logo

Kulturni kompas in odmeven regionalni seminar v Skopju

3. december 2025

placeholder

Kulturni kompas in odmeven regionalni seminar v Skopju

 

V drugem sklopu novembrskih novic poročamo o sprejetju Kulturnega kompasa, začetku zbiranja mnenj o direktivi AVMS in novem orodju EU za merjenje ogljičnega odtisa filmskih in AV-produkcij. Pišemo tudi o pripravi kodeksa za označevanje vsebin, ustvarjenih z umetno inteligenco, o kršitvah akta o digitalnih storitvah s strani Mete in TikToka ter o vrnitvi Evropskih filmskih večerov.

 

V industrijskih novicah izpostavljamo uspeh regionalnega seminarja v Skopju, rekordno zbrana nadomestila članic CISAC ter rimsko deklaracijo o pomenu avtorjev v dobi platform in umetne inteligence. Pišemo tudi o rahljanju digitalnih pravil v EU, novi praksi Berlinala o razkrivanju uporabe umetne inteligence, vse večji vlogi umetne inteligence pri spletnih iskanjih ter o naraščajočem pomenu YouTuba za distribucijo filmov in serij. Opozarjamo še na porast mini dram, vpliv videoiger na uporabniške navade, odpor kulturnikov proti rezom v proračun za kulturo, poziv k boju proti piratstvu ter novosti pri združenjih FERA in FSE.

 

V pravnem sklopu poročamo o prelomni odločitvi münchenskega sodišča glede učenja umetne inteligence na zaščitenih delih, tožbi organizacije SACD proti TikToku ter naraščajoči problematiki globokih ponaredkov. Izpostavljamo tudi zahteve po strožji zakonodaji in tožbo brazilskega časnika proti OpenAI.

 

EVROPSKE INSTITUCIJE:

 

Evropska komisija sprejela Kulturni kompas, orodje za snovanje kulturne politike

Evropska komisija: Evropska komisija je pred dnevi sprejela Kulturni kompas za Evropo, v prihodnost usmerjen okvir za oblikovanje kulturne politike EU. Dokument kulturi pripisuje osrednjo vlogo pri krepitvi evropske identitete, odličnosti in raznolikosti. O predstavitvi Kulturnega kompasa so poročali tudi pri pobudi Culture Action Europe. Več o tem tukaj, tukaj.

 

Komisija začela z zbiranjem mnenj o AVMS direktivi

Evropska komisija: Evropska komisija je začela z zbiranjem mnenj o direktivi o avdiovizualnih medijskih storitvah (AVMS). V postopek želi vključiti vse ključne deležnike, med njimi regulatorje, akademsko sfero, radiodifuzne hiše, ponudnike VOD, platforme za izmenjavo videov, vplivneže in oglaševalce. Zbiranje mnenj bo potekalo do 21. decembra letos. Več o tem tukaj.

 

EU z novim orodjem za merjenje ogljičnega odtisa filmskih in avdiovizualnih produkcij

Evropska komisija: Evropska komisija je predstavila spletno orodje MEDIA Carbon Calculator, namenjeno merjenju ogljičnega odtisa filmskih in avdiovizualnih produkcij. Uporaba orodja bo obvezna za vsa podjetja, ki bodo kandidirala za sredstva iz programov EU. Več o tem tukaj.

 

Komisija pripravlja kodeks o označevanju vsebin, ustvarjenih z umetno inteligenco

Evropska komisija in Politico: Evropska komisija je v začetku novembra začela pripravljati kodeks oziroma priporočila za označevanje vsebin, ustvarjenih z umetno inteligenco. Obveznost označevanja določa akt o umetni inteligenci, saj mora biti takšna vsebina jasno prepoznavna. Ukrep je odgovor na vse večje težave pri razlikovanju med vsebinami, ki jih ustvari človek, in tistimi, ki jih ustvari umetna inteligenca. O temi je poročal tudi Politico. Več o tem tukaj in tukaj.

