Junijske novice iz tujine

Datum objave: 26.06.2024

EVROPSKE IN MEDNARODNE INSTITUCIJE

Evropske volitve so prinesle opazen zasuk v desno

Politico: Politico je objavil razrez poslanskih mandatov v Evropskem parlamentu. Največ poslanskih sedežev ima Evropska ljudska stranka (EPP), in sicer 189. Sledijo S&D (135 poslancev) in Renew (79 poslancev). Visoko rast podpore je po evropskih državah zabeležila skrajna desnica. Več o tem tukaj.

Euroactiv in Screen Daily: Komentar o rezultatih evropskih volitev. Evropski parlament, ki je bolj usmerjen v desno, bi lahko manj reguliral tehnološke trge, zmanjšal pa bi se tudi pritisk za večjo integracijo EU. Po drugi strani bo parlament bolj naklonjen oboroževanju in podpori obrambni industriji. O uspehu desničarskih strank na evropskih volitvah je poročal tudi ScreenDaily, kjer so analizirali vpliv volitev na evropski avdiovizualni sektor. Kot ocenjujejo, bi se lahko zasuk v desno odrazil tudi na financiranje filmskih projektov. Prednost bi imeli filmski projekti, ki poveličujejo patriotska in nacionalna čustva, drugi projekti pa bi lahko obstali. Več o tem tukaj in tukaj.

ScreenDaily: Portal je pisal tudi o uspehu francoske skrajne desnice na volitvah v Evropski parlament in posledični razpustitvi parlamenta ter razpisu predčasnih parlamentarnih volitev. Francoski filmski ustvarjalci so zaradi tega v "šoku", saj obstajajo bojazni, da bi skrajno desničarska vlada lahko razgradila ali vsaj "deprioritizirala" francoski podporni sistem financiranja filmov in serij. Več o tem tukaj.

Evropska komisija bo pri nadziranju DSA sodelovala z ERGA

Evropska komisija: Evropska komisija,  ki je pristojna za izvajanje akta o digitalnih storitvah (DSA), je z Evropsko skupino regulatorjev za avdiovizualne medijske storitve (ERGA) sklenila dogovor o sodelovanju. Skupina bo Evropski komisiji pomagala pri nadzornih dejavnostih na področju uvajanja določb DSA. Več o tem tukaj.

 

INDUSTRIJA

Ljubljana bo jeseni gostila skupščino CEPI

CEPI: Generalna skupščina Evropske koordinacije neodvisnih producentov (CEPI) bo potekala med 14. in 15. novembrom v Ljubljani. Gostitelj skupščine slovenski član CEPI, Društvo filmski producenti Slovenije - Društvo FPS.

Ob razvoju umetne inteligence je ključna tudi njena regulacija

WEF: Analitiki Svetovnega gospodarskega foruma (WEF) so pripravili komentar z naslovom Zakaj je reguliranje umetne inteligence lahko enostavno, če jo ustrezno nadziramo? Kot ugotavljajo, umetna inteligenca ne bo uničila človeštva, vendar že povzroča družbene pretrese v gospodarstvu, politiki, izobraževanju in ustvarjalnih umetnostih. Umetna inteligenca je navzoča in jo moramo regulirati, vendar pa je nastajanje zakonodaje težavno in dolgotrajno. Več o tem tukaj.

Europeana Pro: Pogovor s strokovnjakom za področje umetne inteligence o avtomatskem podnaslavljanju vsebin. Kje so izzivi in prednosti? Več o tem tukaj.

Skoraj vsako osmo evropsko delo je priredba

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil poročilo z naslovom Priredbe v produkciji avdiovizualne fikcije v Evropi, v katerem ugotavlja, da so priredbe med letoma 2015 in 2022 predstavljale 12 odstotkov vseh evropskih fikcijskih del. Streaming platforme so bolj naklonjene produciranju priredb, saj te predstavljajo skoraj petino vse njihove produkcije, medtem ko je ta številka pri javnih televizijah 11-odstotna. Večina fikcijskih priredb sicer temelji na zgodbah iz knjig (77 odstotkov) in TV serij (17 odstotkov). Več o tem tukaj.

Skandinavci vse bolj posegajo po nelegalnih vsebinah na spletu

Cineuropa: Skandinavski uporabniki interneta vse bolj posegajo po piratskih vsebinah, kaže poročilo analitske hiše Mediavision. Marca letos je do nelegalnih vsebin na spletu posegalo pet milijonov uporabnikov, kar je za skoraj 10 odstotkov več kot v enakem lanskem obdobju, ugotavlja poročilo. Več o tem tukaj.

