Avtorji za pravično udeležbo pri prihodkih!

Datum objave: 23.12.2016

V ZDA se je začelo sojenje, ki ga spremljajo ustvarjalci na obeh straneh Atlantika. Skladatelj, igralec in avtor Harry Shearer, ki ga med drugim poznamo kot scenarista in igralca v filmu This is Spinal Tap in kot glas več kot 20 risanih junakov iz Simpsonovih (med drugim Mr. Burnsa), zaradi neupravičene uporabe svojih del z naslova filma This is Spinal Tap za 125 milijonov dolarjev toži multinacionalko Vivendi Universal Music Group in njeno podružnico Studio Canal.

Kot je na svoji spletni strani Fairness Rocks zapisal Shearer, je njegova tožba tudi poziv vsem svetovnim avtorjem, da sledijo njegovemu primeru, če menijo, da so bili ogoljufani. Shearer v tožbi Vivendiju med drugim očita prevaro, nekonkurenčno in nepravično poslovno prakso. Vivendi je po mnenju Shearerja manipuliral s podatki o prihodkih filma in licenčninah za prodajo blaga, povezanega s filmom. Ob tem pa tudi preprosto ignoriral dogovor, da avtorjem poroča o teh prihodkih, s čimer bi ti imeli podatke za zahtevo nadomestila.

Komedija This is the Spinal Tap, ki govori o namišljeni britanski rock skupini, je nastala leta 1984. Po podatkih Vivendija so z glasbo iz filma v 34 letih zaslužili skupaj 98 dolarjev. To pomeni, da odpade avtorjem za delitev 81 dolarjev, kar je smešno, pravi Shearer. Film, za katerega je soavtor scenarija, v njem pa tudi igra, si je že v kinu ogledalo več milijonov ljudi, nato pa še milijoni pred televizijskimi ekrani, na videokasetah, na CD-jih, itn. Film je bil tudi uvrščen med 100 najboljših komedij na svetu, sodi pa tudi med 1000 najboljših filmov vseh časov.

Gre za očitno prevaro Vivendija in njegovih agentov, ki skrivajo prave podatke o prihodkih filmov in drugih prihodkih, povezanih s filmom, s čimer onemogočajo pravično delitev prihodkov, meni Shearer. Avtorji že dve leti zahtevamo poročilo o teh prihodkih, kar Vivendi še vedno ni pripravil. Zato smo šli v tožbo, je poudaril.

Krovno združenje avdiovizualnih avtorjev SAA, katerega članica je tudi AIPA, podpira napore avtorjev za pravično udeležbo pri prihodkih iz naslova uporabe njihovih del. Shearerjev primer pa ocenjuje kot "odličen prikaz težav, s katerimi se srečujejo ustvarjalci". Je pa Shearer eden redkih, ki se je odločil za pravno pot, saj številni ustvarjalci zaradi groženj in pomanjkanja denarja za pravdanje odstopijo od tega, menijo v SAA.

Kot poudarjajo v SAA, imajo težave pri uresničevanju dogovora tako tudi ustvarjalci, ki vnaprej sklenejo pogodbo o pravične delitvi prihodka. V prvi vrsti gre tu za težave pri transparentnem poročanju o zaslužkih njihovih del. Zato z zanimanjem spremljajo, kaj se bo zgodilo z zgodbo med Shearerjem in Vivendijem, kar bo lahko tudi dobra podlaga za novo ureditev sistema, tudi v EU.

SAA ob tem opozarja, da podobne zaplete lahko pričakujejo ustvarjalci, če bo sprejet predlog Direktive o avtorskih pravicah in enotnem digitalnem trgu, ki ga je Evropska komisija predstavila sredi septembra. Ta predvideva pravico do popravka pogodb med avtorjem in njegovim založnikom, kar pomeni, da lahko avtor zahteva dodatno nadomestilo, kot je predvideno v pogodbi, če je to precej nižje od komercialnega uspeha avtorjevega dela. Na načelni ravni je taka ureditev sicer dobro zastavljena, vendar smatramo, da bo možno to pravico uspešno in v dobrobit avtorjem izterjati le, če bodo za to skrbele kolektivne organizacije. V nasprotnem bodo avtorji prav gotovo podvrženi pritiskom (npr. različne tožbe, uvrstitev na "črne liste", itn).

V AIPA podpiramo Shearerja, tako kot vse druge ustvarjalce, da dobijo ustrezno nadomestilo (tako, kot se zavzemamo, da bi producenti in igralci imeli neposredno upravičenje iz kabelske retransmisije). Menimo, da lahko le ustrezno urejene pravice vseh deležnikov privedejo do uspešnega nadaljnjega ustvarjanja novih del. To je v primeru Slovenije, kot majhne države z omejenim jezikovnim področjem, še pomembnejše. V nasprotnem primeru se bosta siromašila ne samo slovenska kultura, temveč bomo priča tudi izpadu znatnega prihodka v drugih segmentih.

[ {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, ]