Oktobrske novice iz tujine

Datum objave: 15.10.2024

V tokratnem mesečnem pregledu novic med drugim pišemo o finalistih za nagrado lux, o ciljih programa Ustvarjalna Evropa v prihodnjem letu, o novih evropskih komisarjih, o odločitvi belgijskega ustavnega sodišča o nadomestilih in o umetni inteligenci.

Ta že "krade" delo ameriškim animatorjem. Medtem ko je Kalifornija upravljavcem umetne inteligence prepovedala poustvarjanje podob igralcev brez njihovega dovoljenja, evropski upravljalci opozarjajo, da EU novo tehnologijo preveč regulira. V nadaljevanju pišemo tudi o pravnih vidikih, povezanih z umetno inteligenco.

Pregled novic prinaša poročilo Evropskega avdiovizualnega observatorija o zastopanosti žensk v evropski filmski produkciji in poročilo o naložbah v evropsko avdiovizualno produkcijo. Med drugim pišemo o omrežju X, ki je zagnalo aplikacijo za gledanje televizije in da ameriški filmski studii opozarjajo na piratstvo v EU.

EVROPSKE INSTITUCIJE

Za nagrado lux pet filmov

Evropski parlament: Evropski parlament je sporočil, da se bo za evropsko filmsko nagrado občinstva lux potegovalo pet finalistov, in sicer filmi Žival, Dahomey, Tok, Prestreženi ter Julie molči. Zmagovalca bodo do aprila prihodnje leto izbirali evropski poslanci in občinstvo, razglasili ga bodo aprila 2025. Več o tem tukaj.

Cilji programa Ustvarjalna Evropa

Evropska komisija: Evropska komisija je razgrnila cilje programa Ustvarjalna Evropa (Creative Europe) v prihodnje letu. V programu bo na voljo skoraj 340 milijonov evrov, nadaljevali pa bodo s podporo evropskemu kulturno-kreativnemu sektorju, vključno z avdiovizualnim. Program bo gradil na dosežkih zadnjih štirih let ter vključeval dodatne vidike zelenega prehoda, digitalizacije in socialne vključenosti. Več o tem tukaj.

Znani so novi evropski komisarji

Politico: Politico je objavil seznam novih evropskih komisarjev. Več o tem tukaj.

INDUSTRIJA

Belgijsko ustavno sodišče zavrnilo zahtevo digitalnih platform glede nadomestil

AEPO-ARTIS: Belgijsko ustavno sodišče se je konec septembra odločilo, da ne bo odpravilo obveznosti plačevanja nadomestil z naslova uporabe del na platformah, ki jih ustvarjajo uporabniki oz. na t. i. UGC platformah, kar so v skupni tožbi zahtevali Google, META, Spotify, Streamz in Sony Music. Sodišče se je tudi odločilo, da bo Sodišču EU v zvezi s tem primerom zastavilo 13 vprašanj, ki jih bodo uporabili pri nadaljnji presoji. Več o tem tukaj.

Ameriški animatorji izgubljajo delo zaradi umetne inteligence

Deadline: Ameriško združenje delavcev v animacijski industriji opozarja, da ustvarjalci izgubljajo delo zaradi uporabe umetne inteligence. O tem trenutno potekajo pogajanja z združenjem ameriških producentov AMTP, s katerimi naj bi dorekli nekatere omejitve pri uporabi umetne inteligence. Več o tem tukaj.

Prvi mož Netflixa poziva k transparentnosti podatkov o gledanosti

Deadline: Glavni izvršni direktor Netflixa Ted Sarandos je pozval vse ponudnike pretočnih storitev, naj zagotovijo podatke o gledanosti. Kot je poudaril, je Netflix prvi začel s sporočanjem podatkov o tem, katera vsebina je najbolj gledana na njihovi platformi. Več o tem tukaj.

O regulaciji umetne inteligence v EU in Kaliforniji ter o nezadovoljstvu razvijalcev teh sistemov s poslovnim okoljem v EU

Cullen International: Analitsko podjetje Cullen International je pripravilo zgibanko o pravilih, ki jih predvideva evropski akt o umetni inteligenci. Več o tem tukaj.

Deadline: Kalifornijski guverner Gavin Newsom je pred dnevi podpisal zakon, po katerem bodo morali vsi, ki bodo želeli z umetno inteligenco poustvariti podobo igralcev, pridobiti njihovo soglasje. V primeru, da je oseba že pokojna, bodo pred poustvaritvijo lika morali nujno pridobiti soglasje njenih dedičev oz. pravnih naslednikov. Več o tem tukaj.

