Marry Poppins?

Datum objave: 11.07.2017

Svoboda do sklenitve pogodbe velja za temelj sodobnega poslovanja, zelo pogosto pa je tudi eden ključnih argumentov proti pretirani regulaciji s strani držav. Toda včasih je ta svoboda fikcija, kot npr. lik iz otroške pravljice o Marry Poppins, kar pomeni, da nima nobene zveze z realnim življenjem, piše v blogu na spletni strani Svetovnega združenja avdiovizualnih avtorjev (SAA).

Tako je tudi s svobodo do sklenitve pogodbe za avdiovizualne avtorje. Sedaj veljavni evropski zakon o avtorskih pravicah sicer daje avtorjem pravice do svojih intelektualnih stvaritev, kar pomeni, da - vsaj v teoriji - "imajo avtorji vse karte v rokah". Vendar pa je na konkurenčnem in negotovem trgu, kjer so pogodbe o prenosu pravic podpisane že pred financiranjem in produkcijo, realnost drugačna. Velika večina scenaristov in režiserjev ima namreč zelo majhno pogajalsko moč o samem filmu, pa naj gre to za proračun, delitev prihodkov, itn. Seveda pa jim po pogodbi ostane veliko dela na filmu. Skratka, njihova pogodbena svoboda je tako izmišljena kot prej omenjeni fikcijski lik, gospe, ki leti z dežnikom.

Da so razmere toliko bolj pereče priča dejstvo, da tudi bolj znani in priznani avtorji, ki se lahko pogajajo o dobrih pogojih, teh največkrat ne morejo uveljaviti brez sodišč. Dolgotrajni boj na sodišču in spremljajoči pritiski, da to lahko pomeni konec njihove kariere, marsikaterega avtorja odvrnejo od zahtev po svojih pravicah. To si lahko "privoščijo" le tisti, ki ponavadi končujejo svojo dolgoletno kariero in so pred upokojitvijo, saj ne načrtujejo novih filmskih projektov. Mlajši filmski ustvarjalci oz. tisti, ki začenjajo svojo filmsko kariero za pravične pogoje nimajo nobenih možnosti.

Vendar bi se to lahko uredilo, ocenjujejo v SAA. Zakonodajna rešitev obstaja, in sicer evropski predlog direktive o avtorskih pravicah, ki vsebuje neodtujivo in neodpovedljivo pravice do pravičnega nadomestila, s katero bi tudi avtorji lahko dobili del prihodkov od komercialnega uspeha svojih del. Ta pravica pa bi - ravno zaradi prej omenjenih pritiskov producentov - morala biti kolektivno upravljana. Avdiovizualni avtorji po svetu upajo, da jo bosta Odbora Evropskega parlamenta za kulturo in industrijo, ki bosta o tem kmalu odločala, podprl. S tem bi dala pozitiven signal ne le drugim odborom v Evropskem parlamentu, ampak tudi drugim državam izven Evrope, da je pravičnost temelj EU.

Ob tem je treba poudariti, da sama pravica nikakor ne zmanjšuje pogodbene svobode, ustvari pa najnižji prag za plačilo, ki se šteje za pravičen. Uspešni avtorji se bodo lahko pogajali za boljše finančne pogoje ob sklenitvi pogodbe, mlajši avtorji, ki bodo komercialno uspešni, pa bodo imeli bolj pošteno obravnavo. S tem ostali pogodbeni partnerji nikakor ne bodo oškodovani, saj če ne bo uspeha, ne bo nagrade.

[ {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, ]