Ustvarjalci: za opravljeno delo moramo biti pravično plačani

Datum objave: 12.10.2021

Če želimo, da bi avdiovizualni ustvarjalci lahko živeli od svojega dela in nadaljevali s kreativnostjo, morajo biti tudi ustrezno poplačani. To pomeni, da morajo prejemati pravično nadomestilo z naslova uporabe njihovih del. Ustvarjalci v svoja dela vložijo čas, trud in znanje, in sicer zato, da bi lahko občinstvo uživalo v filmih, nanizankah in nadaljevankah... Če s svojim delom ne morejo plačati računov oz. preživeti, se njihovo ustvarjanje konča, je bilo ključno sporočilo posveta na temo nadomestil, ki so ga pred dnevi pripravili Svetovno združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA), Svetovno združenje avtorjev in skladateljev (CISAC) in združenje scenaristov in režiserjev (Writers & Directors Worldwide).

Na dogodku je sodelovalo pet znanih avdiovizualnih ustvarjalcev in trije predstavniki pravne stroke. Malijski režiser Cheick Oumar Sissoko je uvodoma predstavil razmere v Maliju, kjer – kot je dejal – večina ustvarjalcev in odločevalcev sploh nima ustreznih znanj glede avtorske in sorodnih pravic. To je izziv, ki ga bo potrebno najprej nasloviti, je dejal. "Pravice so na papirju sicer zagotovljene, vendar jih je težko uveljaviti," pa je razmere na Japonskem orisal japonski režiser Kiyoshi Kurosawa. Ob tem je predstavil svoj leto dni trajajoči (neuspešen) pravni boj za nadomestilo, ki bi mu moralo pripasti po pogodbi. "Sojenje je pokazalo pomanjkljivosti sistema, kjer ni natančno navedena pravica do nadomestila, ampak je prepuščena ohlapnim določbam v pogodbah", je poudaril.

Avstralski scenarist Jan Sardi je poudaril osrednjo vlogo scenaristov in režiserjev v produkcijah, ki pa ni sorazmerna z zaščito njihovih avtorskih pravic. "Uporabniki plačujejo streaming platforme, da slišijo in vidijo zgodbe, ki so jih napisali in režirali avdiovizualni ustvarjalci. Platforme s tem služijo, avdiovizualni ustvarjalci pa za to ne dobijo praktično nič. Pravično bi bilo, da bi bili ustvarjalci za svoje delo in vložek pošteno in sorazmerno plačani," je dejal.

S tem sta se strinjala španska scenarista Esther Morales in Olatz Arroyo, ki sta dejala, da v Španiji avdiovizualni ustvarjalci že vrsto let prejemajo nadomestila, zato tudi lažje in bolje ustvarjajo. "Španija je ena redkih držav, ki ščiti svoje ustvarjalce, saj jim zagotavlja neodpovedljivo pravico do nadomestila, ki ga zbirajo kolektivne organizacije. To španskim ustvarjalcem zagotavlja pogoje za nadaljnje ustvarjanje," sta dejala. Ob tem sta izrazila zaskrbljenost, da v vse bolj globalizirani pokrajini to ne velja v večini drugih držav. To namreč vodi do siromašenja ustvarjanja, sta dejala.

Španija in Italija sta primera dobre pravne prakse na področju varovanja avtorskih pravic avdiovizualnih ustvarjalcev, zato bi lahko tudi druge države EU sledile njunemu zgledu, so poudarili izvršna direktorica SAA Cecile Despringre, predsednik Writers&Directors Worldwide Yves Nilly in direktorica pravne službe v CISAC Cristina Perpiñá-Robert Navarro. Pozvali so k vzpostavitvi ustreznega pravnega okolja v vseh državah EU, predvsem z implementacijo predlani sprejete direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu, ki med drugim vključuje nadomestilo z naslova uporabe del. S tem bi avdiovizualnim ustvarjalcem končno zagotovili ustrezne avtorske pravice na evropski ravni, kar bi spodbudilo ustvarjanje novih vsebin, ki bodo lahko konkurenčne na vse bolj globaliziranem trgu, so poudarili.

[ {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, ]