Nekaj novic iz ustvarjalnega sveta (december)

Datum objave: 17.12.2021

EVROPSKE INSTITUCIJE:

Svet EU: Svet EU je soglasno potrdil splošni pristop k predlogu akta o digitalnih storitvah (DSA), ki prinaša več varnosti za uporabnike. Kot so se odločili v svetu, bodo pri sprejemanju akta zasledovali stališče, "da kar je nezakonito v realnem življenju, bo nezakonito tudi na spletu". Akt o digitalnih storitvah sicer prinaša reformo digitalnega prostora in uvaja celovit sklop novih pravil za vse digitalne storitve. Z novimi pravili na področju digitalnih storitev in posredniških platform želi EU bolje zaščititi potrošnike, pa tudi prispevati k varnejšemu spletnemu okolju in boju proti nezakonitim vsebinam na spletu. Več o tem na tej povezavi.

Svet EU: Države članice Evropske unije so na formalnem zasedanju sveta za konkurenčnost soglasno potrdile tudi splošni pristop k aktu o digitalnih trgih (DMA). Ta vzpostavlja enake pogoje poslovanja za vsa podjetja ter poštene in tekmovalne digitalne trge, kar pomeni, da bodo poslovni uporabniki, ki so pri ponujanju svojih storitev odvisni od velikih platform, tako imenovanih vratarjev, lažje konkurirali velikim platformam. DMA za velike platforme (tako imenovane vratarje), ki omogočajo dostop podjetij do potrošnikov, določa obveznosti in prepovedi, ki jih morajo spoštovati. To naj bi vsem podjetjem omogočalo poštene pogoje za konkurenco na digitalnih trgih, večjo izbiro za potrošnika, več možnosti za menjavo ponudnika in pravičnejše cene. Več o tem na tej povezavi.

Slovensko predsedstvo EU: Svet EU je na formalnem zasedanju sveta za konkurenčnost soglasno potrdil splošni pristop k aktoma o digitalnih trgih (DMA) in digitalnih storitvah (DSA), ki bosta v prihodnje pomembno oblikovala digitalno prihodnost. Kot pravijo v slovenskem predsedstvu EU, gre za izjemen dosežek slovenskega predsedovanja in ministrov Zdravka Počivalška, Boštjana Koritnika in Marka Borisa Andrijaniča. Več o tem na tej povezavi.

Evropska komisija: Komisija je izdala nov interaktivni vodnik, ki predstavlja možnosti financiranja, ki jih EU predvidela za kulturno-kreativni sektor. Vodnik, poimenovan CulturEU, je t.i. one stop shop (vse na enem mestu), ki ponuja 75 priložnosti za financiranje iz 21 različnih programov EU. Več o tem na tej povezavi.

Evropska komisija: Komisija se je odločila, da Romuniji pošlje dodaten opomin glede avtorske zakonodaje, in sicer z utemeljitvijo, da so njihovi nacionalni predpisi o upravljanju pravic na področju glasbe v nasprotju z evropskimi pravili. EU meni, da je romunski zakon, ki predvideva obvezno kolektivno upravljanje z odloženim učinkom, v nasprotju s pravnim redom EU. Več o tem na tej povezavi.

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je pripravil poročilo o produkciji in uporabi animiranega filma v Evropi. V Evropi se letno  producira 55 celovečernih animiranih filmov, pri čemer jih največ ustvarijo v Franciji, Rusiji in Nemčiji. Več o tem na tej povezavi.

Evropska komisija: O odgovoru komisarja za notranji trg Thierrya Brettona madžarskemu evropskemu poslancu Marcelu Kolaji o tem, da bo Disney+ dostopen le v nekaterih državah EU, medtem ko bodo npr. države iz srednje Evrope morale počakati na to storitev. Gre za blokiranje in diskriminacijo, je dejal. Bretton je odgovoril, da spletne platforme lahko prosto opravljajo svoje storitve. Zato ponudnikom spletnih avdiovizualnih storitev, kot je Walt Disney Company, trenutno ni potrebno omogočiti čezmejnega dostopa do svojih spletnih storitev, če tega ne želijo. Več o tem na tej povezavi.

