»THIS IS SPINAL TAP« - zgodba se nadaljuje

Datum objave: 28.02.2017

Potem, ko je decembra lani po svetu odjeknila novica, da skladatelj, igralec in avtor Harry Shearer zaradi neupravičene uporabe svojih del z naslova filma This is Spinal Tap za 125 milijonov dolarjev toži multinacionalko Vivendi Universal Music Group in njeno podružnico Studio Canal, so se mu pred dnevi pridružili še trije najpomembnejši avtorji tega filma. Skupaj s Shearerjem se za pravico do pravične udeležbe do prihodkov zdaj borijo še Cristhoper Guest, ki je v filmu upodobil glavnega kitarista Nigela Tufnela, Michael McKean, ta je upodobil glavni vokal Davida St.Hubbinsa, in režiser filma Rob Reiner. Četverica zdaj od Vivendija zahteva 400 milijonov dolarjev.

Kot pravijo avtorji, je njihova tožba tudi poziv vsem svetovnim avtorjem, da sledijo njihovem primeru, če menijo, da so bili ogoljufani. Shearer, ki ga med drugim poznamo kot scenarista in igralca v filmu This is Spinal Tap in kot glas več kot 20 risanih junakov iz Simpsonovih (med drugim Mr. Burnsa), je pozdravil sodelovanje svojih filmskih kolegov pri tožbi. V tej Vivendiju med drugim očitajo prevaro, nekonkurenčno in nepravično poslovno prakso. Vivendi je po mnenju Shearerja in drugih manipuliral s podatki o prihodkih filma in licenčninah za prodajo blaga, povezanega s filmom. Ob tem pa tudi preprosto ignoriral dogovor, da avtorjem poroča o teh prihodkih, s čimer bi ti imeli podatke za zahtevo nadomestila.

Komedija This is Spinal Tap, ki govori o namišljeni britanski rock skupini, je nastala leta 1984. Po podatkih Vivendija so z glasbo iz filma od leta 1989 do 2006 zaslužili skupaj 98 dolarjev. To pomeni, da odpade avtorjem za delitev 81 dolarjev, kar je smešno, pravi Shearer. Film, za katerega je soavtor scenarija, v njem pa tudi igra, si je že v kinu ogledalo več milijonov ljudi, nato pa še milijoni pred televizijskimi ekrani, na videokasetah, na CD-jih, itn. Film je bil tudi uvrščen med 100 najboljših komedij na svetu, sodi pa tudi med 1000 najboljših filmov vseh časov.

"Gre za očitno prevaro Vivendija in njegovih agentov, ki skrivajo prave podatke o prihodkih filmov in drugih prihodkih, povezanih s filmom, s čimer onemogočajo pravično delitev prihodkov", meni Shearer. Njegovo mnenje pa delijo tudi Guest, McKean in Reiner. Avtorji že dve leti zahtevamo poročilo o teh prihodkih, kar Vivendi še vedno ni pripravil. Zato smo šli v tožbo, so povedali.

Guest je ob tem poudaril, da je namerno zavajanje in sprenevedanje skupine Vivendi nezaslišano. "Zato je v interesu vseh avtorjev po svetu, da se takšnim praksam odločno zoperstavijo", je izpostavil. Režiser filma Reiner je dejal, "da ta primer slabe prakse kaže kako dolgo in namerno je Viviendi manipuliral z avtorji in skrival realno sliko o prihodkih z njihovo selitvijo na različne podružnice. Takšne nepoštene prakse je potrebno razkriti, zato upam, da bo sodišče to storilo", je dejal.

McKean je izpostavil poseben pomen filma na žanr komedije, na kar so avtorji posebej ponosni. "Vendar pa se je denar od tega filma ustavil nekje na poti, kar ni prav, zato želimo to popraviti", je dejal.

Krovno združenje avdiovizualnih avtorjev SAA, katerega članica je tudi AIPA, je ta primer že ocenilo kot precendenčen. Kot poudarjajo v SAA, podpirajo napore avtorjev za pravično udeležbo pri prihodkih iz naslova uporabe njihovih del. Shearerjev primer pa ocenjuje kot "odličen prikaz težav, s katerimi se srečujejo ustvarjalci". Je pa Shearer eden redkih, ki se je odločil za pravno pot, saj številni ustvarjalci zaradi groženj in pomanjkanja denarja za pravdanje odstopijo od tega, menijo v SAA.

V AIPA podpiramo ustvarjalce v prizadevanjih, da dobijo ustrezno nadomestilo (tako, kot se zavzemamo, da bi producenti in igralci imeli tako, kot njihovi glasbeni kolegi, neposredno upravičenje iz kabelske retransmisije), kar je bilo slišati tudi na delavnici FERA v Ljubljani.

Menimo, da lahko le ustrezno urejene pravice vseh deležnikov privedejo do uspešnega nadaljnjega ustvarjanja novih del. To je v primeru Slovenije, kot majhne države z omejenim jezikovnim področjem, še pomembnejše. V nasprotnem primeru se bosta siromašila ne samo slovenska kultura, temveč bomo priča tudi izpadu znatnega prihodka v drugih segmentih.

Tožbo Shearerja z utemeljitvijo si je možno ogledati na tej povezavi.

[ {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, ]