hiše, tretjino platforme. Ob trenutni rasti bo enakopravnost spolov v avdiovizualni industriji dosežena šele leta 2047. Finski filmski sklad opozarja na izgubo delovnih mest zaradi morebitnih rezov, EU pa mora najti ravnovesje med zahtevami ustvarjalcev in upravljalcev umetne inteligence ter spodbuditi sodelovanje s filmsko industrijo.

 

Na pravnem področju izpostavljamo, da je licenciranje edina zakonita možnost uporabe avdiovizualnih del v umetni inteligenci, da morajo upravljalci AI spoštovati avtorske pravice in da je zdaj ključen trenutek za ureditev področja. Encyclopedia Britannica je že vložila tožbo zaradi nezakonite uporabe del, EU pa preverja, ali ChatGPT še spoštuje evropsko zakonodajo.

 

EVROPSKE INSTITUCIJE:

 

Evropska komisarka Virkkunen opozarja tehnološke gigante

Variety: Evropska komisarka za tehnološko suverenost, varnost in demokracijo Henna Virkkunen je v intervjuju za Variety tehnološke gigante opozorila, da je za uspešno poslovanje nujno spoštovati avtorske pravice, še posebej na področju umetne inteligence in pretočnih platform. Poudarila je, da je pomembno zagotoviti pravično nadomestilo za ustvarjalce vsebin, saj brez tega ni mogoče graditi trajnostnega poslovnega modela. Virkkunen je tudi opozorila na potrebo po usklajenih globalnih standardih, da bi preprečili izkoriščanje intelektualne lastnine brez ustreznega plačila. Več o tem tukaj.

 

Evropska komisija pripravlja krovno zakonodajo za digitalno področje

Evropska komisija: Evropska komisija je odprla javno razpravo, s katero želi zbrati mnenja in najboljše prakse z digitalnega področja, od kibernetske varnosti do umetne inteligence. Omenjeno naj bi vključila v t. i. Digitalni Omnibus, ki bo krovna zakonodaja za digitalno področje. Posvetovanje bo odprto do 14. oktobra. Več o tem tukaj.

 

Odzivi o vplivih akta o digitalnih trgih

Evropska komisija: Komisija je objavila tudi poziv za predložitev pripomb k aktu o digitalnih trgih, s katerimi želi zbrati mnenja o učinkovitosti in vplivu akta na trg. Komisija bo na podlagi prejetih povratnih informacij pripravila poročilo in ga predstavila Evropskemu parlamentu, Svetu EU in evropskemu ekonomsko-socialnemu svetu. Več o tem tukaj.

 

Evropski ustvarjalci se čutijo pozabljene

ECCD: Evropske koalicije za kulturno raznolikost (ECCD) obžalujejo, da predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen v govoru o stanju v EU ni niti enkrat omenila kulture. Medtem ko je bilo skoraj 8816 besed posvečenih suverenosti, varnosti, tehnološki neodvisnosti in gospodarskemu razvoju, ni bilo niti besede o kulturi, ustvarjalnosti ali izzivih, s katerimi se soočajo v digitalnem okolju. Združenje poudarja, da je ohranjanje kulturne raznolikosti strateška in zgodovinska prednost, ki prispeva k demokratični odpornosti, gospodarski dinamiki in predstavlja velik izziv, ki ga mora EU sprejeti z ambicijo. Več o tem tukaj.

 

INDUSTRIJA:

 

Nemčija o pravičnem nadomestilu na pretočnih platformah

Initiative Urheberrecht: Nemško ministrstvo za pravosodje in zaščito potrošnikov (BMJV) je septembra začelo javni posvet o možnostih uvedbe pravičnega nadomestila z naslova uporabe del na pretočnih platformah. Poročilo, ki ga je pripravila družba DIW Econ, analizira obstoječi sistem v nemški kreativni industriji (razen glasbene industrije). Posvetovanje je odprto do 15. januarja 2026, ministrstvo pa bo na podlagi prejetih mnenj oblikovalo nadaljnje zakonodajne predloge. Več o tem tukaj.

 

Uporaba platform AVOD in FAST hitro narašča

Cineuropa: Raziskava platforme Rakuten TV o gledanosti televizije v Španiji, Franciji, Nemčiji in Italiji je pokazala, da 71 odstotkov gledalcev tedensko uporablja brezplačne pretočne platforme z oglasi (AVOD) ali brezplačne linearne televizijske kanale z oglasi (FAST). Kar 44 odstotkov teh uporabnikov je povsem prenehalo gledati tradicionalno linearno televizijo, 25 odstotkov pa ne uporablja niti nobene platforme naročniškega videa na zahtevo (SVOD). Trend kaže na močan premik v potrošniških navadah, kjer brezplačne in oglasno podprte vsebine pridobivajo vedno večjo priljubljenost, ugotavlja Rakuten TV. Več o tem tukaj.