 

Meta in TikTok kršita akt o digitalnih storitvah

Evropska komisija in Euroactiv: Evropska komisija je na podlagi prvih ugotovitev sporočila, da Meta in TikTok raziskovalcem ne zagotavljata ustreznega dostopa do javnih podatkov, s čimer kršita akt o digitalnih storitvah (DSA). Meti očitajo tudi uporabnikom neprijazne mehanizme za prijavljanje nezakonitih vsebin. Industrija zatrjuje, da ne želi izigravati zakonodaje, in poziva k poenostavitvi administrativnih postopkov. Euroactiv poroča, da Komisija že načrtuje nadaljnjo poenostavitev tehnoloških pravil po pregledu DSA. Več o tem tukaj in tukaj.

 

Vračajo se Evropski filmski večeri

Evropska komisija: Pobuda Evropski filmski večeri se vrača in nadaljuje svoje poslanstvo spodbujanja povezav prek evropske kinematografije ter poudarjanja podpore programa EU MEDIA avdiovizualnemu sektorju. Ta letni dogodek, ki se je začel leta 2018, slavi raznolikost evropskih filmov. Letošnja izdaja, ki bo potekala do sredine decembra, ima poseben poudarek, in sicer sodelovanje s kinematografi v Latinski Ameriki in na Karibih. V novembru bo približno 30 kinematografov iz 16 držav Latinske Amerike in Karibov predvajalo koprodukcije. Nato bo od 1. do 5. decembra sodelovalo 93 kinematografov iz vseh držav članic EU, ki bodo predstavili filme, nastale v okviru teh mednarodnih sodelovanj. Več o tem tukaj.

 

INDUSTRIJA:

 

Velik interes za regionalni seminar v Skopju, ki ga je soorganizirala AIPA

AIPA, SAA, Telma, AZAS: V Skopju je potekal regionalni seminar, ki so ga soorganizirali AIPA, Združenje evropskih avdiovizualnih avtorjev (SAA), makedonska kolektivna organizacija AZAS in poljska ZAPA. Na njem so se zbrali predstavniki kolektivnih organizacij, avtorjev, strokovnjakov za avtorsko pravo ter institucij iz Srednje in Vzhodne Evrope ter Zahodnega Balkana. Organizatorji so dogodek z naslovom Authors First: Copyright as the Cornerstone of Creativity and Culture in the Audiovisual Sector zasnovali kot platformo za razpravo o položaju avdiovizualnih avtorjev, izmenjavo izkušenj ter pregled zakonodajnih in sistemskih izzivov na področju kolektivnega upravljanja avtorskih pravic v regiji. Zbrani so poudarili nujnost uvedbe pravičnega nadomestila za avtorje, krepitev učinkovitega kolektivnega upravljanja ter pomen tesnega sodelovanja med organizacijami v regiji. Sprejet je bil tudi skupni dokument – Skopje Call, ki ga je podpisala tudi AIPA.  Več o tem tukaj, tukaj, tukaj, in tukaj.

 

Članice CISAC zbrale rekordno nadomestil

CISAC: Članice Svetovnega združenja avtorjev in skladateljev (CISAC) so lani zbrale rekordnih 13,97 milijarde evrov nadomestil, kar je 6,6 odstotka več kot predlani. Ta mejnik je predvsem posledica digitalnih prihodkov, ki so se leta 2024 povečali za 11,2 odstotka in prvič presegli 5 milijard evrov. Nadomestila iz naslova pretočnih in naročniških storitev zdaj predstavljajo več kot tretjino celotnih globalnih nadomestil, kar odraža sedemkratno povečanje digitalnih prihodkov od leta 2015. CISAC ima 228 članic iz 111 držav, med njimi je tudi AIPA.  Več o tem tukaj.

 

V Rimu objavili deklaracijo o pomenu avtorjev v dobi platform in umetne inteligence

Cineuropa: Evropski in balkanski predstavniki filmske industrije so na srečanju v Rimu objavili deklaracijo, ki poudarja pomen avtorjev v dobi platform in umetne inteligence. V njej pozivajo Evropsko komisijo k okrepljenim pravilom, ki bi zagotavljala obvezne investicije platform in radiodifuznih hiš v neodvisno evropsko avdiovizualno produkcijo. Ob tem so poudarili potrebo po ohranitvi t. i. kulturne izjeme in etičnih okvirov za uporabo umetne inteligence, tako da bi ti sistemi ostali orodje, ne pa zamenjava za človeško ustvarjalnost. Deklaracijo so podprli tudi predstavniki slovenskih avdiovizualnih ustvarjalcev in AIPA, ki so sodelovali na srečanju. Več o tem tukaj.

