Interneta ne bo konec

Datum objave: 03.09.2018

Sprejem predlagane Direktive o avtorski pravici na digitalnem trgu bi bil prvi korak k ureditvi več let kaotičnih razmer na področju avtorskih pravic v EU. Direktiva ne prinaša cenzure ali zmanjšanje človekovih pravic na spletu, ampak bi le ustvarila pravila na spletu, ki jih doslej ni bilo. Največ škode pa so zaradi tega utrpeli ustvarjalci. Ti namreč niso mogli do pravičnega nadomestila, s katerimi bi zagotovili svojo eksistenco in nadaljnje ustvarjanje, so prepričani slovenski ustvarjalci.

Kot so povedali na okrogli mizi Slovenske tiskovne agencije, prvem soočenju mnenj, na katerega so bili povabljeni tudi ustvarjalci, predlagana Direktiva prvič predvideva realne možnosti, da bodo avtorji pravično plačani za svoje delo. Zato jo slovenski ustvarjalci podpirajo kljub temu, da ni najbolj optimalna, saj so v njej še vedno določbe, s katerimi ustvarjalci ne morejo biti zadovoljni. Vendar pa kot celota vseeno prinaša rešitve, s katerimi se bodo popravile zdajšnje katastrofalne razmere v katerih delujejo imetniki pravic.

Sama Direktiva ne bo nič spremenila za uporabnike. Ko bo sprejete, tudi ne bo konec interneta, kot trdijo njeni nasprotniki. Spletne enciklopedije, znanstvena dela in vse ostale vsebine bodo še naprej dostopnr, le spletne platforme bodo morale za uporabo del plačevati nadomestilo avtorjem.

Na okrogli mizi je v imenu avdiovizualnih avtorjev sodeloval režiser Klemen Dvornik, ki je Direktivo podprl, ob tem pa poudaril, da so prav avdiovizualni avtorji s sedanjimi razmerami med najbolj oškodovanimi. Avdiovizualna industrija v Evropi letno ustvari več kot 500 milijard evrov, število vsebin se povečuje, avtorji pa od tega velikega kolača nimajo nič.

Poročevalec Odbora za pravne zadeve Evropskega parlamenta Axel Voss, ki je na okrogli mizi sodeloval preko videopovezave, se je znova zavzel za sprejem Direktive. Plenarna seja bo predvidoma 12. septembra. Nasprotnikom Direktive je ponovil, da ta ne bo omejevala svobode na internetu, saj ne predvideva različnih filtrov oz. kakršnekoli cenzure, ampak je njen namen zaščititi avtorska dela in avtorje.

Vprašal se je, ali je pravično, da imamo zdaj razmere, ko nekdo nekomu nekaj krade, sam pa na ta račun ustvarja dobiček. To zdaj počnejo lastniki spletnih platform, ki ob tem trdijo, da zagotavljajo zgolj infrastrukturo, niso pa odgovorni za vsebine. To seveda ne drži, zato EU potrebuje predlagano Direktivo. V skladu z njo bi morale spletne platforme z imetniki pravic skleniti dogovor o uporabi, s tem pa bi zagotovile transparentnost, je dejal Voss. Poudaril je, da s tem odgovarja nasprotnikom 13. člena Direktive, ki je skupaj z 11. členom največji kamen spotike.

Voss je na vprašanje, kaj se bo zgodilo na plenarnem zasedanju parlamenta dejal, da upa, "da bodo vse strani stopile korak nazaj in bo Direktiva sprejeta". Gre za kompleksno vprašanje, vendar manevrski prostor obstaja. Zato je tudi sam pripravil nova dopolnila k predlogu. "Z zavrnitvijo Direktive bi izgubili več let, saj vemo, da so prihodnje leto volitve v Evropski parlament", je dejal.

Na okrogli mizi sta poleg Klemna Dvornika sodelovala še Luka Novak in Boštjan Dermol, navzoč pa je bil tudi predsednik Piratske stranke Slovenije Rok Andree, ki je glede na pretekla sporočila Piratov presenetil s spravljivostjo. Kot je dejal, morajo biti avtorji za svoje delo plačani in so zato pripravljeni sodelovati z avtorskimi organizacijami. Kljub temu pa je ponovil "mantro" evropskih Piratskih strank, da nasprotujejo 11. in 13. členu.

Na okrogli mizi so bili navzoči tudi štirje slovenski evropski poslanci. Franc Bogovič (SLS/EPP) je na vprašanje voditelja napovedal, da bo znova podprl Direktivo, ker je dobra za avtorje. Lojze Peterle (NSi/EPP), ki je bil na prvem glasovanju proti Direktive, je nakazal, da bi jo lahko tokrat podprl. Kot je poudaril, "so jim nasprotniki Direktive pred tedni prikazovali hudiča, če bo Direktiva sprejeta, a zdaj vidimo, da temu ni tako". Igor Šoltes (Zeleni), ki predloga Direktive ni podprl na zadnjem glasovanju, se je zavzel za pogovore in spremembo 11. in 13. člena, da bi Direktiva lahko dobila njegovo podporo. Tanja Fajon (SD/S&D) pa je odkrito nasprotovala Direktivi. Milan Zver (SDS/EPP), Patricija Šulin (SDS/EPP) in Ivo Vajgl (DeSUS/Alde) se okrogle mize niso udeležili.

Foto: AIPA
[ {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, ]