Avgustovske novice iz tujine

Datum objave: 23.08.2024

V tokratnem mesečnem pregledu novic med drugim pišemo: o pozivih industrije in ukrepih Evropske komisije za regulacijo umetne inteligence, o opozorilih komisije Italiji in omrežju X zaradi neskladnosti z EU zakonodajo, o sredstvih za obnovo in razvoj za evropski kulturno-kreativni sektor, o novi sestavi Evropske komisije in odbora CULT, o prilagajanju avdiovizualne industrije zahtevam trga in o tem, da slovaška filmska industrija ustvarja rekordno produkcijo, Nemčija pa namenja rekordna sredstva za domačo produkcijo.

V pregledu novic pišemo še o pravnih pogledih na ureditev področja umetne inteligence, o evropski ureditvi sistema privatnega kopiranja in geoblokiranja ter o tem, da sta v izboru zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij znova tudi dve od AIPA.

Podrobnosti lahko preberete v nadaljevanju.

Avgustovske novice iz tujine.

EVROPSKE IN MEDNARODNE INSTITUCIJE:

Evropska komisija z različnimi ukrepi za regulacijo umetne inteligence

Evropska komisija: 1. avgusta 2024 je začel veljati evropski akt o umetni inteligenci, v celoti pa se bo začel uporabljati 2. avgusta 2026. Namen akta je spodbujati odgovoren razvoj in uvajanje umetne inteligence v EU. Akt, ki ga je komisija predlagala aprila 2021 in o katerem sta se decembra 2023 dogovorila Evropski parlament in Svet, obravnava morebitna tveganja za zdravje, varnost in temeljne pravice državljank in državljanov. V primerih posebne uporabe umetne inteligence razvijalcem in uvajalcem nalaga jasne zahteve in obveznosti, hkrati pa zmanjšuje upravna in finančna bremena za podjetja. Več o tem tukaj.

Evropska komisija: Komisija je z deležniki začela posvetovanje o pripravi kodeksa za ravnanje z umetno inteligenco. Kodeks bo naslavljal različne vidike uporabe umetne inteligence, med drugim spoštovanje avtorske pravice, transparentnost, prepoznavanje tveganj in oceno teh tveganj. Več o tem tukaj.

Sklad za okrevanje in obnovo dobil prošnje 18 držav za financiranje projektov s področja kulture in kreativnosti

Evropska komisija: V skladu EU za okrevanje in obnovo je 11,7 milijarde evrov predvidenih za pomoč evropskemu kulturno-kreativnemu sektorju, kar je dva odstotka vseh sredstev v skladu. Projekte s tega področja je prijavilo 18 držav članic. Več o tem tukaj.

O novi sestavi Evropske komisije in odbora CULT

Euroactiv in Politico: Euroactiv se v komentarju sprašuje, če bo predsednici Evropske komisije Ursuli von der Leyen uspelo sestaviti komisijo, ki bo spolno uravnotežena, Politico pa opisuje dogovore o oblikovanju nove komisije. Več o tem tukaj in tukaj.

Politico: Komentar z naslovom Kdo bodo novi evropski komisarji? Več o tem tukaj.

Culture Action Europe: Evropski parlament je po mesecu dni posvetovanj in dogovorov dobil novo sestavo odbora za kulturo in izobraževanje. Odbor bo v novem mandatu sestavljajo 30 članov, in sicer bo osem članov iz EPP, šest članov iz skupine S&D, štirje člani iz PfE, trije iz Renew Europe, evropski konservativci in reformisti bodo imeli tri člane, Zeleni/EFA in Levica pa po dva člana. V odboru bosta imela po enega člana še skupna Evropa suverenih narodov in nepovezani poslanci. Več o tem tukaj.

Evropska komisija opozarja Italijo zaradi onemogočanja delovanja kolektivnih organizacij, omrežje X pa na neskladnost z EU zakonodajo

Evropska komisija: Komisija je pozvala Italijo, naj spoštuje svobodo opravljanja storitev v povezavi z direktivo o kolektivnem upravljanju avtorskih pravic. Komisija je namreč ugotovila, da italijanska zakonodaja ne spoštuje direktive o svobodi opravljanja storitev. Ta med drugim določa pravila za delovanje kolektivnih organizacij in zagotavlja, da imajo imetniki pravic enake možnosti za dostop do storitev ter zagotovljena nadomestilo z naslova uporabe del. Več o tem tukaj.

