AIPA že 14 let varuje pravice avdiovizualnih ustvarjalcev in skrbi za zbiranje avtorskih honorarjev in nadomestil za uporabo njihovih del in izvedb, tako doma kot v tujini. Pravice učinkovito ščitimo in hkrati sledimo trendom na področju uporabe AV del, pri čemer dajemo poudarek celoviti implementaciji določil iz slovenske zakonodaje, ki pa nam v določenih delih za zdaj obljublja več, kot daje.
Delitve
V skladu z zakonom smo septembra 2024 opravili naslednje dodelitve zbranih:
Poročilo o delitvah
Poročilo o delitvah in oblikovanju delilnih mas je objavljeno na spletni strani AIPA. Posamezni podrobni podatki, na podlagi katerih smo obračunali avtorske honorarje in nadomestila, so objavljeni v registru AIPA. Če še nimate dostopa do registra, nam pošljite zahtevek na info@aipa.si. Prav tako smo vam na voljo za vsa dodatna vprašanja.
Do konca leta 2024 boste upravičenci AIPA prejeli še obvestila o izplačilih honorarjev in nadomestil, saj bo AIPA najkasneje do konca novembra zaključila še pripravo končnih obračunov za preostala pretekla obdobja. Prosimo, da spremljate naša obvestila, saj vas bomo obveščali o datumih izplačil. Za hitrejša izplačila vas prosimo za vaše sodelovanje in razumevanje v tem postopku, kar je ključnega pomena za uspešno izvedbo izplačil.
Potencialni premiki in zakonske spremembe
V času, ko smo pripravljali in pošiljali obračune, sta minili dve leti od sprejetja sprememb zakonov s področja avtorske in sorodnih pravic. Zakon o avtorski in sorodnih pravicah (ZASP) ter Zakon o kolektivnem upravljanju avtorskih in sorodnih pravic (ZKUASP) sta bila sprejeta 29. septembra 2022 in stopila v veljavo 26. oktobra istega leta. Implementaciji evropskih direktiv o avtorski in sorodnih pravicah v enotnem digitalnem trgu (DSM) in o satelitskih, kabelskih in spletnih prenosih (SatCab II) sta avdiovizualnim ustvarjalcem v Sloveniji prinesli širši spekter pravic in zaščite in to ne le v digitalnem okolju, kot sta to zahtevali direktivi, temveč sta rešili tudi nekatere desetletja trajajoče pomanjkljivosti v tradicionalnih okoljih, kot so: televizija, kinematografi in priobčitve v lokalih, s tem pa zagotovili pravičnejši in primernejši položaj za filmske ustvarjalce.
Praktični izzivi
Na žalost, kot lahko opazite iz prejetih obvestil, v praksi sistem na nekaterih področjih še vedno ni vzpostavljen. Po dveh letih nekateri soavtorji AV del še vedno čakajo na odločitev pristojnega organa glede dovoljenj za kolektivno upravljanje določenih avtorskih pravic. Dodaten izziv predstavljajo nekatera zastarela določila ZKUASP, ki onemogočajo učinkovito vzpostavitev (začasnih) tarif, kar bo, če ne bomo našli primerne rešitve, povzročilo še nadaljnje brezpravje in celo tveganje za ukrepanje zaradi neprenosa evropskih direktiv. Povedano drugače, situacija lahko povzroči dolgoletne pravne postopke (ki lahko v Sloveniji trajajo tudi več kot desetletje, kakor nas uči praksa na področju kolektivnega upravljanja) ter ugotovitev, da so dodatne pravice ustvarjalcev zgolj mrtva črka na papirju.
Spremembe na področju radiodifuzne retransmisije
S spremembo ZASP so se na področju upravljanja pravice radiodifuzne retransmisije vzpostavila nova razmerja med imetniki pravic, kar je posledica neodpovedljivosti pravicam oz. zakonskega posega v splošno pravilo prenosa izključnih pravic na filmskega producenta. Zakon je namreč igralcem in soavtorjem AV del priznal neodpovedljivo pravico do primernega nadomestila v primeru retransmisije, zakonodajalec pa je dodatno uzakonil novo sorodno pravico do primernega nadomestila za filmske producente. To je prvič od leta 1995, da so producenti pridobili dodatne (sekundarne) pravice, kar celostno ureja kreativno okolje v Sloveniji.
Takojšen odziv AIPA na zakonske spremembe
Direktor AIPA Gregor Štibernik ob tem poudarja: "26. oktobra 2022, torej takoj, ko je bilo to mogoče, je AIPA vložila vlogo za dovoljenje za kolektivno upravljanje pravic v primeru radiodifuzne retransmisije za igralce in filmske producente. Dovoljenji za pravico radiodifuzne retransmisije sta bili izdani dne 20. junija 2023 in takoj zatem so se pričela pogajanja z uporabniki oz. združenji operaterjev elektronskih komunikacij. S sklenitvijo tarifnega sporazuma, ki velja od dneva izdaje dovoljenj naprej, smo zagotovili učinkovito zbiranje nadomestil za drugo polovico leta 2023. Uveljavitev tarifnih sporazumov za obdobje pred izdajo dovoljenj, žal, ni bila mogoča, saj se pred izdajo dovoljenj tovrstne pravice niso kolektivno upravljale, posledično pa AIPA ni imela pravne podlage za obračun oz. bi bil tak obračun nezakonit."
Prejšnji tarifni sporazum, ki je od leta 2010 veljal le za soavtorje AV del, kjer so pri delitvi zaradi zakonske domneve prenosa izključnih pravic sodelovali tudi filmski producenti, se je po novem razdelil na dva smiselno enaka dela. Obenem je bila dodana še tarifa za igralce. Ta rešitev je bila mnogo boljša od scenarija, kjer bi bila pravica zaradi zakonskih sprememb priznana le soavtorjem AV del in igralcem, medtem ko bi filmski producenti ostali brez nadomestil iz naslova radiodifuzne retransmisije.
Pogled naprej
Zaradi celotnega zbiranja honorarjev in nadomestil v letu 2024 tako za soavtorje AV del kot tudi za igralce in filmske producente, bodo sredstva, namenjena za delitev iz naslova retransmisije za igralce in producente, enkrat višja.
Posebna številka Megafona - nazorno in jasno o zbiranju in delitvi nadomestil
Radi bi vas znova spomnili, da je AIPA junija izdala posebno številko revije Megafon z naslovom "Delitev od pravice do plačila – za ustvarjalnost". V publikaciji je podrobno opisano, kaj vse je potrebno, da ustvarjalci prejmejo pravično nadomestilo za svoje AV delo. Proces zbiranja in delitve nadomestil je kompleksen, zato smo se potrudili, da vse postopke pojasnimo na jasen in pregleden način.
Vabimo vas, da ponovno sežete po reviji Megafon, ki ponuja obilo koristnih informacij o delovanju kolektivnega upravljanja pravic, vključno s slovarjem ključnih izrazov, pregledom pravic, ki jih upravlja AIPA, in pojasnili o virih prihodkov in postopkih delitve nadomestil.