Zakaj je pomemben 18. člen?

Datum objave: 03.06.2021

Evropsko združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA) je včeraj pripravilo seminar o tem, kaj prinaša Direktiva o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu oziroma, na kakšen način bi morala biti implementirana, da bi ustvarjalci dejansko dobili nadomestilo. Države članice EU imajo namreč za prenos direktive v svojo zakonodajo čas še do 7. junija, večina z implementacijo zamuja, saj je bilo v zadnjem letu zaradi epidemije izjemno težko organizirati kakršnekoli resne strokovne posvete na to temo (ki pa so nujni za kakršnokoli resno implementacijo). Naše Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo je pred dobrim tednom v javno obravnavo dalo prvi osnutek novele Zakona o avtorski in sorodnih pravicah in osnutek novele Zakona o kolektivnem upravljanju avtorske in sorodnih pravic. Razprava je odprta do 28. junija.

Moderatorka seminarja, katerega posnetek je na voljo na tej povezavi, predsednica upravnega odbora SAA in direktorica britanske kolektivne organizacije ALCS Barbara Hayes je opomnila, da evropske države na nacionalnih ravneh glede implementacije direktive čaka še veliko dela ter opozorila, da je v nekaterih državah stanje resnično slabo urejeno.

Udeleženci današnjega seminarja so se strinjali, da je obdobje epidemije, ki je močno prizadelo ustvarjalce in izvajalce po vsem svetu, še bolj pokazalo, kako pomembno je urediti avtorske pravice na enotnem digitalnem trgu in zagotoviti ustvarjalcem in izvajalcem pravična nadomestila za predvajanje njihovih del preko spleta, saj so ta danes zlahka dostopna na raznih napravah. Hkrati se sicer pojavljajo tudi nove oblike izkoriščanja avdio-vizualnih del s strani velikih korporacij, kar je treba preprečiti.

Pri prenosu direktive v lokalno zakonodajo predstavniki številnih združenj in kolektivk sodelujejo z EU parlamentom, kjer imajo podporo glede spodbujanja učinkovite implementacije direktive, in še posebej njenega 18. člena, v posameznih državah.

Španski evropski poslanec (S&D) in podpredsednik Odbora Evropskega parlamenta za pravne zadeve Iban Garcia del Blanco je v direktivi posebej izpostavil člene od 18. do 20., ki se dotikajo pravičnega in poštenega nadomestila ustvarjalcem za njihovo delo, obveznosti vpletenih in pa možnosti odvzema pravic. Del Blanco je spodbudil lokalne akterje, naj vplivajo na svoje vlade, da se direktiva prenese v njihovo zakonodajo tako, da bodo tudi ustvarjalci deležni kolača, ki ga z izkoriščanjem AV del ustvarjajo platforme.

Seminarja sta se udeležili tudi pravnica in vodja katedre za intelektualno lastnino na katalonski univerzi UOC Raquel Xalabarder iz Španije ter profesorica prava na pariškem inštitutu za politične študije Severine Dusollier, ki sta na konkretnih primerih predstavili pomen implementacije direktive ter opozorili tudi na potencialne pasti. Xalabarderjeva je izrecno navedla to, kar zagovarjamo tudi v AIPA: samo kolektivno upravljanje pravic je tisto, ki omogoča pravično in primerno zbiranje nadomestil, ki ga predvideva 18. člen direktive, hkrati pa tak način v ničemer ne posega v ekskluzivnost pravic, ki jih imajo producenti – ti bodo še naprej imeli totalno kontrolo nad izkoriščanjem AV del, zavezanci za plačilo avtorjem in igralcem pa bodo končni uporabniki – platforme.

Severine Dusollier je spomnila, da je namen evropske direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu iz leta 2019 doseči pravično ravnovesje med pravicami in interesi avtorjev in drugih imetnikov pravic ter med pravicami in interesi uporabnikov, Raquel Xalabarder pa je pozvala k previdnosti glede tega, kako bo na nacionalnih ravneh v zakonodajo implementiran 18. člen. Po njenih besedah naj se države svobodno odločijo, katere mehanizme bodo pri prenosu uporabile, pri tem pa naj bodo pozorne na pravo razmerje med pravicami in interesi vpletenih.

Direktor poljske kolektivne organizacije ZAPA Dominik Skoczek pa je predstavil, kako se zadev lotevajo v njegovi državi. Tudi na Poljskem namreč nimajo primerne zakonodaje, ki bi urejala avtorske pravice na spletu, implementacijo 18. člena direktive pa je prepoznal kot možnost za zapolnitev vrzeli na tem področju. Kolektivne organizacije pa so po njegovih besedah najpomembnejša entiteta, ki naj prispeva k delitvi tudi po tej poti zbranih sredstev.

Spomnimo, da smo na AIPA pripravili vodič za ustrezno implementacijo direktive, ki je dostopen na tem mestu in v imenu članov upamo na implementacijo, ki bo nudila varno zavetje za VSE imetnike pravic in nudila odgovore na izzive, ki jih prinaša množična uporaba AV del v 21. stoletju.

(Povzeto po STA, dopolnila AIPA)

[ {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, ]