Koronavirus pokazal na nujnost posodobitve zakonodaje

Datum objave: 24.03.2020

26. marca mineva leto dni od sprejema Direktive o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu v Evropskem parlamentu. Direktiva je pomemben mejnik v boju avdiovizualnih ustvarjalcev za pravice.

V času pandemije koronavirusa covid-19 pa se je izkazalo, da je njena USTREZNA in ČIMPREJŠNJA IMPLEMENTACIJA v nacionalne zakonodaje (skupaj z določbami o pravičnem in proporcionalnem nadomestilu) še kako nujna. Milijoni uporabnikov zdaj, ko so v različnih oblikah izolacije ali karantene, dostopajo do vsebin prek spleta, kar pomeni predvsem še več uporabe AV del in še več prihodkov za platforme. Po drugi strani pa ustvarjalci zaradi omejitev, ki so jih uvedle praktično vse evropske države, ne morejo delati. Njihov materialni položaj še je zato še poslabšal, poudarjajo v Svetovnem združenju avdiovizualnih avtorjev (SAA).

Če bi Direktiva bila že implementirana, bi avdiovizualni ustvarjalci prejemali pravično in proporcionalno nadomestilo in bi tako veliko lažje prebrodili trenutne razmere. Če zakonodajalcem morda pred letom ni bilo povsem jasno, zakaj si avdiovizualni ustvarjalci in njihove kolektivne organizacije prizadevajo za uzakonitev pravičnega in proporcionalnega nadomestila, jim je pandemija covid-19 zdaj dala odgovor. Zato je nujno, da države članice EU v svoje zakonodaje čim prej prenesejo Direktivo, skupaj z nadomestilom, poudarjajo tudi v združenju SAA, ki so ga kolektivne organizacije ustanovile pred desetimi leti, med drugimi tudi za pregovore z odločevalci o omenjenem nadomestilu.

Države članice imajo za implementacijo Direktive čas do junija 2021. Številne se zdaj posvetujejo z deležniki na trgu, tudi s SAA. "V združenju jim sporočamo, da naj pri odločanju prvo pomislijo na avdiovizualne ustvarjalce in naj Direktivo čim prej sprejmejo, skupaj z 18. členom. Ta predvideva neodpovedljivo pravico do nadomestila za uporabo del na zahtevo, ki ga morajo plačati platforme, zbirajo pa ga kolektivne organizacije. Le tako bodo lahko evropski kreativci dobili ustrezno in pravično plačilo za svoje delo, tudi z naslova uporabe na spletu," je poudarila glavna izvršna direktorica SAA Cecile Despringre.

AIPA, ki je članica SAA, podpira napore SAA in vseh drugih organizacij v boju za pravice ustvarjalcev za uzakonitev pravičnega nadomestila na ravni celotne EU. Le s pravičnimi nadomestili za avdiovizualne ustvarjalce ohranjamo njihovo nadaljnje delo ter razvoj evropske in slovenske kulture. Ker tega nadomestila ni, se praktično vsi avdiovizualni ustvarjalci v zadnjih mesecih srečujejo s še z večjimi finančnimi težavami kot prej. To je v primeru Slovenije še toliko bolj pereče, saj večina ustvarjalcev nima redne zaposlitve in delo opravlja s statusom samostojnih podjetnikov oz. samozaposlenih v kulturi.

Zato se pridružujemo pozivu stroke vsem pristojnim državnim institucijam, da naj zaradi izbruha epidemije bolezni covid-19 v čim krajšem roku dejavno pristopijo k reševanju položaja prekarnih delavcev in samozaposlenih tudi na AV področju. To so številne države že storile, zato bi bilo prav, da to naredi tudi Slovenija.

[ {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, ]