Odbor JURI podprl ustvarjalce

Datum objave: 20.06.2018

Združenje evropskih filmskih režiserjev (FERA), Združenje evropskih scenaristov (FSE) in Svetovno združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA) pozdravljajo podporo Odbora Evropskega parlamenta za pravne zadeve (JURI) dopolnilu k 14.a členu Direktive EU o avtorskih pravicah, ki postavlja temelje za pravično in proporcionalno nadomestilo za avdiovizualne ustvarjalce. Člani odbora so sprejeli dopolnilo, ki državam članicam EU nalaga, da ustvarjalcem zagotovijo pravično in proporcionalno nadomestilo, tudi za uporabo njihovih del na spletu. Odbor z dopolnilom tudi prvič priznava, da pravično nadomestilo ne more biti zagotovljeno le na podlagi pogodbe s producentom, ampak mora biti zagotovljeno s kombinacijo mehanizmov, od zakonsko določenih mehanizmov nadomestil do kolektivnih pogodb, predvsem pa na podlagi sporazumov o kolektivnem upravljanju.

Vse tri organizacije, s katerimi AIPA tesno sodeluje, se posebej zahvaljujejo poročevalcu odbora Alexu Vossu, ki je prisluhnil argumentom stroke in tudi drugih evropskih poslancev. Tu gre predvsem za člane Odborov Evropskega parlamenta za industrijo (ITRE) in kulturo (CULT), ki so s sprejetjem dopolnil že podprli ustvarjalce. V FERA, FSE in SAA ocenjujejo, da je podpora dopolnilu "korak v pravo smer" za pravičnejšo obravnavo avdiovizualnih ustvarjalcev, predvsem na področju pravičnih nadomestil pri uporabi njihovih del na spletu.

"Zahvaljujemo se Evropskemu parlamentu, ki je slišal poziv avdiovizualnih avtorjev, da se zaščiti njihova pravica do nadomestila. Zdaj pričakujemo od Evropskega sveta in Evropske komisije, da prisluhneta evropskim avdiovizualnim avtorjem in Evropskemu parlamentu in uzakonita to bistveno načelo pravičnega in sorazmernega nadomestila za uporabo avtorskih del na platformah videa na zahtevo. Na tej podlagi gremo lahko še dlje," je poudarila izvršna direktorica SAA Cécile Despringre.

Izvršna direktorica FERA, Pauline Durand-Vialle, je dejala, da živimo v letu 2018, zato je čas za prilagoditev avtorskih pravic digitalni dobi. Na to prilagoditev ne moremo čakati še desetletje, je poudarila. Brez pravičnega in proporcionalnega nadomestila za uporabo del na spletu avtorji ne bodo imeli sredstev za ohranitev svojega profesionalnega dela, s tem pa se bo zmanjšala evropska kulturna raznolikost.

"Poleg okrepitve členov 14 do 16, ki so zelo pomembni za avtorje, odločitev Odbora kaže tudi na kakšen način se spoprijeti z izzivom pravičnega nadomestila v digitalnem okolju. Gre za pozitiven primer izmenjave mnenj, ki bi ga lahko uporabili na vseh področjih za izboljšanje položaja avtorjev," pa pravi izvršni direktor FSE David Kavanagh.

FERA, FSE in SAA upajo, da bo prihajajoči trialog med Evropskim parlamentom, Evropskim svetom in Evropsko komisijo potrdil odločitev Odbora JURI. Da bi zaključili ta proces in zagotovili pravično obravnavo avdiovizualnih avtorjev v digitalnem okolju, pozivajo Parlament, Svet in Komisijo, da na zakonodajni ravni okrepijo pravice avtorjev, predvsem na področju pravičnega nadomestila pri uporabi del na spletu.

Tem pozivom se seveda pridružuje tudi AIPA, ki bi si ob tem želela tudi večjo vlogo slovenske države na tem področju. Zaščita avtorjev in ustvarjanje dobrih pogojev za njihovo nadaljnje ustvarjanje je za majhne države še toliko pomembnejše, saj gre za jezikovno, kadrovsko in finančno zelo omejen prostor. Slovenija bi lahko na področju boja za pravice avtorjev naredila več, s tem pa postala tudi primer dobre prakse v celotni EU. Potrebna je le politična volja, ki so jo pa poslanci Evropskega parlamenta pokazali.

[ {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, ]