EU Needs AI: Predstavnike pobude EU Needs AI (Evropa potrebuje umetno inteligenco), v kateri so zbrani številna evropska digitalna podjetja, je na evropsko javnost naslovila poziv, naj evropske institucije ne zaustavljajo razvoja novih tehnologij na Stari celini. EU je na globalnem trgu vse manj konkurenčna na področju novih tehnologij, k čemer veliko vpliva tudi nedorečena zakonodaja, pravijo. Več o tem tukaj.

Britanske televizije lani povečale prihodke, Velika Britanija postaja največji medijski trg

Advanced Television: Britanske televizije so lani ustvarile za 3,61 milijarde funtov (4,31 milijarde evrov) prihodkov, kar je za 8,4 odstotka oz. 392 milijonov funtov (469 milijonov evrov) manj kot leto poprej. Upad je še toliko bolj izrazit ob upoštevanju inflacije, kljub temu pa so prihodki še vedno precej nad rezultati, ki so jih beležili v času pandemije covid-19. Več o tem tukaj.

Advanced Television: Velika Britanija bo do konca leta prehitela Nemčijo kot največji trg na področju medijev in zabavne industrije v Evropi. S tem bo Velika Britanija postala tudi eden največjih globalnih igralcev na tem področju. Več o tem tukaj.

Evropske države lahko predlagajo svoje kandidate za nagrado oskar

Cineuropa: Evropske države imajo do sredine novembra čas, da predlagajo svoje filme za kandidaturo za nagrado oskar za najboljši mednarodni celovečerni film. Seznam petnajstih držav finalistk v letošnjem širšem izboru bo objavljen decembra, končnih pet nominirancev pa januarja. Že 97. podelitev oskarjev bo 3. marca 2025. Več o tem tukaj.

Upočasnjuje se rast naložb v evropsko avdiovizualno produkcijo

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil poročilo o naložbah v evropsko avdiovizualno produkcijo. Poročilo med drugim kaže, da so lanske skupne investicije v evropska originalna avdiovizualna dela (brez novic in športa) dosegle 22 milijard evrov, kar je osem odstotkov več kot predlani. Kljub temu je bila lanska rast precej manjša kot v času okrevanja po pandemiji covid-19, ugotavlja observatorij. Več o tem tukaj.

EBU poziva k zaščiti evropskega medijskega prostora in opozarja na anomalije pri urejanju umetne inteligence

EBU: Zveza evropskih radiotelevizijskih postaj (EBU) je nov Evropski parlament in novo Evropsko komisijo pozvala, da v novem mandatu zaščitijo evropski medijski sektor, in sicer predvsem na področju regulacije velikih tehnoloških podjetij in umetne inteligence. Več o tem tukaj.

EBU: Zveza evropskih radiotelevizijskih postaj (EBU) je v odprtem pismu evropske odločevalce opozorila na nekaj anomalij pri urejanju umetne inteligence. Kot poudarjajo, je EU sicer sprejela akt o umetni inteligenci, vendar se pojavljajo nekatera odprta vprašanja pri preprečevanju lažnih novic na spletu in zaščite novinarskih virov pred umetno inteligenco. Več o tem tukaj.

Platforma X zagnala novo aplikacijo za gledanje televizije

Advanced Television: Platforma X je zagnala novo aplikacijo za gledanje televizije, ki so jo poimenovali Beta TV. Analitiki ocenjujejo, da želi omrežje X, ki je v lasti Elona Muska, prevzeti vodilni delež na globalnem trgu. Tega ima trenutno v rokah YouTube. Več o tem tukaj.

Zastopanost žensk v evropskem filmu se prepočasi zvišuje

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je pripravil novo poročilo, ki kaže, da je zastopanost žensk v evropski filmski produkciji še vedno nizka in se (pre)počasi zvišuje. Od leta 2015 se je število žensk, ki so dejavne v evropskem filmu, zvišalo le za pet odstotkov. Več o tem tukaj.

