Piratska Slovenija

Datum objave: 31.05.2018

V Sloveniji je bilo lani zabeleženih kar 110 milijonov dostopov do različnih nelegalnih oz. piratskih vsebin s filmi oz. TV oddajami. V povprečju je lani vsak od 1,49 milijona slovenskih uporabnikov interneta opravil 74,28 obiskov do povezav s piratskimi vsebinami, kar pomeni vsaj enkrat na manj kot pet dni, kažejo podatki podatkih mednarodne organizacije za boj proti spletnemu piratstvu MUSO. Še bolj zaskrbljujoče je dejstvo, da povpraševanje po piratskih vsebinah navkljub mnogim legalnim ponudbam raste.

Slovenci do piratskih vsebin najpogosteje, in sicer v 77 odstotkih primerov, dostopajo preko spletnega pretakanja (web streaming). S 17 odstotki sledi prevzem datotek z javnih torrent strani, nato direkten prenos datotek (web download) s spletnih strani (4,6 odstotka) in prevzem datotek s privatnih torrent strani (1,4 odstotka). Za dostop do teh je pogoj članstvo v torrent skupnosti oz. povabilo s strani člana. Do piratskih strani se še vedno v večini primerov dostopa prek računalnikov, in sicer v 54,47 odstotka primerov, ostalo pa prek mobilnih naprav.

V AIPA, ki je tudi članica Združenja imetnikov pravic (www.zip-si.org), nismo presenečeni nad rezultati, saj v Sloveniji sistemskega boja proti spletnemu piratstvu ni, Urad za intelektualno lastnino pa se v zvezi s tem vprašanjem posveča zgolj fizičnim ponaredkom – delavnice ali posveta na temo digitalnega piratstva v zadnjih letih ni bilo. Da bi dolgoročno rešili težave s spletnim piratstvom, bi morali slediti trem pristopom, in sicer (a) omogočiti dostop do legalnih vsebin (teh je zdaj v Sloveniji res veliko), (b) poučiti uporabnike glede negativnih vplivov zaradi piratstva in (c) sprejeti globalno protipiratsko zakonodajo, ki bi zajemala široko področje delovanja, od blokiranja piratskih spletnih strani do lažjega in hitrejšega pregona storilcev.

V Sloveniji imamo precej ohlapno zakonodajo na tem področju, zato je kršenje avtorskih pravic ustaljena praksa. Kršenje avtorskih pravic se namreč dotika več zakonov, za njihovo uveljavljanje pa so pristojne različne institucije. Poleg tega je po zakonodaji lahko nekdo obsojen zaradi kršenja avtorskih pravic le, če bi si npr. z nalaganjem torrentov pridobil veliko premoženjsko korist, npr. 5.000 evrov. Ker je tega malo, predvsem pa je težko dokazljivo, se policija s tem praktično ne ukvarja, kar je velika napaka. Urad za intelektualno lastnino in drugi državni organi bi morali na tem področju odigrati večjo vlogo, saj je Slovenija kot majhna dežela lahko odlična vzorčna država za učinkovito protipiratsko zakonodajo na ravni EU.

[ {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, ]