 

Tudi neodvisni producenti nasprotujejo predlaganemu programu AgoraEU

Cineuropa, Culture Policy Room in Variety: Neodvisni evropski producenti so izrazili resne pomisleke glede novega programa Agora EU, ki ga Evropska komisija snuje za podporo avdiovizualni industriji. Kot so poudarili na filmskem festivalu v San Sebastiánu, ki je potekal med 19. in 27. septembrom, predlog programa ogroža kulturno raznolikost in neodvisnost evropske produkcije.

 

Med ključnimi pomisleki so, da v AgoraEU ni več zapisanega kriterija neodvisnosti, združitev programa MEDIA s podporo novičarskim medijem, možnost vključitve podjetij izven Evrope in pomanjkanje jasnih mehanizmov upravljanja. Producentske organizacije pozivajo zakonodajalce EU, naj ponovno uvedejo neodvisnost kot pogoj za financiranje, ločijo proračune za avdiovizualne vsebine od novinarskih ter omejijo dostop za podjetja izven Evrope.

 

O programu in izzivih, ki jih prinaša program AgoraEU, piše tudi portal Culture Policy Room, Variety pa je pripravil članek o dogajanju v okviru filmskega festivala v San Sebastiánu. Več o tem tukaj, tukaj in tukaj.

 

Dve tretjini naložb v evropske vsebine zagotovijo televizijske hiše

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je pripravil poročilo o lanskih naložbah televizijskih hiš in pretočnih platform v evropske izvirne vsebine. Kot je razvidno, so lani naložbe znašale nekaj več kot 25 milijard evrov (brez novic in športnih pravic), od česar so dve tretjini naložb prispevale televizijske hiše, tretjino pa pretočne platforme. Več o tem tukaj.

 

Enakopravnost med spoloma v avdiovizualni industriji šele leta 2047?

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je pripravil poročilo o zastopanosti žensk v evropski filmski industriji med letoma 2020 in 2024, ki kaže, da so bile ženske zastopane le 27-odstotno. Če bo trenutni trend rasti, ki znaša manj kot en odstotek letno, ostal enak, bo enakopravnost med spoloma v industriji dosežena šele leta 2047. Največja neenakost je pri skladateljih in kamermanih, kjer je žensk le 13 oz. 14 odstotkov, nekoliko bolje pa so ženske zastopane med režiserji (27 odstotkov), montažerji (30 odstotkov), scenaristi (31 odstotkov) in producenti (34 odstotkov). Več o tem tukaj.

 

Finci pred krčenjem državnih sredstev za film

Nordisk Film & TV Fond: Finski filmski sklad (FFF) je vlado opozoril na resne posledice, če bo ta uresničila napoved, da bo skladu zmanjšala sredstva za sedem milijonov evrov. Kot poudarjajo, gre za 35 odstotkov trenutnega proračuna organizacije, zmanjšanje sredstev pa bi pripeljalo da manjše produkcije finskih filmov in izgubo 200 do 300 delovnih mest. Več o tem tukaj.

 

EU mora poiskati ravnovesje med zahtevami ustvarjalcev in upravljalcev umetne inteligence

Bruegel: Komentar z naslovom EU je še vedno ujeta v zagato avtorskih pravic glede umetne inteligence, v katerem avtor ugotavlja, da se EU sooča z izzivom usklajevanja avtorskega prava z razvojem umetne inteligence. Novi predpisi, kot je tudi kodeks ravnanja z umetno inteligenco, skušajo izboljšati preglednost in spoštovanje avtorskih pravic pri šolanju sistemov, vendar pa upravljalci sistemov pravijo, da visoki stroški licenciranja in pomanjkanje standardizacije predstavljajo ovire za dostop do podatkov, kar lahko zmanjša konkurenčnost EU na globalnem trgu. Po drugi strani pa ustvarjalci zahtevajo spoštovanje njihovih pravic. Več o tem tukaj.

 

Filmska industrija in upravljalci umetne inteligence bodo v prihodnosti več sodelovali

The Location Guide: Članek o sodelovanju med filmsko industrijo in umetno inteligenco, v katerem avtor ocenjujejo, da se bo sodelovanje med deležniki iz obeh panog okrepilo. Avtor ob tem izpostavlja naraščajočo vlogo umetne inteligence v filmski industriji. Strokovnjaki napovedujejo, da bo vse več filmskih ustvarjalcev uporabljalo umetno inteligenco, medtem ko bo tudi več razvijalcev in upravljalcev umetne inteligence sodelovalo s filmsko industrijo. Za takšen razvoj je nujno okrepiti usklajevanje in izobraževanje na obeh straneh. Več o tem tukaj.

