Januarske novice

Datum objave: 03.01.2024

EVROPSKE IN MEDNARODNE INSTITUCIJE:

Evropski parlament in Svet EU dosegla okvirni dogovor o aktu o umetni inteligenci

Evropski parlament: Parlament in Svet EU sta dosegla okvirni dogovor o aktu o umetni inteligenci, ki vsebuje pravila za uporabo umetne inteligence v EU. Gre za prvo tovrstno zakonodaja na svetu, njen namen pa je zagotoviti varnost sistemov umetne inteligence ter spoštovanje temeljnih pravic in vrednot. Obenem je namen akta spodbujati vlaganje in inovacije na tem področju. Dogovor je pozdravila tudi Evropska komisija in njena predsednica Ursula von der Leyen je ob tem poudarila, da bo akt pripomogel k razvoju tehnologije, ki ne ogroža varnosti in pravic ljudi. Ocenila je, da gre za edinstven pravni okvir za razvoj umetne inteligence, ki mu gre zaupati, je ocenila. Več o tem tukaj in tukaj.

Evropska komisija odprla javni posvet o platformi za deljenje podatkov znotraj EU

Evropska komisija: Komisija je odprla javni posvet o izvedbenem aktu o platformi za deljenje podatkov med državami članicami in Evropsko komisijo. Platforma, poimenovana AGORA, bo po ocenah zagotovila učinkovito orodje za izvajanje akta o digitalnih storitvah, predvsem na področju nadzora storitev. Več o tem tukaj.

Belgija z novim letom prevzema predsedovanje Svetu EU

Belgijsko predsedstvo EU: Belgija, ki bo v prvi polovici leta 2024 predsedovala Svetu EU,  je objavila program dela. Več o tem tukaj.

INDUSTRIJA

Številni odzivi na okvirni dogovor o aktu o umetni inteligenci

SAA: Evropsko združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA), katerega polnopravna članica je tudi AIPA, je pozdravilo okvirni dogovor o aktu o umetni inteligenci med Evropskim parlamentom in Svetom EU. Kot poudarjajo v združenju, bo dogovor zdaj potrebno prenesti tudi na "tehnično" raven. Ena ključnih točk akta je transparentnost vseh upraviteljev sistemov umetne inteligence, ki delujejo v EU, in sicer tako na vhodni kot izhodni ravni. Tu je predvsem pomembno transparentno obveščanje imetnikov pravic in kolektivnih organizacij o uporabi del.

V SAA zato pozdravljajo tudi predlagane določbe v aktu, ki predvidevajo obveznost, da vsi upravitelji sistemov umetne inteligence na trgu EU spoštujejo avtorsko pravo unije. To obveznost je dober opomnik upraviteljem omenjenih sistemov, da morajo ščititi in spodbujati razvoj človeške ustvarjalnosti in originalnih del, poudarjajo v SAA. Več o tem tukaj.

Na okvirni dogovor o aktu o umetni inteligenci, ki sta ga dosegla Evropski parlament in Svet EU so se odzvale tudi številne druge organizacije, o tem pa so pisali tudi številni mediji. Vsi so okvirni dogovor o regulaciji tega področja, ki bo prva tovrstna na svetu pozdravili, opozarjajo pa tudi na številne pomanjkljivosti. Več o tem tukaj: Euroactiv, GESAC , Digital Europe, EDRI in ENMA.

Poljski ustvarjalci: Netflix zlorablja monopolni položaj

FilmNewEurope: Poljski filmski ustvarjalci so kritizirali Netflixov sistem nadomestil, ki ga je največja svetovna pretočna platforma predstavila na Poljskem. Kot poudarjajo v poljskem združenju filmskih ustvarjalcev, je ponudba neustrezna, saj ne vsebuje nekaterih pomembnih delov, ki bi zagotavljali nadaljnje nemoteno ustvarjanje. Najbolj so jih zmotile določbe predloga, ki Netflixu omogočajo, da večjemu delu ustvarjalcev sploh ne bi izplačeval nadomestil. Predlog namreč ne predvideva razkrivanje informacij o uporabi del, prav tako so v njem določbe, s katerimi bi lahko Netflix izigraval poljsko avtorsko zakonodajo. Ustvarjalci zato ocenjujejo, da Netlfixova ponudba predstavlja zlorabo monopolnega položaja. Več o tem tukaj.

Podeljene nagrade Evropske filmske akademije

Evropska komisija: Evropska filmska akademija je v Berlinu, kjer ima svoj sedež, podelila letošnje evropske filmske nagrade. Največ nagrad je odnesel sodni triler Anatomija padca, in sicer nagrado za najboljši film, nagrado za režijo in scenarij in za najboljšo igralko. Film je režirala Justine Triet.

Nagrade je dobilo tudi sedem filmov, ki jih je sofinancirala EU. Gre za filme The Promised Land (Bastarden), ki je dobil nagrado za najboljšo kinematografijo, za najboljšo kostumografijo in najboljšega igralca, Smoke Sauna Sisterhood (Savvusanna sõsarad) za najboljši dokumentarni film, Robot Dreams za najboljši igrani film, Club Zero za najboljšo prvotno oceno in La Chimera za najboljši produkcijski dizajn. Več o tem tukaj in tukaj.

Evropski kulturno-kreativni sektor nasprotuje odpravi teritorialne ekskluzivnosti

Screenadily in The Guardian: Evropska kulturno-kreativna industrija in ameriški filmski studii so se združili, da bi se uprli prizadevanjem nekaterih v EU, ki želijo odpraviti teritorialno ekskluzivnost. O tem je poročal tudi The Guardian, ki poudarja, da filmska industrija in filmski ustvarjalci svarijo pred tem korakom, ki bi razgradil poslovni model industrije in pripeljal do "dolgočasnih filmov, usmerjenih k najnižjemu skupnemu imenovalcu". Več o tem tukaj in tukaj.

Francosko združenje podelilo nagrade za kulturno raznolikost

The French Coalition for Cultural Diversity: Nagrado francoskega združenja za kulturno raznolikost v letu 2023 so dobili Viviane Reding, Dardenne brothers in združenje Tournesol Artistes. Več o tem tukaj.

PRAVNE TEME

O odpornosti direktive o avtorski in sorodnih pravicah

Kluwer Copyright Blog: Komentar z naslovom Kako se je pravni sistem na področju licenciranja pravic izkazal za odpornega na krize in izpolnil družbene potrebe. Komentar je povezan z zakonodajo, katere podlaga je direktiva o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu. Več o tem tukaj.

Pravni pogled na akt o umetni inteligenci

Kluwer Copyright Blog: Komentar z naslovom Prvi pogled na dele akta o umetni inteligenci. Komentar se nanaša na pravni del okvirnega dogovora o aktu, ki sta ga pred dnevi dosegla Evropski parlament in Svet EU. Več o tem tukaj.

ČLANSKI KOTIČEK SAA

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi je tokrat tudi ena novica od AIPA, in sicer o geoblokiranju: Tudi AIPA proti odpravi teritorialne ekskluzivnosti.

[ {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, ]