V drugem sklopu majskih novic pišemo, da Svet EU predlaga nadgradnjo direktive AVSMS in dodatno ureditev področja umetne inteligence, da je raziskava Eurobarometra pokazala, da evropski državljani podpirajo evropsko kulturo in kreativnost, da se Evropski urad za intelektualno lastnino in portugalska vlada zavzemata za boljšo zaščito ustvarjalcev v digitalni dobi, da so bili na filmskem festivalu uspešni številni filmi, ki je podprla EU, da evropski kulturniki in kreativci zahtevajo nadaljevanje programa Ustvarjalna Evropa, da je Evropska komisija objavila študijo o pogodbenih praksah, da umetna inteligenca močno vpliva na delo sinhronizatorjev, da naj bi bil pripravljen osnutek končne verzije kodeksa ravnanja z umetno inteligenco in da predlog britanskega zakona o umetni inteligenci še naprej močno razdvaja deležnike.
Pišemo tudi o tem, da želi francoska vlada z razpisom povezati kulturno-kreativne industrije in upravljalce sistemov umetne inteligence, pa tudi o nejasnostih akta o umetni inteligenci oz. o vprašanju, če se akt nanaša le na odprtokodne sisteme ali na vse sisteme umetne inteligence.
Španija si prizadeva postati evropski avdiovizualni center, ameriški predsednik Donald Trump je odpustil direktorico ameriškega urada za avtorske pravice, Trumpove odločitve pa skrbijo tudi evropske filmske ustvarjalce. Evropski kreativci in nekateri politiki pozivajo EU k obrambi pred ameriškimi pritiski, evropski kinematografi so lani pritegnili 843 milijonov obiskovalcev, nova predsednica evropskega združenja producentov ocenjuje, da bi morali biti evropski producenti bolj dejavni pri sooblikovanju različnih politik, pišemo tudi o političnem dogajanju ob robu filmskega festivala v Cannesu. V pravnih zadevah več o tem, da ameriški urad za avtorske pravice pravi, da poštena uporaba velja le v določenih, nekomercialnih, primerih.
V EU dodatna ureditev področja umetne inteligence?
Svet EU in FERA: Svet EU za izobraževanje mladino, kulturo in šport je določil prednostne naloge za avdiovizualni medijski sektor, pri čemer je med drugim izpostavil, da bi morala biti uporaba direktive o avdiovizualnih medijskih storitvah (AVSMS) določena dovolj široko, jasno in prilagodljivo. EU bi morala urediti področje šolanja umetne inteligence, pa tudi področje platform za izmenjavo videov, in sicer da bi širšo javnost zaščitila pred škodo in drugimi družbenimi tveganji. EU bi morala zagotoviti morali širok dostop do kulturno pomembnih dogodkov. Na Svet EU so se pred zasedanjem obrnile krovne organizacije evropskih kulturnikov in kreativcev, ki so poudarile pomen zaščite ustvarjalnosti in ustvarjalcev pred umetno inteligenco. Več o tem tukaj.
Raziskava Eurobarometra: Evropejci podpirajo evropsko kulturo in kreativnost
Eurobarometer: Državljani EU podpirajo kulturno izmenjavo, umetniško svobodo in poštene delovne pogoje za umetnike. Pozivajo tudi k večji vlogi EU pri varstvu kulturne dediščine in odzivanju na vpliv novih tehnologij, predvsem ustrezni regulaciji umetne inteligence, kaže najnovejša raziskava Eurobarometra. Več o tem tukaj.
EUIPO za boljšo zaščito ustvarjalcev v digitalni dobi
EUIPO: Urad Evropske unije za intelektualno lastnino (EUIPO) je pripravil študijo o pravnih izzivih, ki jih generativna umetna inteligenca predstavlja za avtorske pravice, zlasti glede uporabe zaščitenih vsebin pri šolanju teh modelov. Študija opozarja na pravno vrzel v trenutni zakonodaji EU in priporoča večjo preglednost ter prilagoditev pravil za besedilno in podatkovno rudarjenje. EUIPO tudi predlaga zakonodajne spremembe za boljšo zaščito ustvarjalcev v digitalni dobi. Več o tem tukaj.
