Majske novice iz tujine

Datum objave: 30.05.2024

EVROPSKE IN MEDNARODNE INSTITUCIJE

Evropska komisija: Evropska komisija in Evropski investicijski sklad sta napovedala tri nove sheme financiranja za evropska mala in srednja podjetja v ustvarjalnem sektorju. Dogovor odpira vrata novemu financiranju v višini 141 milijonov evrov. Več o tem tukaj.

Svet EU dokončno potrdil akt o umetni inteligenci

Svet EU: Voditelji držav članic EU so dokončno potrdili akt o umetni inteligenci, ki zagotavlja varnost in upoštevanje človekovih pravic ter spodbuja inovacije. Zdaj so na potezi države članice, ki morajo akt implementirati. Namen zakonodaje je zaščititi temeljne pravice, demokracijo, pravno državo in okoljsko trajnostnost pred velikim tveganjem, ki ga predstavlja umetna inteligenca, ob tem pa spodbuditi inovacije in postaviti Evropo na čelo tega področja. Akt določa, da mora umetna inteligenca izpolnjevati določene obveznosti, ki so odvisne od morebitnih tveganj in razsežnosti njenega vpliva. Podrobnosti dokumenta je predstavil tudi portal Future of Life Institute. Več o tem tukaj in tukaj.

UNHR opozarja na tveganja za človekove pravice,

UNHR: Visoki urad ZN za človekove pravice (UNHR) je objavil raziskavo o vplivu in tveganjih, ki jih prinaša umetna inteligenca za človekove pravice. Več o tem tukaj.

EU še vedno brez delujočega urada za nadzor nad implementacijo akta

Euroactiv: Evropski parlament je pred dvema mesecema sprejel akt o umetni inteligenci, kljub temu pa EU še vedno nima kadrovsko popolnjenega urada, ki io pomagal državam članicam pri implementaciji akta. Urad ima le nekaj zaposlenih, vodstvo pa še ni bilo imenovano. Več o tem tukaj.

WIPO sprejel novo pogodbo o intelektualni lastnini, genskih virih in povezanem tradicionalnem znanju

WIPO: Članice Svetovne organizacije za intelektualno lastnino (WIPO) so na diplomatski konferenci, ki se je začela 13. maja 2024, po več kot dveh desetletjih pogajanj 24. maja 2024 soglasno sprejele novo pogodbo WIPO o intelektualni lastnini, genskih virih in povezanem tradicionalnem znanju. Več o tem tukaj.

EU bo ustanovila podjetje za visokozmogljivo računalništvo

Svet EU: Svet je dosegel politični dogovor glede uredbe o razširitvi ciljev skupnega podjetja za evropsko visokozmogljivostno računalništvo (EuroHPC). Z razširitvijo uredbe želi EU okrepiti vodilno vlogo unije na področju umetne inteligence. Uredba uvaja dodatni cilj za skupno podjetje, ki predvideva razvoj in upravljanje tovarn umetne inteligence v podporo ekosistemu umetne inteligence v EU. Uredba bo zagotovila tudi, da bo superračunalniška zmogljivost EU še naprej na voljo inovativnim zagonskim podjetjem za učenje njihovih modelov. Več o tem tukaj.

V EU začel veljati zakon o svobodi medijev

Evropska komisija: Pred dnevi je začel veljati akt o svobodi medijev, popolnoma pa se bo začel uporabljati 8. avgusta 2025. Kot poudarjajo v komisiji, je cilj akta zaščititi medijski pluralizem in neodvisnost ter zagotoviti, da lahko mediji, javni in zasebni, delujejo brez neupravičenih pritiskov. Akt bo vzpostavil tudi neodvisen Evropski odbor za medijske storitve, ki bo začel delovati februarja 2025. Več o tem tukaj.

 

INDUSTRIJA

Kulturno-kreativna industrija poziva EU k večjemu financiranju

Culture Action Europe: Mreža Culture Action Europe je na nekdanjega predsednika Evropske centralne banke in snovalca poročila o konkurenčnosti EU Maria Draghija naslovila odprto pismo, v katerem ga med drugim poziva k večjemu financiranju evropskega kulturno-kreativnega sektorja. Če bi EU vložila dva odstotka proračuna iz večletnega finančnega okvirja v sektor, bi to lahko prihodke panoge na letni ravni povečalo za 38 milijard evrov letno, poudarjajo v mreži. Več o tem tukaj.

