Kulturno-kreativni sektor zaradi pandemije na poti v katastrofo

Datum objave: 01.07.2020

Veliki Britaniji grozi "kulturna katastrofa", saj naj bi kulturno-kreativni sektor v 12 mesecih zaradi posledic izbruha bolezni covid-19 izgubil kar 74 milijard funtov (približno 81 milijard evrov), izginilo pa naj bi tudi več kot 400.000 delovnih mest, ugotavlja globalno podjetje za raziskavo trga Oxford Economics. Ob tem slednje tudi napoveduje, da je oz. bo britanska kulturno-kreativna industrija zaradi pandemije dvakrat bolj prizadeta od ostalega dela britanskega gospodarstva.

Britanski kulturno-kreativni sektor bo, če ne bo deležen pomoči, tako tedensko izgubil 1,4 milijarde funtov (1,53 milijarde evrov) in izgubil petino zaposlenih, ugotavlja Oxford Economics v študiji, ki jo je naročilo Združenje britanskih kreativnih industrij (CIF). Zato britanski kreativci državo pozivajo, da naj pomaga, in sicer s posebnim skladom za oživitev kulturno-kreativne industrije.

Izvršna direktorica CIF Caroline Norbury je poudarila, da je bila britanska kreativna industrija v zadnjih letih ena najuspešnejših zgodb britanskega gospodarstva, ki je zaposlovala dva milijona ljudi, prihodki pa so rasli petkrat hitreje od povprečja gospodarstva. Predlani je kulturo-kreativni sektor k britanskemu BDP prispeval skoraj 112 milijard funtov (123 milijard evrov) kar je več kot letno ustvarijo avtomobilska, letalska in še nekatere druge industrije skupaj, je dejala.

"Če država ne bo pomagala, bo delo izgubilo vsaj 119.000 redno zaposlenih in 287.000 honorarnih sodelavcev. Zaprlo se bo več tisoč odličnih podjetij, izgubljene bodo milijarde funtov. To pa bo imelo katastrofalne in nepopravljive posledice za celotno državo," je poudarila Norburyeva. Kulturno-kreativni sektor je "britanska mehka moč" in industrija prihodnosti. Sektor je inovativen, odvisen od ljudi, ne od strojev in del britanske kulturne identitete, zato bo lahko v prihodnosti odigral zelo pomembno vlogo pri okrevanju države in družbe, je ocenila Norburyeva.

Oxford Economics v svoji analizi predvideva, da bodo znotraj sektorja najhuje prizadeti film, televizija, radio in fotografske storitve. Omenjene dejavnosti bodo skupaj izgubile kar 36 milijard funtov (39,5 milijarde evrov) oz. 57 odstotkov celotnega prihodka. Na kocki pa naj bi bilo kar 102.000 delovnih mest, kar predstavlja 42 odstotka vseh delovnih mest.

Po tri milijarde funtov (3,29 milijarde evrov) dodane vrednosti naj bi zaradi posledic pandemije koronavirusa izgubili glasbena industrija in kinematografi. Glasbena industrija bi lahko, če ne bo ustrezne pomoči, ostala tudi brez 114.000 delovnih mest oz. 60 odstotkov vseh. Kinematografi pa bi lahko izgubili 12.000 delovnih mest, oz skoraj tretjino vseh, ocenjuje Oxford Economics.

Velika Britanija je tako še ena v nizu držav, kjer zaradi posledic koronakrize štejejo milijardne izgube na področju kulturno-kreativnega sektorja. Še huje pa je to, da bo prenehalo ustvarjati na tisoče talentiranih ustvarjalcev, ki bi, v normalnih razmerah, lahko nemoteno delali in gledalcem ponudili vedno nova dela.

Tudi v Sloveniji je posebej težko zlasti filmu in avdiovizualnim ustvarjalcem, saj so filmski studii povečini še vedno zaprti, kinematografi se le počasi odpirajo, snemanja se odpovedujejo oz. prelagajo za nedoločen čas. Poleg tega pa so avdiovizualni ustvarjalci v nekaterih državah, tudi v Sloveniji, v slabšem položaju kot npr. njihovi kolegi glasbeniki, saj ne dobivajo praktično nobenih nadomestil iz naslova uporabe njihovih del. Zato je - kot že večkrat omenjeno - edina rešitev, da Slovenija čim prej implementirata lani sprejeto Direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu, ki med drugim predvideva pravično in proporcionalno nadomestilo. Če bi bila Direktiva že implementirana, bi avdiovizualni ustvarjalci prejemali nadomestilo in bi tako veliko lažje prebrodili trenutne razmere.

[ {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, ]