Decembrske novice

Datum objave: 20.12.2023

Tokrat izmed tem izpostavljamo:

Stanje v evropskem kulturno-kreativnem sektorju

Kljub stavkovnem dogovoru bi nadomestilo dobilo malo ustvarjalcev

Reguliranje umetne inteligence

Kako EU preprečuje spletno piratstvo?

Več v nadaljevanju.

 

EVROPSKE IN MEDNARODNE INSTITUCIJE

EU in UNESCO o razmerah v evropskem kulturno-kreativnem sektorju

Evropski parlament: Poslanci Evropskega parlamenta so pred dnevi podprli predloge pristojnih odborov, ki so pozvali k izboljšanju življenjskih in delovnih pogojev v evropskem kulturno-kreativnem sektorju. Kot predlagajo Evropski komisiji, mora ta urediti zakonodajo, ki bo ustvarjalcem omogočila ustrezen zaposlitveni status, s tem povezano dostojno plačilo in socialno zaščito. Razlike na področju varovanja socialnih pravic ustvarjalcev so namreč med državami članicami prevelike, zato je potrebno uskladiti zakonodajo, poudarjajo poslanci. Komisija ima zdaj tri meseca časa, da odgovori na poziv. Več o tem tukaj.

Evropska komisija: Komisija je objavila poročilo o razmerah v evropskem kulturno-kreativnem sektorju med letoma 2021 in 2022. Poročilo med drugim opisuje, kako je program prispeval k okrevanju  panoge po pandemiji covid-19, hkrati pa predlaga spodbude na področju inovacij, trajnostnih praks in vključevanju različnih deležnikov. Več o tem tukaj.

UNESCO: Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo (UNESCO) je objavila poročilo z naslovom Krepitev ustvarjalnosti: Izvajanje UNESCO priporočil o položaju ustvarjalcev. Kot ugotavljajo, številni ustvarjalci po svetu še vedno delujejo v slabih pogojih, za kar je kriva slaba zakonodaja v posameznih državah. Organizacija v poročilu tudi poudarja, da je na globalni ravni potrebno okrepiti politike za spodbudo pravnih, finančnih, socialnih in kulturnih podpor ustvarjalcem. Več o tem tukaj.

 

INDUSTRIJA

Kljub stavkovnem dogovoru bi nadomestilo dobilo malo ustvarjalcev

Bloomberg: Stavka ameriških igralcev in scenaristov je bila očitno zaman, saj bi nadomestilo z naslova uspeha del dobilo zelo malo ustvarjalcev. Raziskava londonskega podjetja Digital je namreč pokazala, da je v prvem letošnjem polletju le slabih pet odstotkov del na Netflixu doseglo t.i. prag priljubljenosti oz. da jih je videla vsaj petina uporabnikov omenjene pretočne platforme v ZDA. Gre za prag, po katerem so studii v skladu z dogovorom, ki je končal stavki scenaristov in igralcev, dolžni ustvarjalcem izplačati nadomestila z naslova uspešnosti del. Več o tem tukaj.

Televizijske hiše in pretočne platforme so lani v produkcijo vložile 21 milijard evrov

Evropski avdiovizualni observatorij: Televizijske hiše in pretočne platforme so lani v produkcijo evropskih filmov in serij vložile skoraj 21 milijard evrov, od česar je na pretočne platforme odpadlo 24 odstotkov tega zneska. Pretočne platforme so največ, 37 odstotkov, teh sredstev namenile za dela, ki so bila producirana v Veliki Britaniji in Španiji. Več o tem tukaj.

O regulaciji umetne inteligence

CISAC: Svetovno združenje avtorjev in skladateljev (CISAC) je evropske odločevalce pozvalo, da pri sprejemanju akta o umetni inteligenci upoštevajo tudi pravice ustvarjalcev. Nujna sta preglednost in upoštevanje avtorskih pravic, so poudarili. Akt o umetni inteligenci je pomemben prvi korak pri ureditvi področja umetne inteligence v EU, zato mora akt upoštevati določbe obstoječe zakonodaje na področju avtorskih pravic. Le tako bomo prišli do pozitivnega okolja za človekovo ustvarjanje, v nasprotnem  primeru bi lahko razvoj umetne inteligence omejil to ustvarjalnost. Več o  tem tukaj.

Euroactiv: Evropski odločevalci še vedno poskušajo skleniti kompromis glede evropskega akta o umetni inteligenci. Evropska komisija je pred dnevi posredovala kompromisni predlog, ki predvideval večstopenjsko uvedbo zakonodaje na področju umetne inteligence za splošno rabo, medtem ko bi zakonodajo za bolj dovršene sisteme uredili naenkrat. S tem pa se ne strinjajo Nemčija, Francija in Italija, ki so Evropski komisiji sporočile, da si želijo za celovito ureditev. Vlade treh držav so sicer tudi naklonjene prostovoljnim, ne z zakonodajo določenim, zavezam za manjše in velike ponudnike umetne inteligence v EU. Več o tem tukaj in tukaj.

