Drugi dan delavnice je Deidre Kevin, svetovalka za raziskave in razvoj na področju informacijsko-komunikacijskih tehnologij in medijev v podjetju Commsol, odprla s predstavitvijo razvoja avdiovizualnega trga in trendov, ter kaj to pomeni za avtorske pravice in prihodke. Kot je dejala, se trg izredno hitro razvija, prihodki ponudnikov se zvišujejo, vendar prihodki ustvarjalcev temu ne sledijo. Med razlogi je tudi netransparentnost ponudnikov pri predvajanju del, saj se npr. še vedno ne ve točno kolikšna je prodaja platform, ki ponujajo video na zahtevo, ipd.
Pravni svetovalec Mednarodne konfederacije združenj avtorjev in skladateljev (CISAC) Leonardo de Terlizzi je predstavil študijo CISACa o sistemu dajatev za privatno kopiranje avdiovizualnih del (več na http://aipa.si/sl/Novice/2017/December/CISAC%3A-potrebna-je-le-politicna-volja), pri čemer je Slovenijo, Bolgarijo, Ciper, Luksemburg in Malto predstavil kot države, kjer to še vedno ni ustrezno urejeno. Slovenija ima zakonodajo o privatnem kopiranju, vendar se ta ne uporablja, s čimer ne izpolnjuje svojih zavez v skladu z EU zakonodajo. Rezultat tega je, da tisoči slovenskih in tujih avtorjev ne dobijo svojih z zakonom določenih nadomestil.
Okroglo mizo na temo Kakšno prihodnost imajo trenutno uspešni modeli nadomestil je odprla Despringrejeva, ki je predstavila peticijo, s katero avdiovizualni ustvarjalci oblasti pozivajo, da v evropsko zakonodajo zapišejo neodtujljivo in neodpovedljivo pravico do nadomestila za avtorje, ki jo morajo uveljavljati kolektivne organizacije (več na http://aipa.si/sl/Novice/2018/Februar/Prispevaj-svoj-podpis!).
Predsednik društva hrvaških režiserjev in član svetovnega združenja pisateljev in režiserjev (WDWW) Danilo Šerbedžija je predstavil nekatere dosežke na področju varovanja avtorskih pravic v Južni Ameriki in Aziji, med drugim uvedbo zakonodaje o pravičnem nadomestilu v Čilu in Kolumbiji. Pravna svetovalka Društva danskih filmskih režiserjev Christine Vestergard Huttel je poudarila pomen združenja Create Denmark, ki se bori za pravice avtorjev in ki je nastalo s povezavo več nacionalnih organizacij.
Delavnica se je zaključila s predstavitvijo prvih rezultatov o višini nadomestil v primeru sprejema zakonodaje o pravičnih nadomestilih. Kot sta dejala raziskovalka iz Univerze v Gentu Jessy Siongers in član izvršnega odbora FERA Peter Carpentier, je bilo v študijo vključenih skoraj 3700 avtorjev iz celotne Evrope. Za udeležbo v raziskavi se je odločilo več kot 25 odstotkov pozvanih, pri čemer so se le v Sloveniji odzvali vsi pozvani. Študija, ki zahteva še dodatne analize, je med drugim pokazala, da so avtorji najbolj nezadovoljni s prihodki in varnostjo zaposlitve.
Več informacij in fotografije:
http://foto.sta.si/#!n/2478207
https://www.sta.si/2475904/v-ljubljani-tretjic-delavnica-evropskih-avdiovizualnih-avtorjev?q=fer