 

EU blaži stroga digitalna pravila, kritiki vidijo škodljivo prakso

Politico, EDRI: Komentar z naslovom Bruselj ne želi biti več svetovni digitalni policaj, v katerem avtor piše, da je EU pred dnevi predstavila paket za omilitev strogih digitalnih pravil, poimenovan Digital Omnibus. Poenostavitve naj bi po ocenah evropskih odločevalcev povečale konkurenčnost evropskih podjetij in olajšale delo tehnološkim gigantom, obenem pa kritiki opozarjajo, da bi lahko to ogrozilo zasebnost in temeljne digitalne pravice državljanov. Omilitev je odgovor na zahteve industrije in tudi ZDA, ki ocenjujejo, da je digitalno področje v EU preveč regulirano. Združenje evropskih civilnih iniciativ in organizacij za varstvo človekovih pravic (EDRI) je Digital Omnibus ocenilo kot zelo škodljiv za EU in evropsko družbo. O tem sta poročala tudi Euroactiv in think-tank Evropskega parlamenta. Več o tem tukaj, tukaj, tukaj in tukaj.

 

Berlinale prvič z vprašalnikom o uporabi umetne inteligence pri produkciji filmov

ScreenDaily: Organizatorji Berlinala, ki bo potekal februarja 2026, so pri razpisu prvič vprašali ustvarjalce, ali so pri produkciji prijavljenih filmov uporabili umetno inteligenco. Kljub temu festival ne namerava uvesti novih pravil ali oznak za filme, ki so nastali s pomočjo umetne inteligence, temveč gre zgolj za zbiranje podatkov. Kot je dejala vodja festivala Tricia Tuttle, festival ne načrtuje ločene sekcije za filme, ki so nastali s pomočjo umetne inteligence. Več o tem tukaj.

 

Umetna inteligenca osvaja tudi funkcije za iskanje videov v brskalnikih

Advanced Televison: Umetna inteligenca se izredno hitro razvija, prav tako pa se širi uporaba teh sistemov na področju iskalnikov. Ti že preoblikujejo strojno in programsko opremo, medije ter telekomunikacije, ugotavlja raziskava analitske hiše Deloitte. Uporaba funkcij iskanja v brskalnikih s pomočjo umetne inteligence bo prihodnje leto postala trikrat pogostejša kot uporaba samostojnih aplikacij, kar pomeni, da bodo uporabniki pogosteje dobili povzetke informacij namesto dolgih seznamov povezav. Omenjeno prinaša tudi spremembe za avdiovizualne medijske storitve, saj narašča priljubljenost generativnega videa, kratkih serij in video-podkastov, kar spreminja način, kako ljudje spremljajo vsebine. Več o tem tukaj.

 

Zaživela je panevropska pobuda za sodelovanje med EU in Združenim kraljestvom na kulturnem in kreativnem področju

Forum on EU-UK: Konec oktobra je zaživela panevropska pobuda o kulturnih in medijskih odnosih med EU in Združenim kraljestvom (Forum on EU-UK). Gre za posvetovalno telo s ciljem povezovanja kulturnega in kreativnega sektorja med državami EU in Združenim kraljestvom. Prvi forum je, kot omenjeno, potekal konec oktobra v Bruslju, kjer je približno 50 udeležencev oblikovalo skupna priporočila, ki jih je kasneje podprlo več kot 200 deležnikov. Priporočila poudarjajo, da sta kultura in ustvarjalnost ključni za politične, družbene in gospodarske odnose med EU in Združenim kraljestvom, še posebej ob rasti panoge, hitrem tehnološkem razvoju in novih regulativnih izzivih. Več o tem tukaj.

