Igralci so se pridružili stavkajočim scenaristom, stavka povsem ohromila Hollywood

Datum objave: 17.07.2023

Potem ko ameriški sindikat igralcev SAG-AFTRA z vodstvom hollywoodskih studiev (AMPTP) v več krogih pogajanj ni dosegel dogovora o novi kolektivni pogodbi, so igralci v petek, 14. 7., ob 9. uri po slovenskem času, začeli stavkati. S tem so se pridružili scenaristom, ki stavkajo že od 2. maja. To je prva skupna stavka igralcev in scenaristov po letu 1960, ko je igralski ceh vodil kasnejši ameriški predsednik Ronald Reagan. AIPA podpira zahteve igralcev in scenaristov v ZDA.

Zahtevajo višje plače, pravično nadomestilo in ureditev področja umetne inteligence

Tako igralci kot scenaristi od studiev zahtevajo višje plače in jamstva za preživetje v prihodnosti. Igralci želijo tudi ureditev področja nadomestil. Sicer so na papirju upravičeni do nadomestil z naslova predvajanja filmov oz. oddaj, v katerih so nastopili, vendar pretočne platforme, kot sta Netflix in Disney+, ne razkrivajo podatkov o gledanosti oddaj. Zato vsem za predvajanje na svojih platformah ponujajo enako nizek pavšalni znesek, in sicer ne glede na njihovo priljubljenost oz. uspešnost. Kot opozarjajo igralci, je tovrstno ravnanje ponudnikov pretočnih vsebin nizkotno, saj so nadomestila praktično edini vir dohodkov v času, ko nimajo projektov.

Ustvarjalci ob tem poudarjajo, da nastaja vse več filmov in serij, vendar se proračuni zmanjšujejo, serije pa pogosto nastajajo z manjšim številom epizod na sezono. Poleg tega ponovitve na ponudnikih pretočnih vsebin ustvarjalcem v nasprotju s televizijo prinašajo nižja nadomestila, saj niso odvisna od gledanosti. Poleg tega obstaja vse več možnosti, da bi animirani liki umetne inteligence lahko zavajajoče posnemali igro ljudi, kar predstavlja resnično in neposredno grožnjo za igralce. Zato si sindikat SAG-AFTRA prizadeva, da bi svojim članom, teh je več kot 160.000, poleg boljšega socialnega položaja zagotovil tudi jasna pravila o uporabi umetne inteligence.

Predstavniki AMPTP se ne želijo resno pogovarjati

Kot je poročala televizijska hiša CNN, je predsednica SAG-AFTRA Fran Drescher dejala, da se studii niso hoteli resno pogovoriti o nekaterih tematikah, pri drugih pa so igralci naleteli na popolnoma gluha ušesa. "Dokler k pogajanjem ne bodo pristopali v dobri veri, ne moremo računati na sklenitev dogovora," je povedala. Odločitev za stavko je bila skoraj soglasna, saj jo je podprlo 98 odstotkov članov, ki so se udeležili glasovanja.

Druga stran medtem ne vidi razlogov za stavko

Iz AMPTP so sporočili, da je stavka odločitev sindikata. Ta je po njihovem mnenju zavrnil ponudbo retroaktivnih plačil in povišico deleža dobička od zaslužka, občutno višjo zgornjo mejo za pokojnino in izplačila zdravstvenega zavarovanja.

Hollywodska produkcija se bo zaradi stavke povsem zaustavila

Ameriški mediji poudarjajo, da je Hollywood po stavki scenaristov deloval le 20-odstotno, s stavko igralcev pa se je produkcija popolnoma ustavila, kar bo imelo pomemben vpliv na gospodarstva. Npr. med zadnjo stavko scenaristov pred 15 leti je samo gospodarstvo v Los Angelesu izgubilo več kot 2,1 milijarde dolarjev, multiplikativni učinki stavke na ameriško kreativno industrijo pa so bili še višji.

AIPA solidarna s stavkajočimi

AIPA podpira zahteve igralcev in scenaristov v ZDA. »Oboji s stavko nagovarjajo pereč problem netransparentnega poslovanja velikih platform, ki ne želijo deliti podatkov o uporabi del z ustvarjalci. Kot smo večkrat poudarili, morajo biti pravila igre enaka za vse in popolnoma jasna. Edini pravi odgovor na ta izziv je obvezno kolektivno uveljavljanje pravic ustvarjalcev, saj smo kolektivne organizacije izjemno strogo regulirane, nadzirane smo s strani države, predvsem pa smo inkluzivne in delujemo za vse. Prav iz tega vidika so slovenski ustvarjalci v bistveno boljšem položaju, kot ameriški, ki ne poznajo sistema kolektivnega upravljanja,« podporo izraža direktor Aipe Gregor Štibernik.

[ {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, ]