The Verge: Vodstva hollywoodskih filmskih studiov in sindikat igralcev (SAG-AFTRA) so pred tedni sprejeli načelni dogovor, s čimer se je končala več mesecev trajajoča stavka v Hollywoodu. Kljub dogovoru pa nekateri že poudarjajo, da določbe v pogodbi o uporabi umetne inteligence niso v skladu z zahtevami igralcev. Več o tem tukaj.

CERRE: Evropski think-thank s področja evropske regulative (CERRE) je objavil poročilo o priložnostih in izzivih, ki jih prinaša razvoj umetne inteligence. Poudarjajo, da razvoj umetne inteligence sproža navdušenje, pa tudi skrb, še posebej zato, ker podrobnosti tehnologije še niso povsem razkrite. Glede na to, da sisteme razvijajo zasebna podjetja, pa je nujno, da države postavijo celovite in tehnološko dovršene regulativne okvirje. Več o tem tukaj.

EU finančno podpira evropsko AV industrijo

Culture Action Europe: Program Ustvarjalna Evropa (Creative Europe), ki je edini program EU za podporo evropskemu kulturo-kreativnemu sektorju v letošnjem letu ne bo deležen zmanjšanja sredstev. Kot so se odločili voditelji držav članic, bo program celo dobil nekaj milijonov evrov več sredstev, kot je v predlogu proračuna predvidela Evropska komisija. Skupno bo na voljo 335 milijonov evrov. Več o tem tukaj.

Cineuropa: Svet Evrope je prek svojega sklada Euroimages, ki finančno podpira koprodukcije, distribucijo in prikazovanje evropskih igranih in dokumentarnih filmov, izbral štiri lokacije za podelitev nagrad za razvoj koprodukcije za leto 2024. Gre za španski Toledo, Amsterdam, Talin in Zagreb. Vsaka od lokacij bo za izvedbo podelitve dobila po 50.000 evrov. Več o tem tukaj.

Francija razmišlja tudi o obdavčitvi glasbenih pretočnih platform

Advanced Television: Francoski senat razpravlja o uvedbi davka na glasbene pretočne platforme. Predlog, če bo sprejet, bo zagotovil sredstva za financiranje nacionalnega glasbenega centra (NJC). Omenjena organizacija trenutno "živi" od državnih subvencij in dajatve od prodanih vstopnic za koncerte v živo. Več o tem tukaj.

O spremljevalnem programu filmskega festivala v Cannesu

The Variety: Častna gostja filmske tržnice, ki poteka ob robu filmskega festivala v Cannesu, bo prihodnje leto Švica. Filmski festival bo sicer v Cannesu potekal med 14. in 25. majem.  Več o tem tukaj.

 

PRAVNE ZADEVE

Kako EU preprečuje spletno piratstvo?

Cullen International: Podjetje je objavilo analizo o preprečevanju spletnega piratstva v 13 državah EU, in sicer če v teh državah obstajajo posebni postopki (poleg sodnih odločb) za dinamično blokado piratskih spletnih strani. Kot kaže analiza, se v devetih od 13 držav uporabljajo dinamične prepovedi za boj proti spletnemu piratstvu, Belgija, Francija, Italija in Španija pa imajo posebne postopke, kjer so vključeni upravni organi, tudi regulatorni. Slovenija v analizi ni bila zajeta. Več o tem tukaj.

Ustvarjalci bi morali dobiti nadomestilo, če se njihova dela uporabljajo za strojno učenje umetne inteligence

Kluwer Copyright Blog: Komentar o omejitvah glede izjem na področju uporabe avtorsko zaščitenih vsebin za strojno učenje sistemov generativne umetne inteligence. Več o tem tukaj.

International Review of Intellectual Property and Competition Law: Komentar o generativni umetni inteligenci in o tem, če morajo ustvarjalci za uporabljena dela s strani teh sistemov dobiti nadomestilo. Več o tem tukaj.

Dalloz: Komentar o tem, da je napočil čas, da ustvarjalci dobijo podporo pri zahtevah o preglednosti v digitalnem okolju.  Trenutno v EU in po svetu zakonodajalci pripravljajo regulacijo umetne inteligence, transparentnost na področju uporabe del pa je ključnega pomena pri snovanju zaknodaje. Več o tem tukaj.

World Intellectual Property Review: Sodišče v Pekingu je potrdilo zahtevo za registracijo avtorskih pravic na fotografiji, ki jo je ustvaril sistem umetne inteligence. Gre za prvo tovrstno sodbo na Kitajskem in eno prvih na svetu. Več o tem tukaj.

 

[ {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, ]