V AIPA pozdravljamo sprejem Direktive v evropskem parlamentu

Datum objave: 26.03.2019

Evropski parlament je danes z večino glasov poslancev (348 proti 274) podprl Direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu, vključno s 13. členom, ki med drugim predvideva nadomestilo za ustvarjalce z naslova uporabe njihovih del na spletu. Direktiva ustvarjalcem tudi omogoča več nadzora nad uporabo njihovih del (t.i. trikotnik transparentnosti), poleg tega pa predvideva, da lahko imetnik pravice določi, kako se ta dela uporabljajo. Zelo pomemben del Direktive je, da spletnim platformam nalaga odgovornost v zvezi z vsebinami oz. pomeni, da to ni več prepuščeno končnim uporabnikom, kot je bilo doslej. Države članice se morajo z Direktivo uskladiti v roku dveh let.

V AIPA pozdravljamo odločitev Evropskega parlamenta, ki je izrednega pomena za vse evropske in slovenske ustvarjalce, saj bodo lahko zdaj lažje in bolje ustvarjali. Ustvarjalci morajo biti pošteno plačani za svoje delo, saj je to osnova za nadaljnje ustvarjanje, česar se v Sloveniji (pre)dobro zavedamo. Slovenski avdiovizualni avtorji so (še vedno) v zelo slabem in podrejenem položaju, saj so po zakonu edina skupina avtorjev, za katere se pavšalno predvideva, da so svoje pravice prenesli na pravno osebo. Naloga dokazovanja imetništva pravic pa je na njih in ne na tistih, ki so pravico pridobili pozneje. Nova zakonodaja naj bi to spremenila, in sicer na bolje, tako da bi se pravice avdiovizualnih avtorjev izenačile npr. s pravicami glasbenikov. Zato pozivamo državne institucije, da pri prenosu Direktive dajo posebno pozornost avdiovizualnim avtorjem in njihovim pravicam.

Direktor AIPA Gregor Štibernik je ocenil, da je danes dober dan za slovenske in evropske kreativce. "Po dveh letih je Direktiva navkljub izjemno močnemu pritisku neevropskih firm končno sprejeta. Penino smo tu v Moskvi, kjer nas je novica doletela na kongresu Writers & Directors Worldwide (Scenaristi in režiserji sveta), dali na hladno. Ni še čas, da jo odpremo, saj smo šele na pol poti. Čaka nas namreč dve leti prenosa v slovensko zakonodajo, kjer pričakujem vsaj tako zanimivo in vročo razpravo, kot je bila na EU ravni. Kljub temu pa je dobro, da je Evropski parlament končno presekal večletni kaos, ki smo mu bili priča, ko so milijoni uporabnikov po Evropi brezplačno dostopali do zaščitenih vsebin", je dejal.

"Direktiva bo po našem mnenju prinesla svež veter tudi v skoraj četrt stoletja staro slovensko zakonodajo, ki je zastarela in ne sledi digitalni dobi", je poudaril Štibernik. Ob tem je pristojne državne organe pozval k sodelovanju z avtorskimi organizacijami pri prenosu Direktive, "saj lahko le s skupnimi močmi spremenimo Slovenijo v ustvarjalcem prijazno okolje". Kot je poudaril, so avdiovizualni ustvarjalci za to dobro pripravljeni, saj že desetletje opozarjajo na sistemske anomalije v Sloveniji in imajo predloge rešitev že spisane. "Osebno pa me moti, da se zdaj v ospredje rinejo pravniki. V principu gre pri celotni zadevi za eno najosnovnejših ekonomskih vprašanj, in sicer da zdaj nekdo služi z brezplačno uporabo lastnine tretjega. Zato je pošteno, da lastnik - od tistega, ki služi na njegov račun - dobi ustrezno poplačilo", je poudaril Štibernik.

[ {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, ]