Netflix izgubil tožbo proti ameriškemu sindikatu scenaristov

Datum objave: 11.08.2022

Ameriški sindikat scenaristov s področja filma, televizije, radija in t.i. novih medijev WGAW (The Writers Guild of America West) je pred dnevi dosegel pomembno pravno zmago v boju z Netflixom. Sodišče je v arbitražni sodbi odločilo, da mora največja svetovna streaming platforma scenaristu filma Ptičja kletka (Bird Box) Ericu Heissererju izplačati približno 830.000 evrov premalo izplačanih licenčnin oz. nadomestil za sorodne pravice in 341.000 evrov zamudnih obresti oz. skupaj skoraj 1,2 milijona evrov. 

Kot ocenjujejo v WGAW, je izid arbitraže dobra novica tudi za 216 drugih scenaristov, ki so sodelovali pri nastajanju 139 drugih Netflixovih filmov. Pričakujejo, da bo moral Netflix ustvarjalcem plačati dodatnih 41 milijonov evrov nadomestil za sorodne pravice, poleg tega pa napovedujejo, da bodo za scenariste poskusili iztržiti še dodatnih 13 milijonov evrov obresti. 

Netflix sodbe še ni komentiral.

Iz WGAW so po odločitvi sodišča v sporočilu zapisali, da je treba ob vsakem predvajanju filma na drugih trgih na televiziji, videu na zahtevi ali streaming platformi plačati sorodne pravice na zaslužke na teh trgih.

Običajno scenaristi prejmejo 1,2 odstotka od licenčnine oz. nadomestila, ki jo producent dobi za pravico predvajanja filma. Ko gre za nadomestilo  med povezanimi strankami – ko je npr. Netflix na primer tako producent kot distributer filma –, se po dogovoru, ki je sledil sindikalni stavki leta 2008, upošteva minimalni osnovni dogovor.

V sindikatu so ob tem tudi poudarili, da je Netflix eden največjih kršiteljev osnovnih sindikalnih pravil in dogovorov o sorodnih pravicah, odločitev sodišča pa je opozorilo tudi drugim streaming platformam, ki si želijo znižati stroške na račun ustvarjalcev.

Odločitev sodišča je tudi podlaga za to, da bodo scenaristi zdaj dobili skoraj 19 milijonov evrov več, kot bi jih dobili na glede na dogovor med Netflixom in DGA oz. SAG-AFTRA, poudarjajo v WGAW.

V AIPA pozdravljamo odločitev ameriškega sodišča, saj gre za pomemben pravni precendens, ki bo zagotovo vplival na odnose med avdiovizualnimi ustvarjalci in spletnimi platformami. Še bolj pa veseli dejstvo, da so neglede na razlike med anglo saksonskim in centralno evropskim pravnim pogledom na svet temeljni postulati – to je, da morajo biti tudi soustvarjalci deležni pogače prihodkov – očitno enaki. Ob tem na AIPA izražamo vso podporo predvidenim zakonskim spremembam, ki bo končno po desetletjih opozarjanja tudi ustvarjalcem na AV področju dodelila tak obseg pravic, kot ga imajo glasbeniki.   

Za nadaljnji razvoj ustvarjanja in slovenskega avdiovizualnega sektorja je zakonodaja, ki ščiti pravice ustvarjalcev, temeljnega pomena. Implementacija direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu, skupaj z uzakonitvijo kolektivno upravljane neodpovedljive pravice do nadomestila za vse vrste uporabe avdio in avdiovizualnih del, je edina učinkovita in dolgoročna rešitev na tem področju.

Slovenski avdiovizualni ustvarjalci in AIPA smo prepričani, da lahko le s pravičnimi nadomestili za avdiovizualne ustvarjalce ohranjamo njihovo nadaljnje delo ter razvoj evropske in slovenske kulture.  Ob tem znova opozarjamo na dejstvo, da vse raziskave kažejo to, kar ustvarjalci in njihove organizacije opozarjamo že vrsto let: da se "svetovno dogajanje" izredno hitro seli na splet.

Zakonodaja temu tempu (še) ne sledi, kar povzroča težave predvsem na področju tako avtorskih pravic kot pravične obdavčitve prihodkov in dobičkov spletnih platform. Pandemija covid-19 in zdravstvena kriza, ki ji je sledila, je vse to še bolj razgalila. Spletne platforme izkoriščajo dela, na njih dobro služijo, ustvarjalcem pa ne vrnejo ničesar oz. zelo malo. Prav tako povečini ne plačujejo davkov v EU, temveč v ZDA oz. na kakšnih eksotičnih otokih z milo davčno zakonodajo. Zato je nujno, da se razmere spremenijo. Vse države članice EU bi morale uzakoniti pravično in proporcionalno nadomestilo, prav tako pa je nujno, da se končno sprejmejo mednarodna pravila glede obdavčenja spletnih platform, in sicer bodisi na ravni OECD bodisi na ravni EU.

[ {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, ]