Združenje evropskih filmskih režiserjev (FERA) je evropske ministre za kulturo pozvalo, naj pripravijo usklajen odziv na krizo, ki jo je povzročila bolezen COVID-19. Pandemija je močno udarila po kulturnem in ustvarjalnem sektorju, zato je nujen celosten pristop pri ohranjanju evropskega avdiovizualnega sistema, je združenje poudarilo v pismu ministrom.
Evropski avdiovizualni sektor se sooča s podobnimi izzivi kot preostanek kulturnega in kreativnega sektorja oz. deli usodo celotnega evropskega gospodarstva. Različne oblike omejitev so avdiovizualnim ustvarjalcem onemogočile delo, zato se mnogi soočajo s finančno in socialno krizo, podobno pa velja tudi za mala in srednja podjetja iz panoge.
Združenje FERA je zato skupaj s partnerji iz vrednostne verige avdiovizualnega sektorja definiralo ključne izzive, s katerimi se je treba spoprijeti. Kriza zaradi koronavirusa se namreč še bolj zaostruje. Med drugim se mora EU pri sprejemanju ukrepov nujno izogniti ustvarjanju neenakosti med zaposlenimi in samozaposlenimi, saj bi to škodilo t.i. svobodnjakom. Poleg tega moramo na ravni EU najti rešitve za izzive, s katerimi se sooča avdiovizualna produkcija, kajti v njej je večina delujočih samozaposlenih ter malih in srednjih podjetij. Ob tem se je treba nujno uskladiti pri skupni podpori celotnemu avdiovizualnemu ekosistemu, saj je ta segment vrednostne verige močno prepleten, nujen pa je tudi dogovor o ambicioznih proračunskih ukrepih na ravni EU, s katerimi bi podprli okrevanje kulturnega in kreativnega sektorja, poudarjajo v FERA.
Ob tem izpostavljajo, da evropski avdiovizualni ustvarjalci cenijo podporo evropskih in nacionalnih odločevalcev. Hkrati pa jih pozivajo, naj pri sprejemanju ukrepov upoštevajo "dva ključna elementa trenutne eksistenčne grožnje, s katero se sooča evropsko avdiovizualno ustvarjanje. Gre za negotovost ustvarjanja (trenutno in dolgoročno) in negotovost v zvezi s promocijo evropskih AV del. Ustrezna promocija AV del je namreč predpogoj za uspeh na trgu.
Nadaljevanje produkcije bo – poleg velikanskih infrastrukturnih izzivov, s katerimi se soočajo svobodnjaki (režiserji, igralci, producentska podjetja) – v času ukrepov socialnega distanciranja tako izvedbeni kot finančni izziv. Tudi če se bodo našle začasne rešitve, se bodo stroški produkcije zaradi socialnega distanciranja in omejitev potovanj močno zvišali. To pa pomeni omejevanje števila AV del za nedoločen čas.
Novi pogoji bodo vplivali tudi na to, kar bomo lahko videli na ekranih, saj se bodo proizvodni cikli za nastanek novih AV del podaljšali z mesecev na leta. Avdiovizualna dela namreč zahtevajo vnaprejšnje znatne napore pri načrtovanju in finančne vložke, in sicer v vseh razvojnih fazah. Visoki produkcijski stroški pa prinašajo precejšnja finančna tveganja, kar posledično lahko pripelje tudi do odklonilnega odnosa do ustvarjalnega procesa. Koprodukcije in javno financiranje sta bistvena mehanizma za zagotavljanje raznolikosti evropske kulture, zato ju je treba ohraniti in okrepiti. Le tako bo v bližnji prihodnosti mogoča produkcija novih evropskih avdiovizualnih del, poudarjajo v FERA.
Področje promocije evropskih del je ključnega pomena za obstoj industrije, saj bi se evropska avdiovizualna dela brez promocije in pojavljanja? v različnih medijih izgubila v "morju vsebin". Zato so distributerji, prodajni agenti in festivali ključni dejavniki pri tem, da evropska avdiovizualna dela najdejo svoje gledalce lokalno, v državah članicah EU in v širšem mednarodnem prostoru. Omenjeni -členi se zaradi pandemije koronavirusa soočajo z enako velikimi izzivi kot drugi (vidnejši) členi avdiovizualne vrednostne verige, zato tudi potrebujejo enako podporo.
Da bi lahko evropska avdiovizualna dela obstala in dobila novo priložnost, je nujno potrebno delovanje vseh členov te vrednostne verige. Ustvarjalci in njihove organizacije ocenjujejo, da bo to mogoče s trajnostnim sodelovanjem na ravni EU oz. na nacionalnih ravneh. Z omenjenim sodelovanjem bi okrepili položaj vseh stebrov evropskega avdiovizualnega ustvarjanja, in sicer od avtorstva, koprodukcije, promocije evropskih avdiovizualnih del do zakonodaje, ki zagotavlja enake pogoje za celoten ekosistem.
Ministri EU, pristojni za kulturo, so 19. maja na videokonferenci soglašali, da je pandemija koronavirusa najbolj prizadela prav kulturni in ustvarjalni sektor. Ob tem so pregledali ukrepe posameznih držav za pomoč sektorju in si izmenjali izkušnje. Ministri, med njimi je bil tudi slovenski minister za kulturo dr. Vasko Simoniti, so ocenili, da kulturni in kreativni sektor potrebujeta pomoč, prilagojeno potrebam. V razpravi so tudi soglašali, da program Ustvarjalna Evropa potrebuje finančno okrepitev in prilagoditev.