INDUSTRIJA:

Digital TV Europe: Komentar o pozivu 13 evropskih telekomunikacijskih podjetij ameriškim spletnim platformam, da finančno podprejo širjenje evropske telekomunikacijske mreže. Lani so evropski telekomi, predvsem zaradi rasti uporabe spletnih pretočnih storitev, v telekomunikacijske mreže vložili 52,5 milijarde evrov, kar je precej več kot predlani. Več o tem na tej povezavi.

Cineuropa: Televizijski hiši Canal+ and Ciné+ bosta v francoski in evropski film v prihodnjih treh letih vložila 600 milijonov evrov. Več o tem na tej povezavi.

Cineuropa: V zadnjem obdobju se je močno povečalo povpraševanje po avdiovizualnih delih iz nordijskih držav. To prinaša številne priložnosti, pa tudi izzive, so se strinjali na okrogli mizi, ki je bila posvečena tej temi. Več o tem na tej povezavi.

ScreenDaily: Francoska filmska komisija je prešla pod neposredni Nacionalne francoske kinematografske agencije (CNC). S tem želijo v Franciji pospešiti preoblikovanje Francije v veliko mednarodno produkcijsko in lokacijsko središče. Več o tem na tej povezavi.

Advanced Television: Analitsko podjetje Interpret je ugotovilo, da se je v zadnjih dveh letih gledanje tradicionalne televizije in filmov na TV zmanjšalo. Močno pa so se povečale druge oblike uporabe zabaviščnih storitev, predvsem uporaba spletnih platform. To je predvsem vidno pri mlajši populaciji. Več o tem na tej povezavi.

Advanced Television: Španska vlada je odločila, da streaming platformam, kot so Netflix, Amazon Prime Video in HBO Max, vseeno ne bo potrebno producirati šest odstotkov del, ki jih ustvarijo v Španiji, tudi v drugih uradnih jezikih v Španiji. Gre za katalonščino, galicijanščino in baskovščino. Zakonodajo o tem naj bi španski odločevalci sprejeli do konca prihodnjega leta, a so se zdaj premislili. Več o tem na tej povezavi.

Cineuropa: Evropski online filmski festival ArteKino Festival bo decembra na spletu predvajal 12 evropskih filmov mladih evropskih ustvarjalcev, in sicer v šestih jezikih in v 32 državah. Več o tem na tej povezavi.

FilmNewEurope: Filmska agencija v Severni Makedoniji je začela s pobudo, s katero bodo izpostavili ženske, ki so se letos posebej izkazale na področju makedonske filmske industrije. Gre za igralke (Teuta Ajdini Jegeni, Sara Klimoska in Antonija Belazelkoska), režiserke (Marija Apcevska, Dina Duma, Petra Seliskar, Teona Strugar Mitevska, Tamara Kotevska) in producentke (Labina Mitevska). Več o tem na tej povezavi.

Cineuropa: Spremembe na področju filmske kritike so neizogibne, moteče pa je, da trajajo tako dolgo, so na posvetu, ki je potekal v okviru amsterdamskega filmskega festivala (IDFA) ocenili filmski kritiki. Več o tem na tej povezavi.

Guardian: Komentar o rasni in drugih diskriminacijah v britanski filmski industriji. Več o tem na tej povezavi.

On the move: Komentar o raziskavi, kako pomanjkanje znanja v kulturnem sektorju ustvarja ovire za invalidne umetnike in občinstvo. Več o tem na tej povezavi.

Torrent Freak: Ameriško združenje Motion Picture Association (MPA), ki združuje pet največjih ameriških filmskih studiov (NBCUniversal, ViacomCBS, WarnerMedia, Walt Disney Studios in Sony Pictures) in Netflix, je v ZDA zoper stran za izmenjavo piratskih datotek PrimeWire vložilo več milijonov dolarjev vredno tožbo zaradi kršitev avtrorskih pravic. MPA je v več državah dosegla geoblokiranje omenjene spletne strani, ki jo dnevno uporablja več milijonov uporabnikov. Več o tem na tej povezavi.

