Aepo-Artis poziva Slovenijo k uzakonitvi pravičnega nadomestila

Datum objave: 09.10.2020

Združenja evropskih organizacij izvajalcev (AEPO-ARTIS) je na ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravka Počivalška naslovilo odprto pismo, v katerem ga poziva, da Slovenija čim prej implementira lani sprejeto Direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu. "Slovenija ima zdaj edinstveno priložnost, da sprejme Direktivo, skupaj z 18. členom, ki predvideva pravično in proporcionalno nadomestilo za ustvarjalce. Ti so zaradi krize, ki jo je povzročila pandemija covid-19, v večini primerov izgubili delo oz. delajo malo, kar pomeni da so ostali brez prihodkov. Če bi bila Direktiva že implementirana, bi ustvarjalci prejemali nadomestilo in bi tako veliko lažje prebrodili trenutne razmere," ocenjujejo v AEPO-ARTIS.

Kulturno-kreativni sektor po svetu (tudi v Evropi in Sloveniji) je zaradi pandemije eden najbolj prizadetih, saj so se snemanja praktično ustavila, koncerti in predstave so odpovedane, kinodvorane zaprte. Velika večina ustvarjalcev je t.i. svobodnjakov oz. samozaposlenih, kar pomeni, da v času koronakrize dobivajo le malo oz. nič finančnih nadomestil. To ne ogroža le njihovega ustvarjanja, ampak tudi osnovno socialno varnost in samo preživetja, zato jim morajo države pomagati, poudarjajo v AEPO-ARTIS.

Španija je na tem področju primer dobre prakse. Njihov sistem nadomestil je uveljavljen in deluje že vrsto let. Zato španski ustvarjalci tudi v času koronakrize prejemajo nadomestila, kar jim omogoča dostojnejše življenje, kot ga imajo njihovi kolegi v državah, kjer ne dobivajo nadomestil. Španski sistem določa neodpovedljivo pravico do nadomestila za uporabo del na platformah, ki ponujajo video na zahtevo. Nadomestilo plačujejo omenjene platforme. Pravica je kolektivno upravljana, za to pa skrbita organizaciji AIE in AISGE. Podobno rešitev bi lahko implementirala tudi Slovenija, so prepričani v AEPO-ARTIS.

V AIPA, ki je polnopravna članica AEPO-ARTIS, podpiramo napore združenja in vseh drugih organizacij v boju za pravice ustvarjalcev za uzakonitev pravičnega nadomestila na ravni celotne EU. Le s pravičnimi nadomestili za avdiovizualne ustvarjalce ohranjamo njihovo nadaljnje delo ter razvoj evropske in slovenske kulture. Ker tega nadomestila ni, se praktično vsi avdiovizualni ustvarjalci v zadnjih mesecih srečujejo še z večjimi finančnimi težavami kot prej. To je v primeru Slovenije še toliko bolj pereče, saj večina ustvarjalcev nima redne zaposlitve in delo opravlja s statusom samostojnih podjetnikov oz. samozaposlenih v kulturi.

Vendar bi lahko Slovenija to zelo hitro uredila. Predlog AEPO-ARTIS, da sledimo španski ureditvi, je zelo dobra iztočnica, saj bi lahko avdiovizualni ustvarjalci hitro dobili pravično nadomestilo. To ne bi bilo na plečih države, saj bi ga plačale spletne platforme, ki so nesporne finančne zmagovalke koronakrize. Prihodki in število naročnikov spletih platform se je v zadnjih mesecih, ko so ljudje zaradi različnih omejitev morali ostati doma, tako hitro povečevalo, da je presenetilo tudi same platforme. Vendar pa svojega uspeha ne želijo, vsaj ne prostovoljno, deliti s tistimi, ki so jim razcvet omogočili. Z ustvarjalci. Zato je dobro, da je Evropski parlament lani sprejel Direktivo, ki omogoča tudi uzakonitev pravičnega nadomestilo za ustvarjalce. Države članice imajo sicer za implementacijo Direktive čas do junija 2021, vendar tistih proaktivnih prav nič ne ovira, da nalogo opravijo predčasno. V AIPA in v krovnih avdiovizualnih organizacijah menimo, da bi države EU s tem korakom poslale pozitivno sporočilo celotnemu svetu, ki mu bodo marsikje sledili.

V AIPA tudi poudarjamo, da pravica do nadomestila zagotavlja stalen pritok dohodkov za vse avtorje in izvajalce, in sicer za trenutne in tudi bodoče načine uporabe. Za slednje ne bo potrebe po prilagajanju pogodb ali ponovnih pogajanjih o določilih pogodb. Pomembno je tudi to, da pravica do nadomestila ne moti izvajanja in uveljavljanje izključnih pravic, niti ne moti verige eksploatacije, ki ostaja v rokah producentov in imetnikov pravic. Prav tako - kot omenjeno - država z nadomestili ne bi imela nobenih stroškov, ampak bo lahko celo pobrala več davkov, tudi od platform. Nadomestila pa bi veliko pomenila ustvarjalcem. V trenutnih razmerah možnost nadaljnjega ustvarjanja in samo preživetje.

[ {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, ]