 

Evropska komisija naj bi odložila začetek veljavnosti ključnih določb akta o umetni inteligence  za sisteme z visokim tveganjem

Politico: Evropska komisija naj bi po poročanju Politica predlagala enoletni odlog veljavnosti ključnih določb akta o umetni inteligenci za sisteme z visokim tveganjem. Zamik veljavnosti naj bi bil del širšega paketa, ki poenostavlja digitalne predpise in zmanjšuje birokracijo. Komisija je bila v zadnjih mesecih deležna močnih pritiskov s strani velikih tehnoloških podjetij in ZDA. Novi roki za izvajanje zahtev, vključno s kaznimi in nadzorom, bi se prestavili na december 2027. Več o tem tukaj.

 

YouTube postaja vse bolj pomembno distribucijsko orodje za filme in serije

ScreenDaily: Komentar z naslovom Zakaj je več evropskih filmskih podjetij pripravljeno na nov pristop k platformi YouTube, v katerem avtor piše, da evropski filmarji YouTuba ne vidijo več le kot promocijske platforme, temveč kot resno distribucijsko orodje. Primeri, kot sta Minerva Pictures in mk2, kažejo, da so pripravljeni vlagati v arhivske filme, v novo produkcijo za YouTube in eksperimentalne formate, ki nagovarjajo sodobno občinstvo. Med njimi so tudi t. i. kratke mini-drame. Več o tem tukaj.

 

Kratke mini drame postajajo vse bolj popularne

Cineuropa: Kratke mini-drame (do 10 minut) dosegajo velik obseg občinstva, predvsem prek družbenih omrežij, ugotavlja analitska hiša Ampere. Več kot desetina uporabnikov interneta je v zadnjem mesecu gledala mini-drame, največ na platformah YouTube in TikTok. Več o tem tukaj.

 

Pretočne platforme in videoigre spreminjajo uporabniške navade

Advanced Televison: Komentar z naslovom Kako pretočne platforme in igranje videoiger spreminjata t. i. kulturo na zahtevo. Zabava z novimi tehnologijami postaja takoj dostopna, personalizirana in interaktivna. Serije, filmi in videoigre so zdaj prilagojeni uporabniškim navadam, algoritmi pa usmerjajo ponudbo. Več o tem tukaj.

 

Evropski kulturniki in kreativci proti zmanjšanju sredstev EU za kulturo

Culture Action Europe: Člani pobude Culture Action Europe so na evropske odločevalce naslovili odprto pismo, v katerem jih pozivajo k razveljavitvi predlaganih rezov v višini 27,56 milijona evrov iz proračuna programa Ustvarjalna Evropa za leto 2026. Kot poudarjajo evropski ustvarjalci, zmanjšanje sredstev ogroža trajnost edinega mehanizma EU, namenjenega financiranju kulture in ustvarjalnih sektorjev. Več o tem tukaj.

 

AAPA poziva k odločnejšemu boju proti piratstvu v avdiovizualni industriji

Advanced Television: Zveza proti piratstvu v avdiovizualni industriji (AAPA) je podprla predlog Evropske komisije za odločnejši boj proti spletnemu piratstvu. Kot poudarjajo v AAPA, obstoječi ukrepi niso učinkoviti. Obseg spletnega piratstva namreč močno ogroža kulturno suverenost, konkurenčnost in varnost potrošnikov ter odžira prihodke avtorjem, distributerjem in državam. AAPA zato zahteva celovito evropsko zakonodajo in sistemsko sodelovanje vseh – od spletnih posrednikov in gostiteljev vsebin do platform, plačilnih sistemov in oglaševalskih omrežij – da bi učinkovito preprečili ilegalno distribucijo in zaščitili avdiovizualni sektor. Več o tem tukaj.

 

FERA praznovala 15. obletnico

FERA: Združenje avdiovizualnih avtorjev (FERA) je v začetku novembra praznovalo 15. obletnico delovanja. Ob jubileju so pripravili tudi konferenco na temo izvajanja avtorskega prava v dobi umetne inteligence ter novih strategij za zaščito in uveljavljanje pravic ustvarjalcev v hitro spreminjajočem se okolju. Na enem od panelov je sodelovala tudi predsednica Društva slovenskih režiserjev in režiserk Urša Menart. Več o tem tukaj.

