Imamo res razlog za slavje?

Datum objave: 09.03.2020

Spletna platforma YouTube letos praznuje 15 let delovanja. V tem času je platforma postala nepogrešljiv del vsakdanjega življenja, saj do nje mesečno dostopa več kot dve milijardi uporabnikov, vsako minuto pa je naloženih za 500 ur različnih vsebin, je na svojem blogu zapisala glavna izvršna direktorica podjetja YouTube Susan Wojcicki. Ob tem je navedla še nekatere druge uspehe platforme in jo hkrati predstavila, da je "nekaj najboljšega, kar se je zgodilo ustvarjalcem". Slednji se s tem težko strinjajo, saj YouTube doslej ni igral po pravilih oz. jih je celo izigraval.

Kot poudarjajo v Evropskem združenju avtorskih kolektivnih organizacij (GESAC), se je YouTube dolgo časa predstavljal zgolj kot spletna platforma za izmenjavo vsebin, s čimer se je izogibal odgovornosti za kršenje avtorskih pravic. Zato ustvarjalcem s tega naslova podjetje, ki je v lasti Googla, ni plačevalo nič. Še več, YouTube je veliki večini ustvarjalcev ponudil le izbiro "vzemi ali pusti", kar pomeni, da so se njihova dela lahko vrtela na platformi le, če so se odpovedali pravicam. Če ne, so jih z nje preprosto umaknili ali pa so se prek različnih kanalov še vedno vrtela, YouTube pa se je izgovarjal, da nima nadzora nad naloženimi vsebinami.

YouTube je nadomestila praviloma ponudil le nekaterim superzvezdnikom, medtem ko so milijoni ustvarjalcev ostali brez kakršnegakoli plačila. In to kljub temu, da so lahko njihova dela videli milijoni uporabnikov, platforma pa je na podlagi teh del ustvarjala velik dobiček iz naslova oglaševanja.

Na novo sprejeta Direktiva EU o avtorskih pravicah na digitalnem trgu pomeni konec bogatenja spletnih platform, kot je YouTube, na račun ustvarjalcev. YouTube se bo moral po implementaciji Direktive, tako kot vsak drug ponudnik, ki omogoča dostop do zaščitenih vsebin, podrediti evropski zakonodaji in omogočiti enake oz. pravične pogoje za vse. To pa je nekaj, kar je razlog za slavje, poudarjajo v GESAC.

S stališčem GESAC se strinjamo tudi v AIPA. Kot smo že večkrat poudarili, slovenski ustvarjalci in njihove kolektivne organizacije podpiramo razvoj in nove tehnologije. Morajo pa biti ustvarjalci v digitalnem svetu primerno in pravično poplačani. Bolj pošten in uravnotežen internet, ki ga prinaša predlog Direktiva, bo ustvarjalcem vsekakor prijaznejši, zato bodo lahko še bolje in več ustvarjali.

Evropski in slovenski ustvarjalci in njihove kolektivne organizacije sprejeto Direktivo podpiramo. Evropske države, tudi Slovenijo, pa smo že večkrat pozvali k njenemu ustreznemu prenosu v nacionalne zakonodaje, skupaj s predvidenim pravičnim nadomestilom, tudi z naslova uporabe del na platformi YouTube. Slednja ima na leto približno 2000 milijard ogledov, od česar milijardo v Sloveniji. Od tega ta platforma samo z naslova oglaševanj v Sloveniji letno iztrži več milijonov evrov, kar gre - tako kot drugi prihodki z interneta - povsem mimo slovenskih ustvarjalcev.

[ {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, ]