CISAC v opozarja na brezpravnost ustvarjalcev na spletu

Datum objave: 15.06.2017

Z oglasi podprte spletne strani za izmenjavo videoposnetkov (npr. YouTube) imajo milijardo uporabnikov, kljub temu pa plačujejo le majhen delček nadomestil z naslova avtorskih pravic. Kot kaže letno poročilo Svetovnega združenja avtorjev in skladateljev (CISAC), so npr. v Franciji TV in radijske postaje za nadomestila plačale 362,2 milijona dolarjev, naročniške glasbene platforme 13,3 milijona dolarjev, strani za izmenjavo videoposnetkov pa le 4,8 milijona dolarjev.

Podobne so razmere v Veliki Britaniji in na Švedskem. V prvi so TV in radijske postaje izplačale 273,5  milijona dolarjev, v drugi pa 41,8 milijona dolarjev nadomestil. Naročniške glasbene platforme so v Veliki Britaniji plačale 51,5 milijona dolarjev, na Švedskem pa 36,3 milijona dolarjev. Strani za izmenjavo videoposnetkov so na Otoku plačale le 15,3 milijona dolarjev, na Švedskem pa 4,7 milijona dolarjev. Te številke nazorno ponazarjajo kako ustvarjalci ogromno zaradi neurejenih razmer na trgu ogromno izgubljajo, ocenjujejo v CISAC, katerega članica v Sloveniji je tudi AIPA.

Prav Slovenija pa je tudi v fokusu aktivnosti združenja CISAC v regiji. CISAC in Evropsko združenje vizualnih umetnosti (EVA) namreč želita v sodelovanju s slovenskimi združenji v Sloveniji pripraviti konferenco na temo vizualnih umetnosti za ustvarjalce iz nekdanje Jugoslavije. Ob tem pa tudi podpirata ustanovitev kolektivne organizacije za vizualne umetnosti v Sloveniji, ki bi bila primer dobre prakse za regijo.

Kolektivne organizacije, članice CSAC, so predlani zbrale za skoraj 10 milijard dolarjev nadomestil za avtorje, od česar z naslova glasbe 8,32 milijarde dolarjev, z naslova avdiovizualnih del pa 637 milijonov dolarjev. Sledijo nadomestila od pravic z naslova literature (198 milijonov dolarjev), z naslova dramskih umestnosti (191 milijona dolarjev) in z naslova vizualne umetnosti (181 milijona dolarjev).

Geografsko se največ nadomestil zbere v Evropi, in sicer 5,6 milijarde dolarjev, sledijo Severna Amerika (1,95 milijarde dolarjev), Azijsko-Pacifiška regija (1,36 milijarde dolarjev), Latinska Amerika in Karibi (610 milijonov dolarjev) in Afrika (69 milijonov dolarjev).

[ {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, ]