V času hitre digitalizacije družbe ne smemo pozabiti na ustvarjalce

Datum objave: 29.11.2016

Evropa in Slovenija postajata vse bolj digitalizirana, kar naj bi privedlo do večje konkurenčnosti, močnejšega gospodarstva in hitrejšega razvoja družbe. Do tu vse lepo in prav. Vendar pa digitalizacija prinaša tudi "lahkotnejše" kršenje avtorskih pravic in s tem razvrednotenje del ustvarjalcev ter posledično njihovo siromašenje. Prav na to so ob nedavnem obisku v Strasbourgu evropske parlamentarce opozorili avdiovizualni ustvarjalci in predstavniki kolektivnih organizacij. Obisk, ki sta se ga udeležila tudi predsednik Sveta zavoda AIPA Klemen Dvornik in direktor AIPA Gregor Štibernik, je bil namenjen razpravi o novi evropski zakonodaji o avtorskih pravicah in razglasitvi dobitnika evropske filmske nagrade LUX, ki ga podeljuje Evropski parlament. To je sicer prejel film Toni Erdman nemške režiserke Maren Ade, ki se - tako kot film Žige Virca Houston, imamo problem! – poteguje za tujejezičnega oskarja.

V okviru obiska, ki sta ga organizirala Svetovno združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA) in Združenje evropskih filmskih režiserjev (FERA), je delegacija evropskim parlamentarcem predlagala, da bi morala prihodnja avtorska zakonodaja slediti dvema ključnima ciljema: (a) da bi vsi evropski avtorji dobili pravično nadomestilo za uporabo njihovih del in (b) večjo podporo pri delu in promociji evropskih avdiovizualnih del.

Zakonska ureditev udeležbe avdiovizualnih avtorjev do pravične in ustrezne delitve prihodkov za uporabo del v digitalnem svetu je nujna na ravni celotne Evropske unije. Trenutno so namreč avtorji v tistih državah EU, kjer to ni urejeno (v to skupino sodi, žal, tudi Slovenija), v diskriminatornem položaju v primerjavi z avtorji, ki živijo v državah EU, kjer je to urejeno.

Temu so prisluhnili tudi slovenski poslanci v Evropskem parlamentu, ko sta jim Dvornik in Štibernik, poleg izzivov na EU ravni, predstavila tudi posebnosti slovenskih avtorjev in težave, s katerimi se soočajo. Kot sta med drugim poudarila, je pomembno, da se v Sloveniji po sprejetju Zakona o kolektivnem upravljanju avtorske in sorodnih pravic (ZKUASP) čim prej lotimo vsebinske osvežitve zastarelega 'pred-digitalnega' Zakona o avtorskih in sorodnih pravicah (ZASP) in tako tudi Slovenijo priključimo tistim državam, kjer imajo to področje urejeno v dobrobit ustvarjalcem na avdiovizualnem področju.

[ {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, ]