Streaming platforme vse več investirajo v nova dela

Cineuropa: Streaming platforme bodo letos na petih največjih evropskih trgih  (Velika Britanija, Nemčija, Francija, Španija in Italija) za novo produkcijo porabile deset milijard evrov, kar je za skoraj 10 odstotkov več, kot bodo na omenjenih trgih za investicije v nova dela porabile komercialne televizije. Streaming platforme bodo prihodnje leto investicije v nove vsebine povečale za dodatnih osem odstotkov, komercialne televizije pa jih bodo zmanjšale. Več o tem tukaj.

Poljski avdiovizualni ustvarjalci (še vedno) ne dobijo ustreznih nadomestil

CISAC: Svetovno združenje avtorjev in skladateljev (CISAC) je skupaj z različnimi avtorskimi združenji in organizacijami iz 116 držav, med njimi je tudi AIPA, poljsko vlado pozvalo, da uzakoni pravico do pravičnega in proporcionalnega nadomestila za avdiovizualne ustvarjalce iz naslova uporabe njihovih del na streaming platformah. Scenaristi in režiserji so ključni za uspeh del, zato so jim številne države zagotovile nadomestilo. Poljske ni med njimi. Več o tem tukaj.

Obisk evropskih kinodvoran še vedno zaostaja za številkami pred pandemijo covid-19, težave povzroča tudi zapletena regulativa

UNIC, CICEA & Europa Cinemas: Omenjene organizacije so pripravile poročilo z naslovom Prihodki od prodaje vstopnic: Kulturni in ekonomski vpliv kinematografov. Kot je razvidno iz poročila, je evropske kinodvorane lani obiskala skoraj milijarda gledalcev, kar pa je še vedno 36 odstotkov manj kot leta 2019, leto pred izbruhom pandemije covid-19. Razmere se sicer iz leta v leto izboljšujejo, kar je dobra novica za upravljavce kinematografov. V Evropi je lani delovalo 12.300 kinodvoran, ki so samo v Franciji, Nemčiji, Italiji, Španiji in Veliki Britaniji zaposlovale približno 100.000 ljudi. Več o tem tukaj.

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je pripravil poročilo o regulaciji in podpori kinematografskemu sektorju. Poročilo podrobneje predstavlja zapleten sistem regulativnih okvirov in podpornih mehanizmov v EU. Več o tem tukaj.

O izzivih na področju distribucije in predvajanja evropskih filmov

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je v okviru filmskega festivala v Cannesu, ki je potekal v drugi polovici maja, pripravil okroglo mizo o priložnostih in izzivih na področju distribucije in predvajanja evropskih filmov. Posnetek okrogle mize je dostopen tu.

 

PRAVNE ZADEVE

Direktiva o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu ni uničila interneta

Kluwer Copyright Blog: Komentar z naslovom 17. člen - pet let pozneje, v katerem avtor poudarja, da mineva pet let od začetka veljave direktive o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu EU. Ob tem poudarja, da je bila direktiva med nastajanjem zelo razdvajajoča in kontroverzna, predvsem pa njen 17. člen, ki je na ulice pripeljal na sto tisoče ljudi in sprožil številne peticije, v katerih so opozarjali, da bodo filtri uničili internet. Zdaj so te bojazni popolnoma izginile. Več o tem tukaj.

Kako umetna inteligenca vpliva na avtorske pravice?

IP Kat: Komentar o sporu med francoskim kiparjem Danielom Druetom in italijanskim sodobnim umetnikom Mauriziom Cattelanom. Druet je trdil, da je on ustvaril večino Cattelanovih znanih skulptur, in zahteval priznanje avtorstva ter ustrezno nadomestilo. Cattelan pa je trdil, da je Druet deloval kot izvajalec njegovih zamisli in da je avtorstvo pripadalo njemu, in sicer kot konceptualnemu umetniku. Komentar se posveča vprašanjem o avtorskih pravicah in vlogi izvajalcev pri ustvarjanju sodobne umetnosti, pa tudi o povezavi med umetno inteligenco in avtorskimi pravicami. Več o tem tukaj.

Kluwer Copyright Blog: Komentar na temo avtorskih pravic in meta regulacije posredniških storitev in umetne inteligence. Več o tem tukaj.

 

ČLANSKI KOTIČEK SAA

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi je znova ena od AIPA, in sicer Ameriška podjetja obvladujejo velik del evropskega avdiovizualnega trga.

 

NAPOVED DOGODKOV

University College London pripravlja 20. junija ob 18. uri pogovor na temo umetne inteligence in avtorskih pravic. Gost bo generalni direktor Svetovnega združenja avtorjev in skladateljev (CISAC) Gadi Oron. Več o tem tukaj.

KU Lueven: Vodilna belgijska univerza KU Lueven 5. julija med 16. in 18. uro pripravlja posvet z naslovom Globalni glasovi o upravljanju z umetno inteligenco. Posvet si bo možno ogledati tudi prek spleta. Več o tem tukaj.  

[ {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, ]