Nekaj novic iz ustvarjalnega sveta (julij II.)

Datum objave: 11.07.2023

EVROPSKE INSTITUCIJE

Evropski parlament: Letošnji dobitnik evropske filmske nagrade občinstva lux je belgijsko-nizozemsko-francoski film Blizu (Close). Film, ki ga je režiral belgijski režiser Lukasa Dhonta, govori o prijateljstvu med odraščajočima fantoma. Film je bil že nagrajen z veliko nagrado žirije v Cannesu in nominiran za oskarja za najboljši mednarodni celovečerec. Na ljubljanskem festivalu Liffe pa je dobil nagrado Art kino mreže Slovenije in nagrado mladinske žirije Kinotrip. Podelitve nagrad so se udeležili tudi slovenski režiserji. Več o tem na tej in tej povezavi.

Evropski parlament: Odbor Evropskega parlamenta za pravne zadeve (JURI) je objavil študijo o navidezni resničnosti oz. metaverzumu. Kot med drugim kaže študija, bo trajalo šest do osem let, da dosežemo poln potencial metaverzuma. To bo prineslo številne gospodarske koristi, vendar pa bodo pomembni elementi metaverzuma, kot so digitalna etika, digitalni dvojniki, veriženje blokov, generativna umetna inteligenca, "tokenizacija" in digitalni ljudje, že prej imeli pomemben vpliv na gospodarstvo. To naj bi se po ocenah zgodilo v roku enega do treh let na področju generativne umetne inteligence in v treh do šestih letih v primeru "tokenizacije" in digitalnih ljudi. Več o tem na tej povezavi.

Špansko predsedstvo EU: Španija je s 1. julijem prevzela šestmesečno predsedovanje Svetu EU. Ob tem je španski premier Pedro Sanchez napovedal, da bo Španija med predsedovanjem spodbujala avtonomno, digitalno in zeleno Evropo, ki združuje inovacije in socialno pravičnost. Več o tem na tej povezavi.

 

INDUSTRIJA

Svet Evrope, sklad Eurimages: Sklad Sveta Evrope za koprodukcijo, distribucijo, promocijo in prikazovanje evropskih kinematografskih del, Eurimages, je objavil rezultate drugega zasedanja članov upravnega odbora. Skupno so podprli 33 projektov v vrednosti 9,65 milijona evrov, med podprtimi projekti pa sta tudi prvenec Urške Djukić Little Trouble Girls in Blok 5 Klemna Dvornika, ki sta skupaj dobila 400.000 evrov. Režiserka Urška Djukić se skozi zgodbo o odraščajoči deklici Luciji v Little Trouble Girls dotika glavne teme svojih filmov, vpliva družbenih vzorcev in pravil, ki se skozi generacije prenašajo na dekleta in njihovo dojemanje lastnega telesa. Otroški film Blok 5, ki ga po scenariju Dore Šuštić režira Dvornik, pa pripoveduje o 12-letni Almi, ki izve, da bo igrišče v njeni novi soseski postalo parkirišče. Še huje pa je, da bo dela nadzoroval njen oče, gradbeni inženir. Alma se v bitki za igrišče poveže z lokalnimi skejterji in upre odraslim. Več o tem na tej povezavi.

Reuters: Tiskovna agencija Reuters je poročala o pismu več kot 160 izvršnih direktorjev velikih podjetij, ki so ga naslovili na Evropsko komisijo v zvezi s predlagano zakonodajo s področja umetne inteligence. Kot so zapisali, bi predlog lahko ogrozil konkurenčnost EU in njeno tehnološko suverenost. Evropski zakonodajalci so se pred dnevi uskladili glede predloga zakona, v skladu s katerim bi morali sistemi, kot je ChatGPT, razkriti vsebino, ki jo generira umetna inteligenca. Poleg tega bi morali pomagati pri razlikovanju med t. i. deep-fake slikami in resničnimi ter zagotoviti ustrezno zaščito pred nezakonito vsebino. Več o tem na tej povezavi.

KEA: Svetovalna organizacija KEA, ki je specializirana za kulturno-kreativni sektor, je objavila skupen poziv Odborov Evropskega parlamenta za zaposlovanje in socialne zadeve (EMPL) ter kulturo in izobraževanje (CULT) Evropski komisiji, da uredi področje prekarnosti v evropskem kulturno-kreativnem sektorju. Odbora med drugim zahtevata, da Evropska komisija zakonsko uredi status prekarcev in sprejme ustrezne ukrepe, s katerimi bodo prekarci dobili pravično plačilo in boljšo socialno varnost. Več o tem na tej povezavi.

The Hollywood Reporter: Zoper podjetje OpenAI, ki upravlja sistem umetne inteligence ChatGPT, je bila vložena še ena tožba. Tokrat podjetje tožijo avtorji romanov, in sicer zaradi domnevne neavtorizirane uporabe podatkov iz več 100.000 romanov, ki so na spletu.  Več o tem na tej povezavi.

Cultural Action Europe: Komentar o razmerah, v katerih živi in dela evropski kulturni delavec. Več o tem na tej povezavi.

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij v najnovejšem poročilu o avdiovizualnih medijskih storitvah v Evropi ugotavlja, da je 48 odstotkov evropskih televizijskih kanalov za otroke v rokah ameriških podjetij. Več o tem na tej povezavi.

Euractiv: Špansko predsedstvo Svetu EU je napovedalo, da bodo na tristranskih pogajanjih med Evropsko komisijo, Evropskim parlamentom in Svetom EU govorili tudi o umetni inteligenci. Na pogajanjih bodo med drugim opredelili umetno inteligenco, pregledali visoko tvegane primere in obravnavali vpliv umetne inteligence na temeljne pravice v EU. Več o tem na tej povezavi.

ScreenDaily:  Ameriško združenje režiserjev (DGA) in Ameriška zveza filmskih in televizijskih producentov sta dosegla načelen dogovor o novi triletni pogodbi. Dogovor prinaša pomemben preboj na področju pravic ustvarjalcev, predvsem  zaradi globalne uspešnosti ameriške zabavne industrije. Ta dogovor zagotavlja "mir" tem združenjem, medtem ko stavka scenaristov traja že več kot šest tednov. Več o tem na tej povezavi

 

PRAVNE ZADEVE

Kluwer Copyright Blog:  Blog prinaša povzetek portugalske implementacije direktive o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu. Kot je poudarjeno v blogu, implementacija natančno sledi besedilu direktive in ne prinaša "ustvarjalnega" zakonodajnega pristopa. Za dobeseden prepis direktive so se odločile številne države EU, ki so podobno kot Portugalska, zamujale pri implementaciji. Več o tem na tej povezavi.

Kluwer Copyright Blog je objavil nekaj pravnih novic s področja evropske avtorske zakonodaje. Več o tem na tej povezavi.

 

NAPOVED DOGODKOV

Špansko predsedstvo Svetu EU med 11. do 13. julijem v Barceloni organizira konferenco na temo Kulturne in ustvarjalne industrije, mesta in državljani spodbujajo trajnostni razvoj in blaginjo. Več o tem na tej povezavi.

[ {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, ]