Portugalci za močnejšo zaščito
Euroweekly: Portugalska se zavzema za močnejšo zaščito avtorskih pravic na ravni EU v času hitrega digitalnega , predvsem umetne inteligence. Zato je na srečanju Sveta EU za izobraževanje mladino, kulturo in šport predlagala, da se uzakoni obvezno soglasje imetnikov pravic, ko se njihova dela uporabljajo za šolanje umetne inteligence, pa tudi vzpostavitev mehanizma za poštene pogodbe in za transparentnost pri uporabi teh del. Cilj pobude je zagotoviti, da razvoj umetne inteligence spoštuje pravice ustvarjalcev in ohranja kulturno raznolikost Evrope. Več o tem tukaj.
Na filmskem festivalu uspešni številni filmi, ki je podprla EU
Evropski parlament: Filmi, ki jih je podprla EU, so na letošnjem 78. filmskem festivalu v Cannesu dosegli pomembne uspehe. Film Sentimental Value režiserja Joachima Trierja je prejel Grand Prix, Sirât Oliverja Laxeja je bil nagrajen z nagrado žirije, Nadia Melliti je osvojila nagrado za najboljšo igralko za vlogo v filmu La Petite Dernière režiserke Hafsie Herzi, medtem ko je nagrado Un Certain Regard prejel film The Mysterious Gaze of the Flamingo Diega Céspedesa. V sekciji Semaine de la Critique je film Pee Chai Dai Ka (A Useful Ghost) režiserja Ratchapooma Boonbunchachoka prejel Grand Prix, film Imago Déni Oumarja Pitsaev pa je prejel nagrado žirije French Touch in posebno nagrado za dokumentarni film L’Oeil d’or. Skupno je bilo na festivalu nominiranih 23 filmov, ki jih je podprla EU. Več o tem tukaj.
INDUSTRIJA
Evropski kulturniki in kreativci zahtevajo nadaljevanje programa Ustvarjalna Evropa
Culture Action Europe in Cineuropa: Deležniki, ki so združeni v pobudo Culture Action Europe, so na predsednico evropske komisije Ursulo von der Leyen naslovili odprto pismo, v kateri jo pozivajo, da EU tudi v prihodnji finančni perspektivi zagotovi ustrezna sredstva za program Ustvarjalna Evropa (Creative Europe). Kot so med drugim zapisali, se je program izredno dobro izkazal, saj se z njegovo pomočjo konkurenčnost evropskega kulturno-kreativnega sektorja povečuje, poleg tega pa krepi socialno in kulturno povezanost v EU. O pozivih za nadaljevanje financiranja programa Ustvarjalna Evropa je poročal tudi portal Cineuropa. Več o tem tukaj in tukaj.
Evropska komisija objavila študijo o pogodbenih praksah
FIA: Študija Evropske komisije o pogodbenih praksah, ki vplivajo na prenos avtorskih in sorodnih pravic, kaže, da direktiva o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu ni uspela zajeziti odkupnih praks v avdiovizualnem sektorju. Te pogodbe običajno temeljijo na pavšalnih oz. enkratnih plačilih za odkup vseh pravic, s čimer ustvarjalcem onemogočajo dostop do prihodnjih prihodkov. Več kot 64 odstotkov avdiovizualnih izvajalcev poroča, da so plačani prek pavšalnih zneskov, in sicer večinoma v obliki odkupnih pogodb. Med njimi jih 41 odstotkov celo pravi, da kljub sprejetju direktive ne ne vidijo sprememb na tem področju, 25 odstotkov pa celo ocenjuje, da se je obseg tovrstnih praks povečal. Več o tem tukaj.
Umetna inteligenca močno vpliva na delo sinhronizatorjev
Hollywood Reporter: Komentar z naslovom Kako so evropski filmski in televizijski sinhronizatorji prevzeli boj proti umetni inteligenci. Avtor v prispevku ugotavlja, da so ti profili zaradi razvoja umetne inteligence med najbolj prizadetimi avdiovizualnim ustvarjalci, zato jim ne preostane nič drugega, kot da se borijo za svoje pravice. Več o tem tukaj.
