Igralci za čimprejšnjo implementacijo direktive

Datum objave: 09.04.2021

Pobudniki kampanje #PayPerformers, katere ambasadorja sta tudi Katarina Čas in Sebastian Cavazza, si prizadevajo za ustrezno implementacijo predlani sprejete Direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu v nacionalne zakonodaje. Del prizadevanj je tudi opozarjanje na katastrofalno slab finančni in socialni položaj izvajalcev zaradi pandemije covid-19. "Izvajalci so zaradi pandemije izgubili praktično vse angažmaje, preživljajo pa se s prihranki in z različnimi oblikami pomoči. Medtem pa v času različnih omejitev spletne platforme na veliko uporabljajo dela ustvarjalcev, s katerimi beležijo rekordno gledanost in ustvarjajo rekordne dobičke. Ustvarjalci od tega uspeha nimajo nič, čeprav so s svojimi deli ta uspeh omogočili, poudarjajo pobudniki kampanje, med katerimi je tudi AIPA.

Raziskava, ki so jo naročili pobudniki kampanje #PayPerformers (več o raziskavi na tej povezavi), je pokazala, da skoraj 90 odstotkov evropskih izvajalcev letno dobi manj kot 1000 evrov nadomestil z naslova "streamanja". Zato je edina rešitev čimprejšnja implementacija Direktive v nacionalne zakonodaje, skupaj z 18. členom, ki predvideva pravično in proporcionalno nadomestilo za uporabo del na spletu. Ta pravica mora biti kolektivno upravljana, saj se le kolektivne organizacije lahko enakopravno pogajajo z velikimi platformami. Kolektivno upravljanje je tudi stroškovno veliko bolj učinkovito, poleg tega pa so kolektivne organizacije v Evropi partnersko povezane in lažje zbirajo podatke o uporabi del in nadomestila z naslova te uporabe v posameznih državah.

Odličen zgled je lahko Španija, kjer nadomestilo z naslova uporabe del uspešno zbirajo že od leta 2006. Španska zakonodaja je za izvajalce predvidela ekskluzivno pravico, da posredujejo posneto izvedbo javnosti, za katero se nato domneva, da so jo prenesli na proizvajalce fonogramov ali na filmske producente, in sicer kot del pogodbenega razmerja. Producenti tako obdržijo ekskluzivno pravico, da z deli upravljajo, na kar izvajalci ne morejo vplivati. Izvajalci pa so v skladu z zakonodajo zato opravičeni do neodtujljive pravice do ustreznega nadomestila. Ta pravica velja za predvajanje glasbe in avdiovizualnih del na radiu oz. TV, pa tudi za spletne glasbene in avdiovizualne storitve, vključno s streamanjem.

Pravico do nadomestila v Španiji upravlja kolektivna organizacija AISGE. Dejstvo je, da je kakršnakoli druga oblika upravljanja nepraktične za igralce, kar je pokazala tudi praksa. "Kolektivke" se z uporabniki del pogajajo, zbirajo nadomestila in jih nato razdelijo med posamezne imetnike pravic, ki so z uveljavljeno prakso izredno zadovoljni. Pravica do nadomestila se je pokazala za izredno pomembno v času trenutne koronakrize. Španski igralci namreč tudi v času omejitev in ustavitve javnega življenja, ko ne morejo delati, prejemajo nadomestila. To jim omogoča precej dostojnejše življenje, kot ga imajo njihovi kolegi v državah, kjer ne dobivajo nadomestil.

Več o pobudi PayPerformers si lahko preberete na tej povezavi.

[ {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, ]