Evropska komisija: Evropski komisar Thierry Breton je v pismu opozoril lastnika omrežja X Elona Muska, da mora biti omrežje skladno z zakonodajo EU, zlasti z aktom o digitalnih storitvah (DSA). Ob tem ga je pozval, naj omrežje X sprejme ukrepe za nadzor nad nezakonitimi vsebinami in zaščito uporabnikov ter zagotovi večjo transparentnost. Breton je še poudaril, da je skladnost z DSA ključnega pomena za zaščito svobode izražanja in preprečevanje širjenja dezinformacij na platformah. Več o tem tukaj.

Komisija z novim krogom razpisov CME in poročilom o pomoči ukrajinskim ustvarjalcem

Evropska komisija: Komisija je objavila novi krog razpisov Kultura premika Evropo – Culture Moves Europe (CME) za individualno mobilnost ali skupine posameznikov s področjih vizualne oz. Uprizoritvene umetnosti, glasbe, literature, arhitekture, kulturne dediščine in oblikovanja. Podpora je namenjena umetnikom in kulturnim delavcem, ki potujejo od 7 do 40 dni, ter skupinam posameznikov (2-5 oseb), ki potujejo od 7 do 14 dni. Več o tem tukaj.

Evropska komisija: Komisija je pripravila poročilo o pomoči EU ukrajinskemu kulturno-kreativnemu sektorju. Več o tem tukaj.

 

INDUSTRIJA

Vse več deležnikov opozarja na zlorabo umetne inteligence na področju avtorskih pravic

FSE: Krovna evropska združenja evropske kreativne industrije, ki zastopajo več 100.000 ustvarjalcev iz avdiovizualne industrije, medijev, glasbe in drugih kreativnih industrij, so na poslance Evropskega parlamenta naslovili odprto pismo, v katerih jih opozarjajo na izzive, ki jih prinaša razvoj umetne inteligence. Ta prinaša številne pozitivne rezultate, a je pomembno prepoznati tudi temnejšo plat te tehnologije. Vsi obstoječi generativni modeli umetne inteligence so v popolni netransparentnosti in brez dovoljenja imetnikov pravic uporabljali ogromne količine zaščitenih vsebin in osebnih podatkov. Več o tem tukaj.

Deadline: Združenja, ki zastopajo britanske režiserje, scenariste in igralce, so na velika tehnološka podjetja naslovila odprto pismo, v katerem jih pozivajo, naj spoštujejo avtorske pravice, ko učijo svoje sisteme. Več o tem tukaj.

Euroactiv: Skupina 11 tehnoloških industrijskih združenj je zaprosila Evropsko komisijo, ki pripravlja kodeks o ravnanju z umetno inteligenco, naj podaljša rok za predložitev mnenj. Kot so poudarili, je potreben daljši čas za temeljito analizo, saj gre za kompleksno in pomembno vprašanje, ki zahteva natančno preučitev in usklajevanje med različnimi deležniki. Več o tem tukaj.

Euroactiv: Podjetje OpenAI, ki upravlja sistem umetne inteligence ChatGPT, je razvil orodje za t. i. vodno žigosanje besedila, kar naj bi pomagalo pri uskladitvi sistema z evropskim aktom o umetni inteligenci. Podjetje orodja sicer še ni uporabilo v praksi, saj naj bi se bali, da bi lahko zaradi tega izgubili uporabnike. Več o tem tukaj.

The Guardian: Komentar o tem, kako umetna inteligenca že vpliva na film in kako daleč gre lahko ta vpliv. Več o tem tukaj.

Euroactiv: Uradi za konkurenco iz EU, ZDA in Velike Britanije so v skupni izjavi opredelili načela poštene konkurence za temeljne modele umetne inteligence. Pregledali so tudi, kako partnerstva med razvijalci sistemov vplivajo na konkurenco, podrobnosti pa niso razkrili. Več o tem tukaj.

Slovaška filmska industrija beleži rekordno produkcijo, petina Slovakov posega po piratskih vsebinah

Cineuropa: Slovaška kinematografija je še vedno v razcvetu, saj so lani producirali 47 celovečernih filmov. Gre sicer za tri filme manj kot predlani, vendar še vedno dvakrat več kot znaša povprečje v obdobju 2010-2017. Od lanskih 47 filmov je bilo 31 igranih, 14 dokumentarnih in dva animirana. Več o tem tukaj.

Advanced Television: Petina Slovakov uporablja piratske spletne strani, je ugotovila raziskava slovaškega združenja televizijskih programov. Raziskava je še pokazala, da 47 odstotkov slovaških uporabnikov uporablja vsaj eno platformo za gledanje filmov in poslušanje glasbe. Več o tem tukaj.

