Nadomestila z naslova privatnega kopiranja rešujejo številne ustvarjalce

Datum objave: 27.11.2020

AIPA je na ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravka Počivalška naslovila pismo, v katerem se mu kot pristojnemu ministru zahvaljuje za izdano dovoljenje za kolektivno upravljanje pravice do pravičnega nadomestila za tonsko ali vizualno snemanje, ki se izvrši pod pogoji privatne ali druge lastne uporabe. Urad RS za intelektualno lastnino, ki je organ v sestavi gospodarskega ministrstva, je konec julija lani dovoljenje podelil Društvu Kopriva.

Kot je v pismu zapisal direktor AIPA Gregor Štibernik, se je s podelitvijo dovoljenja po desetletju prekinitve ponovno začelo zbiranje nadomestil z naslova privatnega kopiranja. Ta nadomestila so se v zadnjih mesecih izkazala kot izredno pomemben oz. za nekatere avdiovizualne ustvarjalce celo edini vir prihodka. "Kot veste, je slovenski avdiovizualni sektor v izjemno težkem položaju, ne samo zaradi pandemije covid-19, ampak tudi zaradi (vladne) blokade izplačil že odobrenih sredstev. Zato so nadomestila, ki jih je v imenu avdiovizualnih ustvarjalcev v zadnjem letu zbrala Kopriva, še toliko bolj pomembna, saj gre pri igralcih in producentih za edini neposredni vir nadomestil iz naslova kolektivnega upravljanja," je zapisal.

Štibernik je v pismu tudi spomnil na izreden pomen avdiovizualnega sektorja v slovenskem gospodarstvu. Študija Deloitte (več o tem na tej povezavi) je pokazala, da je dodana vrednost zaposlenega v avdiovizualnem sektorju po podatkih iz leta 2016 znašala kar 59.300 evrov, "To je precej več od povprečja slovenskega gospodarstva in več od povprečja izvoznih podjetij. Prav tako pa je ogromen tudi prispevek (neposredno in prek multiplikativnih učinkov), ki ga daje sektor slovenskemu gospodarstvu," je poudaril.

"Zato iskreno upamo, da bo v prihodnjih mesecih Slovenija v svoj pravni sistem implementirala tudi Direktivo o avtorskih in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu, kar bo omogočilo, da bodo tudi avdiovizualne ustvarjalke in ustvarjalci prejemali zaslužena nadomestila z naslova uporabe njihovih del," je še zapisal Štibernik.

Pismo AIPA sovpada z izdajo poročila Svetovnega združenja avtorjev in skladateljev (CISAC), organizacije BIEM (Bureau International des Sociétés Gérant les Droits d'Enregistrement et de Reproduction Mécanique) in nizozemske kolektivne organizacije de Thuiskopie, ki ugotavlja, da so nadomestila z naslova privatnega kopiranja vitalnega pomena za številne ustvarjalce po svetu. To se je zdaj v času pandemije, ko številni ustvarjalci zaradi različnih omejitev ne morejo delati, še bolj izkazalo. Kljub temu pa je prostora za izboljšave in širitev upravičenj, ob ustrezni zakonodaji, še veliko, je dejal direktor CISAC Gadi Oron in obljubil podporo združenja vsem, ki želijo pomagati ustvarjalcem.

Poročilo sicer kaže, da so različne organizacije predlani globalno zbrale 1,05 milijarde evrov nadomestil z naslova privatnega kopiranja, od česar je na avtorje odpadlo 367 milijonov evrov.

Razmere v Sloveniji so podrobneje predstavljene na straneh od 455 do 464, pri čemer so avtorji poročila posebej izpostavili, da deset let ni nihče zbiral nadomestil. Zato mora Kopriva zdaj na novo vzpostaviti sistem, vključno z vsemi sporazumi in pogodbami. Po ocenah naj bi Kopriva letos zbrala dva milijona evrov, ki jih bo razdelila med imetnike pravic. Poročilo je dostopno na tej povezavi).

[ {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, ]