 

PRAVNE ZADEVE:

 

Licenciranje uporabe edina možnost za zakonito uporabo avdiovizualnih del v UI

SSRN: Pravna strokovnjakinja Eleonore Rosati v raziskavi Prihodnost filmske industrije v dobi umetne inteligence: Pogled z vidika avtorskega prava v EU in Združenem kraljestvu analizira vpliv umetne inteligence na filmsko industrijo na avtorske pravice. Avtorica poudarja, da trenutna zakonodaja ne omogoča izjem za šolanje umetne inteligence z uporabo zaščitenih vsebin, kar pomeni, da bo potrebna uvedba licenčnega okvira za zakonitost teh dejavnosti. Ob tem opozarja, da uporaba umetne inteligence v ustvarjalnem procesu ne pomeni, da nastala dela ne morejo biti avtorsko zaščitena. Vendar morati biti v delu navzoča tudi človeški prispevek in nadzor. Avtorica v raziskavi tudi opozarja na pravno odgovornost uporabnikov in upravljalcev umetne inteligence, če ti generirajo vsebine, ki kršijo avtorske pravice. Več o tem tukaj.

 

Upravljalci umetne inteligence morajo spoštovati avtorske pravice

Techno Llama: Komentar z naslovom Komunikacija z javnostjo bo oblikovala prihodnost avtorskih pravic v boju z umetno inteligenco, v kateri avtor piše, da smo v prelomnem trenutku za oblikovanje prihodnosti avtorskih pravic v povezavi z umetno inteligenco. Avtor poudarja, da je trenutna faza regulacije umetne inteligence podobna prelomnim točkam v preteklosti, ko so se oblikovali pomembni pravni okviri. Pomembno vprašanje, ki bo oblikovalo prihodnost, je, kako bo pravni sistem obravnaval uporabo umetne inteligence pri ustvarjanju vsebin in kako bodo avtorske pravice prilagojene tem novim tehnologijam. Več o tem tukaj.

 

Encyclopedia Britannica in Merriam-Webster tožita upravljalca umetne inteligence

Courthouse News Service: Založniški hiši Encyclopedia Britannica in Merriam-Webster sta vložili tožbo proti zagonskemu podjetju Paerplexity, ki se ukvarja z razvojem umetne inteligence, in sicer zaradi domnevne kršitve avtorskih pravic. Obtožujeta ga, da je brez dovoljenja uporabljal njihove vsebine v svojem iskalniku, pri čemer so odgovori včasih vsebovali dobesedne ali parafrazirane dele njihovih člankov. Tožnika tudi trdita, da je Perplexity z uporabo spletnih pajkov obšel zaščitne mehanizme, ki preprečuje nepooblaščeno kopiranje vsebin. Več o tem tukaj.

 

Ali OpenAI še spoštuje akt o umetni inteligenci?

Euroactiv: Komentar z naslovom ChatGPT, ali spoštuješ evropsko zakonodajo?, v katerem avtor izpostavlja, da Evropska komisija preučuje, če najnovejša verzija ChatGPT, GPT-5, ustreza zahtevam akta o umetni inteligenci. Predvsem gre tu za vprašanje, če upravljalec sistema ChatGPT, podjetje Open AI, upošteva določbe glede razkrivanja podatkov, katere vsebine so bile uporabljene za šolanje sistema. Več o tem tukaj.

 

NAPOVED DOGODKOV

 

SAA: Skopje bo novembra gostilo drugi regionalni seminar o avtorskih pravicah avdiovizualnih ustvarjalcev v srednji in vzhodni Evropi. Dogodek bodo soorganizirali AZAS iz Severne Makedonije, AIPA, poljska ZAPA in Evropsko združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA). Več o tem tukaj.

 

Evropski urad za intelektualno lastnino (EUIPO) in Evropska komisija 20. in 21. novembra v Alicantu pripravljata konferenco z naslovom Skupaj skozi avtorsko pravo v spreminjajočem se digitalnem okolju. Več o tem tukaj.

 

Akademija evropskega prava (ERA) med 26. in 28. novembrom pripravlja letno konferenco  o avtorskih pravicah, na kateri bo poseben poudarek na pravicah v kontekstu digitalizacije in umetne inteligence, vključno s tem, kako nove tehnologije vplivajo na uporabo, zaščito in izjemne pravice avtorskih del. Konferenco bo možno spremljati tudi prek spleta. Več o tem tukaj.

Deli na: