V Španiji je pred dnevi začel veljati nov avdiovizualno-medijski zakon, ki ureja osem področij. Med drugim na novo določa nove tehnologije in načine uporabe del na spletu, spodbuja uporabo evropskih in španskih del ter neodvisno produkcijo, dodatno ščiti mladoletne uporabnike na spletu, omejuje obseg reklam na televiziji, uvaja obveznost vpisa t. i. influencerjev v register avdiovizualnih ponudnikov in določa nov način financiranja javne radiotelevizije RTVE. To bodo med drugim morali s poldrugim odstotkom prometa, ki ga ustvarijo v Španiji, sofinancirati tudi vsi ponudniki videa na zahtevo in platforme za izmenjavo datotek.
Španija z novim zakonom ohranja tudi kvoto evropskih in španskih del na televiziji (50 odstotkov evropskih del, od tega 50 odstotkov španskih) in 30-odstotno kvoto evropskih del v katalogih ponudnikov videa na zahtevo. Od tega mora biti polovica v uradnih jezikih v Španiji in od te podkvote mora biti 40 odstotkov avdiovizualnih del v enem od uradnih jezikov avtonomnih skupnosti, pri čemer se upošteva število prebivalcev in rezervira vsaj 10 odstotkov za vsakega od njih.
Zakon prav tako ohranja obveznost financiranja evropskih avdiovizualnih del za javne in komercialne televizije. To obveznost uvaja tudi za ponudnike videa na zahtevo, ki nimajo sedeža v Španiji, kot so npr. Netflix, Disney+ ali Amazon Prime Video. Njihovo obveznost bo Španija obračunavala glede na višino prihodka, ustvarjenega v Španiji, prispevati pa bodo morali pet odstotkov prometa.
Španski zakonodajalec je tudi že določil način porabe zbranih sredstev. Če bo posamezna platforma na španskem trgu ustvarila več kot 50 milijonov evrov, bo morala pet odstotkov prihodkov nameniti neodvisni produkciji in delom, ki jih ustvarjajo ženske. Če bodo prihodki znašali med 10 in 50 milijonov evrov, bodo platforme morale teh pet odstotkov nameniti predvsem neodvisni produkciji v uradnih jezikih, če bodo prihodki nižji od 10 milijonov evrov, pa platformam ne bo potrebno plačati dajatve.
V AIPA pozdravljamo španski ukrep. Gre za državo, ki je zgled na področju varovanja svojih avdiovizualnih ustvarjalcev in industrije. Več o tem na tej povezavi.
Kot smo večkrat poudarili, mora biti zakonodaja enaka za vse, ki poslujejo in ustvarjajo promet (in dobiček) na nacionalnih trgih. To mora veljati tudi za velike spletne platforme, ki davčne obveznosti poravnavajo le v ZDA ali pa kakšnih eksotičnih otokih z milo davčno zakonodajo, ustvarjalcem pa ne plačujejo praktično ničesar za uporabo del. Zato znova pozivamo, da Slovenija čim prej implementira predlani sprejeto direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu, skupaj s členom, ki predvideva pravično in proporcionalno nadomestilo za uporabo del.
Jasna pravila igre in pravično nadomestilo za uporabo del je toliko bolj ključno v zdajšnjih razmerah, ko se evropski (in tudi slovenski) kulturno-ustvarjalni sektor pobira po pandemiji covid-19, spletne platforme pa so v tem času beležile rekordne rezultate.
V razmislek izpostavljamo tudi naslednjo anomalijo. Če morajo multipleksi v Kranju, Ljubljani, Mariboru in drugje plačevati vse zakonsko določene dajatve, ob tem pa zagotoviti tudi slovenske podnapise za filme, zakaj potem tega ne počnejo tudi platforme? Ne plačujejo ustvarjalcem, ne plačujejo državi, poleg tega pa večina niti ne spoštuje naše medijske zakonodaje in filmov ne opremlja z ustreznimi podnapisi.