Tudi raziskava Culture Action Europe opozarja na slabe delovne pogoje evropskih ustvarjalcev

Culture Action Europe: Mreža je objavila poročilo o položaju in delovnih pogojih ustvarjalcev v evropskem kulturno-kreativnem sektorju. Kot navajajo, je skoraj polovica vprašanih odgovorila, da ustvarjajo v slabih delovnih pogojih, dve tretjini vprašanih nima ustrezne socialne zaščite, večina pa opravlja več služb, da lahko preživijo. To močno vpliva tudi na njihovo ustvarjanje. V slabšem položaju so glede na izsledke raziskave ženske, pandemija covid-19 pa je dodatno poslabšala finančni in socialni položaj vseh ustvarjalcev. Več o tem tukaj.

Evropski kinematografi so lani prodali 861 milijonov vstopnic

Evropski avdiovizualni observatorij: Upravljavci evropskih kinematografov so lani prodali 861 milijonov vstopnic, s čimer so ustvarili 6,7 milijarde evrov prihodkov, kaže najnovejše poročilo observatorija. V Sloveniji je bilo prodanih 1,9 milijona vstopnic, kar je za 2,4 odstotka več kot v letu 2022. Več o tem tukaj.

Pet od EU podprtih filmov dobitnikov nagrad na filmskem festivalu v Cannesu

Evropska komisija: Kar 16 filmov, ki jih je finančno podprla EU, je sodelovalo na 77. filmskem festivalu v Cannesu. Pet filmov je prejelo tudi nagrade, in sicer: All We Imagine as Light, Grand Tour, Armand, Mongrel in Bad for a moment. Festival je potekal med 14. in 25. majem. Več o tem tukaj in tukaj.

FSE vabi scenariste k sodelovanju v anketi o uporabi umetne inteligence

FSE: Zveza scenaristov Evrope (FSE) poziva vse evropske scenariste k sodelovanju v anketi o uporabi umetne inteligence. Več o tem tukaj.

Sony Music od upravljavcev sistemov umetne inteligence zahteva pojasnila glede  uporabe del

BBC: Družba Sony Music je podjetjem Google, Microsoft in OpenAI poslala poziv, v katerem zahteva, da razkrijejo, če so za razvoj svojih sistemov umetne inteligence uporabili dela, ki so v lasti Sony Music. Največji glasbeni založnik na svetu namreč prepoveduje upravljavcem sistemov umetne inteligence, da brez dovoljenj uporabljajo Sonyeva zaščitena dela za razvoj umetne inteligence. O tem je poročal tudi portal IBC. Več o tem tukaj in tukaj.

Politico: Komentar z naslovom Kako se je Microsoft prelevil iz "slabega fanta" tehnološkega sektorja v podjetje, ki prispeva k varovanju demokratičnih procesov pred zlorabami umetne inteligence. Družba je namreč pred evropskimi volitvami zbrala ekipe strokovnjakov za preprečevanje dezinformacij. Z njihovo pomočjo želi preprečiti zlorabo umetne inteligence v volilni kampanji. Več o tem tukaj.

Pestro dogajanje v okviru filmskega festivala v Cannesu

Cineuropa: Uporaba umetne inteligence v filmu, pa tudi skrbi, povezane s kršitvami avtorskih pravic, sta bili med osrednjimi temami spremljevalnega programa filmskega festivala v Cannesu. Na okroglih mizah so govorili še o enakopravnosti spolov v filmski industriji, o prihodnjih izzivih filmske industrije in vplivu evropskih volitev na evropski film. Več o tem tukaj, tukaj, tukaj in tukaj.

 

PRAVNE ZADEVE

O predlogih, da bi EU poenotila avtorsko zakonodajo

The IPKat: Komentar z naslovom Ali bi morala EU poenotiti avtorsko pravo držav članic in uvesti enotno zakonodajo s področja avtorskih pravic? Odgovor je da. Gre za neizogiben proces. Več o tem tukaj.

Kaj EU zakonodaja pravi o t.i. pastiche?

Kluwer Copyright Blog: Komentar o pomenu "pastiche" del kot avtonomnega koncepta v okviru avtorskega prava EU. Komentar govori o sodnem sporu med nemško skupino Kraftwerk, ki je tožila hip hop producenta Mosesa Pelhama zaradi kršitve avtorskih pravic. Ta je namreč vzel dve sekundi njihove skladbe Metall auf Metall in ju uporabil v skladbi Sabrine Setlur Nur Mir. Več o tem tukaj.

 

ČLANSKI KOTIČEK SAA

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi je znova ena od AIPA, in sicer Bo EU končno le uredila delovne in socialne pogoje ustvarjalcev? Več o tem tukaj.

 

NAPOVED DOGODKOV

University College London pripravlja 20. junija ob 18. uri pogovor na temo umetne inteligence in avtorskih pravic. Gost bo generalni direktor Svetovnega združenja avtorjev in skladateljev (CISAC) Gadi Oron. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, ]