Znanilo nove dobe za avdiovizualne ustvarjalce

Datum objave: 28.03.2017

Čilski predsednik Michelle Bachelet je pred tedni podpisal zakon, s katerim je ta južnoameriška država kot prva v tem delu sveta priznala pravico avdiovizualnih ustvarjalcev, da v primeru predvajanja njihovih del dobijo ustrezno nadomestilo. Gre za prelomen zakon, poimenovan po legendarnem čilskem režiserju, borcu za pravice avtorjev Leyu Riccardu Larrainu, ki žal ni dočakal uveljavitve zakona, za katerega se je boril.

Direktor Svetovnega združenja avtorjev in skladateljev (CISAC) Gadi Oron je ob tem dejal, "da je Čile s sprejetjem Larrainovega zakona v Latinski Ameriki prevzel vodstvo na področju varovanja pravic avtorjev predvsem glede rešitve vprašanja primernega in pravičnega nadomestila za predvajanje njihovih del".

Direktor CISAC za Latinsko Ameriko in Karibe Santiago Schuster je povedal, da so pri pripravi Larrainovega zakona združili moči avdiovizualni ustvarjalci iz Čila in drugih latinskoameriških držav, ki so s pripravo prvega predloga zakona pričeli leta 2014. Ob tem je dejal, da je sprejem zakona v Čilu odmeval po vsej Latinski Ameriki, zato upa, da bodo Čilu sledile še druge države tako iz regije kot drugod po svetu.

Brez kreativnega dela avdiovizualnih ustvarjalcev ne bi bilo ne dobrih filmov ne dobrih TV programov, zato si ustvarjalci zaslužijo zaščito in pravično nadomestilo za svoje delo. »Korak, ki so ga naredili v Čilu, je zgled za vse tiste, ki ga še niso naredili,« je ocenil Oron.

Temu mnenju se pridružuje tudi AIPA, ki si večjo zaščito avdiovizualnih avtorjev in pravična nadomestila želi tudi v Sloveniji oz. EU. Dejstvo je, da je celoten avdiovizualni sektor deležen bistveno manj pravic in zaščite v primeru javne uporabe, kot sta jih deležni področji glasbe in literature.

V EU je trenutno najbolj pereče področje neurejenih razmerij med ponudniki in imetniki pravic v primeru uporabe avdiovizualnih del na spletu, saj v večini držav avdiovizualni ustvarjalci, žal, nimajo pravice do pravičnega nadomestila za uporabo njihovih del. Te si lastijo različne platforme, televizije, distributerji in drugi, ki si s tem ustvarijo precejšen dobiček, ustvarjalci pa ostajajo praznih rok.

Takšen pristop po mnenju avdiovizualnih ustvarjalcev ne spodbuja h kreativnosti in večji konkurenčnosti sektorja, kar na dolgi rok vsekakor ni dobro. To pa je velika težava prav za majhne države z omejenim jezikovnim dosegom, med katere sodi tudi Slovenija.

Foto: Gobierno (vir:http://bit.ly/2ocfmTy)
[ {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, ]