Če želimo, da bi avdiovizualni ustvarjalci lahko živeli od svojega dela in nadaljevali s kreativnostjo, morajo biti tudi ustrezno poplačani. To pomeni, da morajo prejemati pravično nadomestilo z naslova uporabe njihovih del. Ustvarjalci v svoja dela vložijo čas, trud in znanje, in sicer zato, da bi lahko občinstvo uživalo v filmih, nanizankah in nadaljevankah... Če s svojim delom ne morejo plačati računov oz. preživeti, se njihovo ustvarjanje konča, je bilo ključno sporočilo posveta na temo nadomestil, ki so ga pred dnevi pripravili Svetovno združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA), Svetovno združenje avtorjev in skladateljev (CISAC) in združenje scenaristov in režiserjev (Writers & Directors Worldwide).
Na dogodku je sodelovalo pet znanih avdiovizualnih ustvarjalcev in trije predstavniki pravne stroke. Malijski režiser Cheick Oumar Sissoko je uvodoma predstavil razmere v Maliju, kjer – kot je dejal – večina ustvarjalcev in odločevalcev sploh nima ustreznih znanj glede avtorske in sorodnih pravic. To je izziv, ki ga bo potrebno najprej nasloviti, je dejal. "Pravice so na papirju sicer zagotovljene, vendar jih je težko uveljaviti," pa je razmere na Japonskem orisal japonski režiser Kiyoshi Kurosawa. Ob tem je predstavil svoj leto dni trajajoči (neuspešen) pravni boj za nadomestilo, ki bi mu moralo pripasti po pogodbi. "Sojenje je pokazalo pomanjkljivosti sistema, kjer ni natančno navedena pravica do nadomestila, ampak je prepuščena ohlapnim določbam v pogodbah", je poudaril.
Avstralski scenarist Jan Sardi je poudaril osrednjo vlogo scenaristov in režiserjev v produkcijah, ki pa ni sorazmerna z zaščito njihovih avtorskih pravic. "Uporabniki plačujejo streaming platforme, da slišijo in vidijo zgodbe, ki so jih napisali in režirali avdiovizualni ustvarjalci. Platforme s tem služijo, avdiovizualni ustvarjalci pa za to ne dobijo praktično nič. Pravično bi bilo, da bi bili ustvarjalci za svoje delo in vložek pošteno in sorazmerno plačani," je dejal.
S tem sta se strinjala španska scenarista Esther Morales in Olatz Arroyo, ki sta dejala, da v Španiji avdiovizualni ustvarjalci že vrsto let prejemajo nadomestila, zato tudi lažje in bolje ustvarjajo. "Španija je ena redkih držav, ki ščiti svoje ustvarjalce, saj jim zagotavlja neodpovedljivo pravico do nadomestila, ki ga zbirajo kolektivne organizacije. To španskim ustvarjalcem zagotavlja pogoje za nadaljnje ustvarjanje," sta dejala. Ob tem sta izrazila zaskrbljenost, da v vse bolj globalizirani pokrajini to ne velja v večini drugih držav. To namreč vodi do siromašenja ustvarjanja, sta dejala.
Španija in Italija sta primera dobre pravne prakse na področju varovanja avtorskih pravic avdiovizualnih ustvarjalcev, zato bi lahko tudi druge države EU sledile njunemu zgledu, so poudarili izvršna direktorica SAA Cecile Despringre, predsednik Writers&Directors Worldwide Yves Nilly in direktorica pravne službe v CISAC Cristina Perpiñá-Robert Navarro. Pozvali so k vzpostavitvi ustreznega pravnega okolja v vseh državah EU, predvsem z implementacijo predlani sprejete direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu, ki med drugim vključuje nadomestilo z naslova uporabe del. S tem bi avdiovizualnim ustvarjalcem končno zagotovili ustrezne avtorske pravice na evropski ravni, kar bi spodbudilo ustvarjanje novih vsebin, ki bodo lahko konkurenčne na vse bolj globaliziranem trgu, so poudarili.