Kako se filmska industrija prilagaja zahtevam trga?

Seriesmania: Komentar z naslovom Ali dolgotrajne serije izginjajo? Kakovost televizijskih serij se je v zadnjih letih izboljšala, vendar te postajajo vse krajše. Kot ugotavljajo v komentarju, so dolgotrajne drame in komedije še vedno ključnega pomena za televizijsko industrijo, tako za gledalce kot ustvarjalce in ponudnike pretočnih storitev. Kljub temu pa izginjajo zaradi višjih stroškov produkcije, spremenjenih navad gledalcev in strategije pretočnih platform, ki dajejo prednost krajšim serijam. Več o tem tukaj.

The Guardian: Komentar z naslovom Ali tradicionalna televizija umira oz. ali lahko televizijske hiše naredijo obrat in preživijo? Več o tem tukaj.

Nemčija povečuje sredstva za domačo filmsko produkcijo

ScreenDaily: Nemška vlada je v proračunih za prihodnja leta napovedala povečanje sredstev za financiranje nacionalnega filma. V letu 2025 se bo obseg sredstev za kratke in celovečerne filme povečal za 7,5 milijona evrov na 18 milijonov evrov, za leti 2026 in 2027 naj bi se skupna sredstva povečala še za dva milijona, in sicer na 20 milijonov evrov.

Novice AEPO- ARTIS

AEPO-ARTIS: Belgijsko ustavno sodišče naj bi 26. septembra sprejelo odločitev o implementaciji direktive o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu v Belgiji. Belgijski odločevalci so zakonodajo, ki med drugim avdiovizualnim ustvarjalcem prinaša pravično nadomestilo, sprejeli že junija 2022. Po sprejetju  zakonov so številni producenti in platforme vložili pritožbo na belgijsko ustavno sodišče, v kateri trdijo, da novi zakoni niso skladni z direktivo in da je prišlo do postopkovnih nepravilnosti.

AEPO - ARTIS: Češko sodišče  je razsodilo v odmevnem primeru uporabe umetne inteligence. Odvetniška pisarna je brez dovoljenja uporabila sliko, ki jo je s pomočjo umetne inteligence ustvaril njihov pogodbeni partner. Zato jih je ta tožil, v tožbi pa je zahteval, da se mu prizna avtorstvo. Sodišče je v dolgotrajnem procesu ugotovilo, da tožnik ne more biti priznan kot avtor slike, ker ni uspel predložiti dokazov, da je bila slika rezultat njegovega navodila umetni inteligenci oz. prompta. Tako je sodišče odločilo, da tožnik nima avtorskih pravic nad sliko.

PRAVNE ZADEVE

Pravna mnenja o regulaciji umetne inteligence

Kluwer Copyright Blog: Blog je pripravil časovnico veljave in implementacije akta o umetni inteligenci. Ta je začel veljati 1. avgusta letos, nekatere določbe pa bodo stopile v veljavo postopoma. Več o tem tukaj.

Kluwer Copyright Blog: Komentar z naslovom avtorske pravice in generativna umetna inteligenca: Kaj se lahko naučimo iz modelnih pogojev in določil? Več o tem tukaj.

O ureditvi sistema privatnega kopiranja

Kluwer Copyright Blog: Komentar z naslovom Nadomestila z naslova privatnega kopiranja, televizijski programi in načelo enake obravnave. V komentarju se avtor sprašuje, kako se nadomestila uporabljajo in ali je različna obravnava različnih medijskih subjektov skladna z načeli prava EU, zlasti glede nediskriminacije in poštene konkurence. Primer obravnava širše posledice za avtorske pravice v digitalni dobi. Več o tem tukaj.

O ureditvi področja geoblokiranja

The IPKat: Komentar o evropski ureditvi na področju geoblokiranja. Več o tem tukaj.

ČLANSKI KOTIČEK SAA:

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi sta znova tudi dve od AIPA, in sicer Na Puljskem filmskem festivalu o kolektivnem upravljanju in AIPA deli svoje izkušnje in znanje s kosovsko kolektivno organizacijo VAPIK.

NAPOVED DOGODKOV:

Culture Action Europe (CAE), Evropska kulturna fundacija (ECF), Europa Nostra in kulturni center Bozar vabijo na letno debato v okviru dogodka Cultural Deal for Europe. Debata in dogodek bosta organizirana 5. novembra letos, spremljati pa ju bo mogoče tudi prek spleta. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, ]