Ameriški studii opozarjajo na piratstvo v EU

Torrentfreak: Ameriško filmsko združenje Motion Picture Association (MPA) je Evropski komisiji poslalo najnovejše poročilo o piratstvu v EU in predloge za preprečevanje. Poročilo med drugim posebej izpostavlja spletne strani, ki ponujajo nelegalno vsebino prek torrentov in sistemov za pretakanja vsebin. MPA tudi poudarja, da bi morali posredniki (telekomunikacijska podjetja) narediti več pri preprečevanju spletnega piratstva. Več o tem tukaj.

Finci zadovoljni z resorjem v Evropski komisiji

Euroactiv: Finska je zadovoljna, da je v novi Evropski komisiji dobila resor za tehnološko suverenost, varnost in demokracijo. Tega bo vodila Henna Virkkunen. Več o tem tukaj.

Komentarji o evropski digitalni suverenosti, položaju scenaristov v ZDA in Applovem neupoštevanju pravil EU

Politico: Komentar z naslovom Ponoven razmislek o evropski digitalni suverenosti, v katerem avtorji analizirajo EU strategijo o digitalni neodvisnosti, ki jo izpostavlja predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen. Več o tem tukaj.

Guardian: Komentar z naslovom Težki časi v Hollywoodu, svet scenaristov se krči. Avtor v komentarju obravnava pomembne izzive, s katerimi se danes soočajo televizijski scenaristi v Hollywoodu. Na industrijo vplivajo različni dejavniki, vključno s posledicami lanske stavke, manjšim povpraševanjem po scenarijih in tudi političnim obračunavanjem glede rasnih vprašanj. Več o tem tukaj.

Politico: Komentar z naslovom EU je za podjetje Apple vreča brez dna. Avtorica v komentarju piše, da si Apple v EU nabira kazni zaradi neupoštevanja evropske zakonodaje, predvsem akta o digitalnih trgih. Evropska komisija je podjetju marca letos že naložila kazen v višini 1,8 milijarde evrov, ker naj bi podjetje prek trgovine App Store s trga iztiskalo druge ponudnike pretočne glasbe, zdaj pa ima podjetje odprte še tri postopke, ki bi lahko podjetje dodatno finančno obremenili. Več o tem tukaj.

PRAVNE ZADEVE:

Umetna inteligenca posega v film in šolstvo

Kluwer Copyright Blog: Komentar o tem, da generativna umetna inteligenca obljublja revolucijo na področju visokega šolstva. Več o tem tukaj.

The Hollywood Reporter:  Podjetje Lionsgate je najelo razvijalca umetne inteligence Runway, ki bo na podlagi bogatega arhiva filmov izučilo sistem umetne inteligence, da bo znal sam ustvarjati vsebine. Več o tem tukaj.

SSRN: Komentar o odgovornosti za uporabo umetne inteligence, in sicer s primerjavo mednarodnega, evropskega in britanskega pravnega okvirja. Več o tem tukaj.

Copyright Alliance: Komentar z naslovom Zahteva po transparentnosti umetne inteligence ne bo uničila poslovnih skrivnosti upravljavcev teh sistemov. Več o tem tukaj.

ČLANSKI KOTIČEK SAA:

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi so znova tudi tri novice AIPA, in sicer Letno poročilo AIPA, Države EU implementirale direktivo DSM, slovenska zakonodaja ena najmodernejših na svetu in Afriške države želijo zaščititi AV ustvarjalce.

NAPOVED DOGODKOV:

Culture Action Europe pripravlja posvet o razmerah v evropskem kulturnem sektorju. Posvet, ki bo 16. oktobra med 13. in 16. uro, bo mogoče spremljati prek spleta. Več o tem tukaj.

AEPO-ARTIS skupaj z makedonsko kolektivno organizacijo AZAS in makedonskim uradom za intelektualno lastnino ter s podporo AIPA v Skopju pripravlja regionalni posvet o vplivu širitve EU na igralske kolektivne organizacije na Zahodnem Balkanu. Posvet bo 24. in 25. oktobra, podrobnosti sledijo.

Culture Action Europe (CAE), Evropska kulturna fundacija (ECF), Europa Nostra in kulturni center Bozar vabijo na letno debato v okviru dogodka Cultural Deal for Europe. Debata in dogodek bosta organizirana 5. novembra letos, spremljati pa ju bo mogoče tudi prek spleta. Več o tem tukaj.

Svetovna organizacija za intelektualno lastnino (WIPO) pripravlja posvet o umetni inteligenci. Posvet, ki bo 5. novembra, bo možno spremljati prek spleta, udeleženci bodo lahko postavljali tudi vprašanja. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, ]