EBU: Na potrditev splošnega pristopa k aktu o digitalnih trgih se je odzval tudi medijski sektor. Kot so sporočili iz Zveze evropskih radiotelevizijskih postaj (EBU), bodo odločevalce v okviru pogovorov opozorili na še nekaj odprtih vprašanj in nejasnosti. Da bodo potrebni dodatni pogovori so opozorili tudi v združenju DigitalEurope: Več o tem na tej povezavi in tej povezavi.

IFPI: Mednarodno združenje fonogramske industrije (IFPI) je izrazilo zaskrbljenost ob potrditvi splošnega pristopa k aktu o digitalnih storitvah, saj ne vsebuje dovolj natančnih določil, ki bodo velike spletne platforme zavzela k večji odgovornosti. O (ne)uveljavitvi novih pravil je poročal tudi Politico. Več o tem na tej povezavi in tej povezavi.

Euroactiv: Poskus izvzetja medijev iz novih pravil o moderiranju vsebin, ki ga predvideva nov akt o digitalnih storitvah, je bil zaradi nasprotovanja vseh večjih političnih skupin neuspešen. A bitka še ni končana, saj nekatere države, med njimi tudi Francija, ocenjujejo, da bi lahko uveljavitev akta ogrozila neodvisnost medijev. Več o tem na tej povezavi.

Culture Action Europe: Ministri za kulturo EU so na srečanju pred dnevi poudarili pomen kulturne dediščine v okviru trajnostnega razvoja in boja proti podnebnim spremembam. Zavzeli so se tudi za ukrepe v podporo evropskemu avdiovizualnemu in medijskemu sektorju, ki ga je močno prizadela pandemija covida-19. Več o tem na tej povezavi.

Variety: Italija je zagnala inovativno streaming platformo ITsART, ki jo nekateri imenujejo kar Netflix italijanske kuluture. Zaenkrat bo dosegljiva v 26 evropskih državah, načrtujejo pa tudi širitev v ZDA in na Kitajsko. ITsArt ponuja 1250 dogodkov in oddaj v živo in na zahtevo, od virtualnih spomenikov in ogledov muzejev do opere, pop glasbe, plesa, gledališča in filmov. Več o tem na tej povezavi.

DigitalTVEurope: Medijski koncern Disney bo za produkcijo lastnih vsebin prihodnje leto namenil 29,2 milijarde evrov, kar je sedem milijard evrov več kot letos. Več o tem na tej povezavi.

Cineuropa: Špansko kulturno ministrstvo je sporočilo, da bo prek Inštituta za kinematografijo in avdiovizualno umetnost (ICAA) 45 filmskim projektom razdelilo 47 milijonov evrov spodbud, kar je sedem milijonov več kot lani. Omenjeno financiranje je del španskega načrta za okrevanje in odpornost. Več o tem na tej povezavi.

Cineurope: Netflix ponuja mentorski program za mlade scenariste iz nemškega govornega področja. Netflix namreč želi povečati delež produkcije v Nemčiji, Avstriji in Švici. Več o tem na tej povezavi.

PRAVNE ZADEVE:

Media Writers: Blog o tem, da je Španija implementirala evropsko direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu. Več o tem na tej povezavi.

Kluwer Copyright Blog: Blog o tem, da je britanski urad za intelektualno lastnino začel javne posvete o tem, kako naj bi se na Otoku ukvarjali z umetno inteligenco. Več o tem na tej povezavi.  

The IPKat: Velika Britanija je pred dnevi uradno objavila zakon, po katerem bodo ustvarjalci upravičeni do pravičnega nadomestila z naslova uporabe njihovih del na streaming platformah. Poleg tega zakon predvideva mehanizem za popravo pogodb in pravico do preklica pogodb ter pravico do transparentnih informacij o uporabi del. Več o tem na tej povezavi.

Kluwer Copyright Blog: Blog o nemški pravni praksi na področju avtorske zakonodaje in predstavitev nemške avtorske zakonodaje. Več o tem na tej povezavi, tej povezavi in tej povezavi.

Kluwer Copyright Blog: Blog o tem, kaj se dogaja okrog implementacije 17. člena direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu. Primeri iz Madžarske, Nemčije, Italije in Švedske. Več o tem na tej povezavi.

[ {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, ]