Postaja kino občinstvo novo piratsko občinstvo?

Datum objave: 22.06.2020

Pandemija koronavirusne bolezni je med drugim spremenila tudi vzorec obnašanja gledalcev filmov na velikem platnu. V času zaprtih kinodvoran in različnih oblik omejitev gibanja, ki so v zadnjih mesecih veljale za dobro tretjino Zemljanov, se je močno povečal globalni obseg dostopov do nelegalnih filmskih in TV vsebin. Omenjeno je bilo najbolj opazno zadnji teden marca, ko so spletne strani s piratskimi vsebinami zaradi povečanega prometa dobesedno "eksplodirale". Trend rasti uporabe piratskih vsebin pa se je nadaljeval tudi aprila, ugotavlja mednarodna organizacija za boj proti spletnemu piratstvu MUSO, kjer se sprašujejo, če kino občinstvo morda ni postalo novo piratsko občinstvo.

Aprila letos se je v primerjavi z mesecem poprej dostop do piratskih strani najbolj povečal v Italiji, in sicer za 92 odstotkov. Sledijo Indija (+55 odstotkov), Velika Britanija (+41 odstotkov), Avstralija (+27 odstotkov), Rusija (+26 odstotkov), Nemčija (+17 odstotkov), ZDA (+13 odstotkov), Kanada (+12 odstotkov), Francija (+4 odstotke) in Španija (+1 odstotek). Večina držav je strožje oblike karantene začela uvajati konec marca, vrhunec omejitev pa je bil v prvih tednih aprila.

Zaenkrat še ni jasno, v kolikšni meri se bo po odpravi ukrepov občinstvo vrnilo v kinodvorane, vendar je gotovo, da se bo del občinstva "zadržal" na piratskih straneh, poudarjajo v MUSO, kjer zaznavajo precejšen odliv kino občinstva na spletne strani s piratskimi vsebinami.

Kot primer navajajo film Bloodshot, v katerem igra glavno vlogo Vin Diesel. Omenjeni film je kino premiero doživel 13. marca, a so zaradi izbruha covid-19 film že 24. marca ponudili na izposojo oz. nakup prek spleta. Film se je 25. marca že masovno pojavil na piratskih straneh. Na ta dan je MUSO zabeležil 1,2 milijona nelegalnih oz. piratskih torrent prenosov omenjenega filma, daleč največ med vsemi filmi v zadnjem času. Marca, oz. v šestih dneh, je bil Bloodshot prek torrentov prenesen kar 2,4-milijonkrat, ob tem pa je bil tudi 8,7-milijonkrat streaman. Velik del uporabnikov piratskih strani bi si v normalnih razmerah film ogledalo v kinu, pravijo v MUSO.

Nepisano pravilo je, da se na piratskih spletnih straneh najprej pojavijo t.i. cam verzije novih filmov. Gre za posnetke filmov, ki jih nekdo posname znotraj kinodvorane in jih nato naloži na piratske spletne strani. Po cam verzijah pridejo tudi visokokakovostne verzije torrentov (HQ torrent), ki pa se pojavijo, ko je film dostopen na spletu oz. kablu. Tudi na tem področju je covid-19 močno premešal karte. Če primerjamo prvih sedem dni, ko je bila na piratskih spletnih straneh na voljo cam verzija filma Bloodshot in prvih sedem dni, ko je na voljo HQ torrent, vidimo, da je bil prenos slednjega večji od prenosa cam verzije kar za 1607 odstotkov. Podobno je bilo tudi pri filmih Ježek Sonic (Sonic The Hedgehog), kjer je bilo za 719 odstotkov več prenosov HQ torrenta v primerjavi s cam verzijo filma, in Underwater (259 odstotkov).

Omenjeno razmerje je bilo v preteklosti oz. "normalnih časih" precej nižje. Tako je bila uporaba HQ torrentov npr. pri filmski uspešnici Joker, ki je bil premierno prikazan 4. oktobra lani, le za 29 odstotkov višja kot cam verzije, poudarjajo v MUSO. Podobno je veljalo tudi za druge uspešne filme.

Raziskava tako jasno kaže, da se je v času pandemije močno povečal odjem (piratskih) HQ torrentov pri filmih, ki imajo krajše obdobje med prikazovanjem v kinu in njihovo prodajo/izposojo na spletu. To bodo morali snovalci filmskih strategij posebej preučiti, če ne želijo, da se bo ta vzorec postal stalnica, ocenjujejo v MUSO.

Implementacija direktiv v našo zakonodajo ponuja izjemno priložnost, da v Sloveniji sistemsko uredimo področje. Poslanstvo Združenja imetnikov pravic, katerega članica je tudi AIPA, je spodbujanje zakonite uporabe intelektualne lastnine zlasti avtorskopravno varovanih del. Pri ZIP namreč opozarjajo, da "ko so ustvarjalcem in imetnikom pravic odvzeti kritični prihodki zaradi kraje, se namreč zmanjšajo pogoji in sredstva za ustvarjanje novih avtorskih izdelkov, pri ustvarjalcih pa se posledično izgublja možnost in volja po novem ustvarjanju, kar prav tako pripelje do zmanjšanja novih avtorskih vsebin."

[ {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, ]