Nadomestila z naslova privatnega kopiranja rešujejo številne ustvarjalce

Datum objave: 27.11.2020

AIPA je na ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravka Počivalška naslovila pismo, v katerem se mu kot pristojnemu ministru zahvaljuje za izdano dovoljenje za kolektivno upravljanje pravice do pravičnega nadomestila za tonsko ali vizualno snemanje, ki se izvrši pod pogoji privatne ali druge lastne uporabe. Urad RS za intelektualno lastnino, ki je organ v sestavi gospodarskega ministrstva, je konec julija lani dovoljenje podelil Društvu Kopriva.

Kot je v pismu zapisal direktor AIPA Gregor Štibernik, se je s podelitvijo dovoljenja po desetletju prekinitve ponovno začelo zbiranje nadomestil z naslova privatnega kopiranja. Ta nadomestila so se v zadnjih mesecih izkazala kot izredno pomemben oz. za nekatere avdiovizualne ustvarjalce celo edini vir prihodka. "Kot veste, je slovenski avdiovizualni sektor v izjemno težkem položaju, ne samo zaradi pandemije covid-19, ampak tudi zaradi (vladne) blokade izplačil že odobrenih sredstev. Zato so nadomestila, ki jih je v imenu avdiovizualnih ustvarjalcev v zadnjem letu zbrala Kopriva, še toliko bolj pomembna, saj gre pri igralcih in producentih za edini neposredni vir nadomestil iz naslova kolektivnega upravljanja," je zapisal.

Štibernik je v pismu tudi spomnil na izreden pomen avdiovizualnega sektorja v slovenskem gospodarstvu. Študija Deloitte (več o tem na tej povezavi) je pokazala, da je dodana vrednost zaposlenega v avdiovizualnem sektorju po podatkih iz leta 2016 znašala kar 59.300 evrov, "To je precej več od povprečja slovenskega gospodarstva in več od povprečja izvoznih podjetij. Prav tako pa je ogromen tudi prispevek (neposredno in prek multiplikativnih učinkov), ki ga daje sektor slovenskemu gospodarstvu," je poudaril.

"Zato iskreno upamo, da bo v prihodnjih mesecih Slovenija v svoj pravni sistem implementirala tudi Direktivo o avtorskih in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu, kar bo omogočilo, da bodo tudi avdiovizualne ustvarjalke in ustvarjalci prejemali zaslužena nadomestila z naslova uporabe njihovih del," je še zapisal Štibernik.

Pismo AIPA sovpada z izdajo poročila Svetovnega združenja avtorjev in skladateljev (CISAC), organizacije BIEM (Bureau International des Sociétés Gérant les Droits d'Enregistrement et de Reproduction Mécanique) in nizozemske kolektivne organizacije de Thuiskopie, ki ugotavlja, da so nadomestila z naslova privatnega kopiranja vitalnega pomena za številne ustvarjalce po svetu. To se je zdaj v času pandemije, ko številni ustvarjalci zaradi različnih omejitev ne morejo delati, še bolj izkazalo. Kljub temu pa je prostora za izboljšave in širitev upravičenj, ob ustrezni zakonodaji, še veliko, je dejal direktor CISAC Gadi Oron in obljubil podporo združenja vsem, ki želijo pomagati ustvarjalcem.

Poročilo sicer kaže, da so različne organizacije predlani globalno zbrale 1,05 milijarde evrov nadomestil z naslova privatnega kopiranja, od česar je na avtorje odpadlo 367 milijonov evrov.

Razmere v Sloveniji so podrobneje predstavljene na straneh od 455 do 464, pri čemer so avtorji poročila posebej izpostavili, da deset let ni nihče zbiral nadomestil. Zato mora Kopriva zdaj na novo vzpostaviti sistem, vključno z vsemi sporazumi in pogodbami. Po ocenah naj bi Kopriva letos zbrala dva milijona evrov, ki jih bo razdelila med imetnike pravic. Poročilo je dostopno na tej povezavi).

[ {image : "/media/uploads/animation/TVxEjd4thiH.jpg", title : "To delo je v javni lasti;Režija: Amir Muratović;Cebram (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/mzuNjzlyJ6.jpg", title : "Vlado;Režija: Miran Zupanič;Arsmedia (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/wV4_7rFNG0V6.jpg", title : "Zamejen;Režija: Leo Černic;AGRFT UL (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xyAo6iYQCcUQtRq.jpg", title : "Martin Krpan;Režija: Nejc Saje;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/yT4uhIfOcg.jpg", title : "Nevidna roka Adama Smitha;Režija: Slobodan Maksimović;December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/qFWb85WW3vPTHKI.jpg", title : "Trahere;Režija: Juš Jeraj, Atila Urbančič;Trahere (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/yIfSXiAFJKJl.jpg", title : "Akcija D. B.;Režija: Dana Budisavljević;Hulahop, December (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/gnc_i8zVQReu3F_.jpg", title : "Celica;Režija: Dušan Kastelic;Bugbrain (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_XfB4ozZmA.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/lNRjvXseqn9.jpg", title : "Dolga pot do prvih korakov;Režija: Ratko Stojiljković, Julija Minet, Jasmina Mustafić;Luksuz produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/A7OlNY6hDcP.jpg", title : "Leto opice;Režija: Vladimir Blaževski;Pank Film (MK), Strup produkcija, Kiselo dete, Infinity (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ClFwlyp2_X8BT.jpg", title : "Šivi;Režija: Miroslav Terzić;West End production, Nora production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/me6x5cFoHl.jpg", title : "Catican;Režija: Asja Trost, Mery Gobec, Ines Sampaio;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/lV8yrgVaBex0.jpg", title : "Tunel;Režija: Gregor Andolšek;Strup produkcija (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/rvlnsudohZIoFS.jpg", title : "Krvno maščevanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/fvo8pMXArjt.jpg", title : "Koyaa;Režija: Kolja Saksida;ZVVIKS (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/ESnUuse7jnZn.jpg", title : "Ne bom več luzerka;Režija: Urša Menart;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/TaK1OCHnen5M2M.jpg", title : "Fountain;Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/3VPO24tM69.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/v_MNXuthXF.jpg", title : "Odraščanje;Režija: Siniša Gačić, Dominik Mencej;Zuhr Film (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/_wleoayWl1EJGwt.jpg", title : "My way 50;Režija: Maja Weiss;Zavod Maja Weiss (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/_mRlaD4MTZv6Qw.jpg", title : "Igram, sem;Režija: Miroslav Mandić;Filmostovje (2018), foto: Mitja Ličen" }, {image : "/media/uploads/animation/tDdTBHI2uD0.jpg", title : "Tiho;Režija: Barbara Zemljič;Blade production (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/cZvJob5KP6Th.jpg", title : "Princ Ki-Ki-Do;Režija: Grega Mastnak;Ozor (2017/2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/sOcqHOpIKo7.jpg", title : "Bližnje srečanje;Režija: Filip Bihar, Samo Bihar, Antonella D'Amico, Miha Oven, Anja Zadnik;School of Arts UNG, Famul Stuart (2017)" }, {image : "/media/uploads/animation/QSwdOCpP26O5M.jpg", title : "Posledice;Režija: Darko Štante;Temporama (2018), foto: Luka Škulj" }, {image : "/media/uploads/animation/LaYA6MG3Moxhrde.jpg", title : "Čevljarna;Režija: Anton Martin Emeršič;AGRFT UL (2017)" }, ]