Peticija za pomoč evropskim izvajalcem

Datum objave: 16.04.2020

Evropski izvajalci in njihove kolektivne organizacije so se združili v skupnem pozivu hrvaškemu premieru Andreju Plenkoviću - kot predstavniku države, ki trenutno trenutno predseduje Evropskemu svetu - da EU zaradi pandemije novega koronavirusa pomaga evropskim izvajalcem.

V peticiji, ki so jo pripravile kolektivne organizacije iz 14 držav, doslej pa jo je podpisalo skoraj 14.000 evropskih izvajalcev, so Plenkovića opozorili na težke razmere, v katere so zaradi izbruha pandemije zašli evropski kreativci. Pripravljalci peticije, med drugimi tudi član nadzornega odbora AIPA Ludvik Bagari, so ob tem pozdravili iniciativo EU za pomoč evropskemu gospodarstvu v času koronakrize, ki med drugim predvideva pomoč za manjša podjetja. "Gre za dobro rešitev in upamo, da bomo lahko tudi igralci vključeni v shemo pomoči ", so zapisali.

Vlade po Evropi so zaradi pandemije covid-19 povsem upravičeno uvedle družbeno distanciranje in prepoved zbiranja zunaj doma. Žal pa je pomenilo takojšnjo odpoved vseh nastopov v živo. Glasbeniki, ki so imeli rezervirane nastope v naslednjih tednih in mesecih, nenadoma niso imeli dela in nimajo prihodkov. Filmski studii so zaprti, igralci pa nimajo dela. Plesalci na turnejah so se morali vrniti domov, saj so bila snemanja preklicana. Naenkrat je postal njihov edini dohodek tisti, ki ga v njihovem imenu zbirajo kolektivne organizacije. Gre pa predvsem za prihodke z naslova predvajanja del, zasebnega kopiranja in nekaterih drugih pravic.

Zato je prav neverjetno in povsem nesprejemljivo, da izvajalci ne dobijo nič oz. zelo malo od največjega, hitro rastočega in morda kmalu edinega vira dohodka, interneta. Splet je namreč zlasti sedaj edina vstopna točka do kulturnih dobrin.

"Izvajalci so srce ustvarjalnega sektorja in povsem neverjetno je, da jih velika večina ne dobi nič od pretočnih storitev na internetu. Zato izvajalci in njihove družine v teh težkih časih ne morejo računati na prihodke s tega naslova, ampak morajo čakati na pomoč države. To vsekakor ne bi bilo potrebno, če bi države članice EU že izvajale lani sprejeto Direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu, ki predvideva pravično nadomestilo za ustvarjalce z naslova uporabe njihovih del na internetu. Tako pa bo obdobje pandemije prineslo rekordne prihodke zgolj in samo spletnim platformam, ki uporabljajo dela ustvarjalcev, slednji pa ne bodo dobili nič oz. zelo malo," piše v peticiji.

Glede na nastale razmere bi morala Evropska komisija države članice spodbuditi k čimprejšnjem začetku izvajanju Direktive, čeprav je rok za implementacijo v nacionalne zakonodaje do junija 2021. S tem bi izvajalci lahko dobili pravično nadomestilo za uporabo njihovih del, kar bi jim olajšalo socialni in ekonomski položaj in jim ne bi bilo treba iskati finančne pomoči od držav in kolektivnih organizacij. Trenutno ves njihov denar poberejo različni posredniki, ki vsako četrtletje objavljajo vse višje prihodke in dobičke, so poudarili pripravljavci peticije.

"Investicijska iniciativa za pomoč gospodarstvu v času koronakrize bi lahko bila rešilna bilka za kreativni sektor. Izvajalci so v prvi vrsti umetniki, a so tudi mikro in mala podjetja, ki živijo od nastopov in snemanj. Teh zdaj ni, zato tudi ni prihodkov", so zapisali. Dodali so, da so vse kolektivne organizacije pripravljene pomagati, da bi pomoč z naslova iniciative prišla do izvajalcev.

Izvajalci so ključni za evropski kreativni sektor, zato jim je v času, ko so se zaradi pandemije novega koronovavirusa znašli v dramatičnem položaju, nujno treba pomagati, še piše v peticiji.

Peticijo so poleg AIPA pripravili še italijanski ITSRIGHT, belgijski Playright, litovski Agata, francoski SPEDIDAM, hrvaški HUZIP, grški Apollon, poljski STOART, švedski SAMI, madžarski EJI, španski AIE, irski RAAP, portugalski GDA in estonski EEL.

[ {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, ]