 

FSE z novim izvršnim odborom

FSE: Poročilo o dogajanju na skupščini Zveze scenaristov Evrope (FSE), na kateri so med drugim imenovali nov izvršni odbor . Več o tem tukaj.

PRAVNE ZADEVE:

 

Prelomna odločitev münchenskega sodišča

Copyright Initiative, AIPA, Kluwer Copyright Blog,  AI Fray, Taylor Wessing in DIMT: Münchensko deželno sodišče je sprejelo prelomno odločitev za zaščito avtorskih pravic v Evropi. V postopku, ki ga je sprožila nemška kolektivna organizacija GEMA, je sodišče potrdilo, da uporaba avtorskih del za učenje in obratovanje sistemov umetne inteligence brez dovoljenja imetnikov pravic predstavlja kršitev avtorskega prava. O tem so med drugim poročali Copyright Initiative, Kluwer Copyright Blog, AI Fray, pravna pisarna Tayor Wessing in italijanska zbornica DIMT. Številne organizacije ustvarjalcev so odločitev sodišča pozdravile, med njimi tudi AIPA.

 

Francoska kolektivna organizacija SACD toži TikTok zaradi omogočanja objav avtorsko zaščitenih del

Actualitte: Poročilo z okrogle mize, ki jo je pripravil UCL Pravni inštitut za področje blagovnih znamk in inovacij. Na okrogli mizi so strokovnjaki z različnih področij razpravljali o izzivih, ki jih prinaša umetna inteligenca za vizualne umetnosti. Kot so med drugim poudarili, upravljalci umetne inteligence brez dovoljenj in nadomestil uporabljajo avtorsko zaščitena dela za šolanje svojih sistemov, kar je treba prekiniti. Ključna je zakonodaja, so poudarili. Več o tem tukaj.

 

Okrogla miza: Zakonodaja mora urediti nezakonito uporabo del s strani umetne inteligence

Kluwer Copyright Blog: Poročilo z okrogle mize, ki jo je pripravil UCL Pravni Inštitut za področje blagovnih znamk in inovacij. Na okrogli mizi so strokovnjaki z različnih področjih razpravljali o izzivih, ki jih prinaša umetna inteligenca za vizualne umetnosti. Kot so med drugim poudarili, upravljalci umetne inteligence brez dovoljenj in nadomestil uporabljajo avtorsko zaščitena dela za šolanje svojih sistemov, kar je potrebno prekiniti. Ključna je zakonodaja, so poudarili. Več o tem tukaj.

 

Globoki ponaredki vse bolj pogosti tudi v filmski industriji

Variety: Komentar z naslovom Fotografije, ustvarjene z umetno inteligenco, ogrožajo prihodnost dokumentarcev, saj ljudje ne bodo več verjeli ničemur: Globoki ponaredki so zločin, umetna inteligenca je orodje, v katerem avtor piše o izredno hitri rasti generiranja globokih ponaredkov. Gre za zaskrbljujoč trend, ki ga spodbuja razvoj umetne inteligence, poudarja. Več o tem tukaj.

 

Brazilski časnik v tožbo zoper OpenAI

Kluwer Copyright Blog: Blog je poročal tudi o odmevni tožbi časopisne hiše Folha de S. Paulo proti podjetju OpenAI. Ta naj bi po mnenju tožnikov brez dovoljenja uporabljal njihova avtorsko zaščitena dela za šolanje sistema ChatGPT, pri čemer naj bi povzemal vsebine in jih generiral brez dovoljenja ter brez navedbe vira. Časopis trdi, da gre za kršitev avtorskih pravic in nepošteno konkurenco ter zahteva uničenje generiranih vsebin. Sodba še ni znana, vendar bi lahko ta primer postal prvi pomemben precedens na področju uporabe avtorskih pravic s strani upravljalcev umetne inteligence v Braziliji. Več o tem tukaj.

 

ČLANSKI KOTIČEK SAA

 

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi so znova tudi tri od AIPA, in sicer AIPA praznovala 15 let – skupaj smo pogledali v prihodnost avdiovizualnih pravic, AIPA čestita SAA ob 15-letnici in Srečanje z A-prava v Podgorici.

 

Foto: Pixabay

Deli na: