WIPO seminar o kolektivnem upravljanju pravic

Datum objave: 12.06.2017

Srbska prestolnica je konec minulega tedna gostila seminar Svetovne organizacije za intelektualno lastnino (WIPO) na temo o kolektivnem upravljanju avtorske in sorodnih pravic v regiji Zahodnega Balkana. Na seminarju je več deset udeležencev iz regije in predstavnikov največjih svetovnih združenj kolektivnih organizacij pregledalo izzive, s katerimi se srečujeta regija in svet ter podalo rešitve. Seminarja se je v imenu Združenja avdiovizualnih avtorjev (SAA) udeležil tudi direktor AIPA Gregor Štibernik, ki je v svoji prezentaciji poudaril, da je za dobro delujoč sistem nujno prepleteno sodelovanje med kolektivnimi organizacijami, državo in uporabniki – še zlasti v regiji, kjer nas poleg skupne zgodovine in dokaj enotnega jezikovnega prostora druži tudi način 'konzumacije' (pop)kulture – še zlasti AV del in glasbe.

Na seminarju, ki ga je pripravil WIPO v sodelovanju s srbskim uradom za intelektualno lastnino in srbsko gospodarsko zbornico, so pripravili tudi več okroglih miz. Med drugimi je bila odmevna okrogla miza na temo kolektivnega upravljanja v avdiovizualnem sektorju, na kateri so poleg Gregorja Štibernika sodelovali izvršna direktorica mednarodnega Združenja avdiovizualnih avtorjev (SAA) Cécile Despringre, generalni direktor AGICOA Tom de Lange, direktor srbskega združenja izvajalcev Aleksandar Cvetković in pravna zastopnica združenja IFPI Ieva Platpere. Udeleženci okrogle mize so opozorili na težave, s katerimi se srečuje avdiovizualni sektor, pri čemer so se ustavili predvsem pri "rezidentskih pravicah" avtorjev in izvajalcev, razmerju med glasbenimi spoti in ostalimi avdiovizualnimi deli in pravici avdiovizualnih ustvarjalcev do ustreznega nadomestila.

Govorniki so med drugim izpostavili slabši položaj avdiovizualnih avtorjev v primerjavi z npr. z glasbenimi avtorji oz. s pisatelji. Zato so menili, da morajo avdiovizualni avtorji najprej poenotiti svoj glas, se združiti in nato nastopiti skupaj. Despringrejeva je posebej poudarila, da v EU zdaj poteka sprejemanje avtorskega paketa, kjer avdiovizualni ustvarjalci pričakujejo, da bo uredil anomalije, ki smo jim zdaj priča, med drugim tudi zagotovil pravico do ustreznega nadomestila pri objavljanju del na spletu.

Štibernik je spomnil, da zametki avtorske zakonodaje na prostoru nekdanje Jugoslavije segajo v leto 1884, pri čemer je bila prva moderna avtorska zakonodaja sprejeta leta 1929, in sicer na podlagi Bernske konvencije. Po razpadu Jugoslavije v začetku devetdesetih minulega stoletja se je sistem kolektivnega upravljanja v regiji razvijal v vsaki državi drugače, tako da imamo zdaj različne stopnje razvoja na tem področju. Prej enotni zakon pa je zamenjalo šest novih.

Avtorsko-pravne zadeve so tako v vsaki državi nekdanje Jugoslavije obravnavane in reševane drugače, kar pa za same imetnike pravic ni dobro. Prostor nekdanje Jugoslavije je namreč kulturno izjemno prepleten, v katerem ustvarjalci glasbenih in avdiovizualnih vsebin tesno sodelujejo, njihova dela pa se uporabljajo v vseh državah bivše Jugoslavije. »Zato je nujno, da bi tudi oblasti v regiji, zlasti na strokovnem področju tesneje sodelovale, saj bo le s takim pristopom moč vzpostaviti pozitivno poslovno okolje za ustvarjalce v celotni regiji,« je poudaril.

Gregor Štibernik
[ {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, ]