EU kmalu s kodeksom ravnanja z umetno inteligenco
Politico: Evropski urad za umetno inteligenco bo v prihodnjih tednih objavil končno različico kodeksa ravnanje z umetno inteligenco, ki naj bi upravljalcem sistemov umetne inteligence pomagal pri izpolnjevanju zahtev akta o umetni inteligenci. Čeprav je kodeks zasnovan kot prostovoljen, naj bi postal osrednje orodje za zagotavljanje skladnosti z zakonodajo, vendar se sooča s kritikami industrije zaradi zahtev po preglednosti in oceni tveganj. Evropska komisija je poudarila, da je odprta za ciljne spremembe akta o umetni inteligenci, če se izkaže, da trenutna pravila otežujejo izvajanje in zavirajo inovacije. Več o tem tukaj.
Predlog britanskega zakona o umetni inteligenci razdvaja
The Guardian, The IP Kat in Oxford Academic in Politico: Britanski ustvarjalci, med drugimi legendarni Beatles Paul McCartney in igralec Ian McKellen, pozivajo premiera Keira Starmerja naj znova premisli o vladnem predlogu zakona o umetni inteligenci. Britanska vlada s predlogom želi urediti področje umetne inteligence, vendar so ustvarjalci, pa tudi nekateri poslanci, proti predlogu v obstoječi obliki. Po njihovem mnenju bi zakon močno prizadel imetnike pravic. Britanska vlada pa je medtem uporabila večino v parlamentu, da je iz osnutka zakona o podatkih odstranila dopolnilo, ki je od upravljalcev umetne inteligence zahtevalo, da razkrijejo uporabo avtorsko zaščitenih vsebin pri razvoju svojih modelov. Amandma, ki ga je predlagala neodvisna poslanka Beeban Kidron in je bil predhodno sprejet v zgornjem domu britanskega parlamenta, je bil zavrnjen z utemeljitvijo, da za nove regulacije ni proračunskih sredstev. Odločitev je sprožila ostre kritike predstavnikov ustvarjalnih industrij, ki menijo, da vlada s tem ščiti interese velikih tehnoloških podjetij na račun pravic ustvarjalcev. O tem sta poročala tudi pravna portala The IP Kat in Oxford Academic. Več o tem tukaj, tukaj, tukaj, tukaj in tukaj.
V Franciji povezovanje kreativne in umetnointeligenčne industrije
Actualitté: Francoska vlada je v okviru pobude France 2030 objavila razpis za financiranje projektov, ki združujejo kulturno-krativno industrijo in upravljalce umetne inteligence, pri čemer je v razpisu podan poudarek na spoštovanju avtorskih pravic. Cilj je podpreti razvoj rešitev, ki omogočajo nove kulturne in umetniške izkušnje, hkrati pa zagotavljajo pravično uporabo podatkov in ustrezno plačilo imetnikom pravic. Pobuda izhaja iz potreb kulturnega sektorja in priporočil odbora za umetno inteligenco ter si prizadeva za etično in trajnostno integracijo umetne inteligence v ustvarjalne procese. Več o tem tukaj.
O nejasnostih akta o umetni inteligenci
Agenda Digitale: Komentar z naslovom Akt o umetni inteligenci in odprta koda: ravnotežje, ki ga je še treba opredeliti. Komentar analizira razmerje med evropskim aktom o umetni inteligenci in sistemi umetne inteligence, predvsem je odprto vprašanje, če se regulacija nanaša zgolj na odprtokodne modele ali tudi na celotne sisteme umetne inteligence, kar ustvarja pravno negotovost za razvijalce in uporabnike. Več o tem tukaj.
Španija si prizadeva postati evropski avdiovizualni center
Cineuropa: Španija je na filmskem festivalu v Cannesu predstavila posodobljen akcijski načrt, po katerem bo Španija postala evropski avdiovizualni center. Španija bo v ta namen zagotovila za 1,7 milijarde evrov novih finančnih instrumentov za podporo avdiovizualni industriji. Cilj pobude je okrepiti lokalno produkcijo, spodbuditi digitalizacijo, privabiti tuje naložbe in utrditi položaj Španije kot vodilnega evropskega središča za avdiovizualno ustvarjanje. Več o tem tukaj.
Trump odpustil direktorico urada za avtorske pravice
Politico: Ameriški predsednik Donald Trump je pred dnevi odpustil direktorico urada za avtorske pravice Shiro Perlmutter. Trump ni navedel razlogov za ta korak, je pa precej vznemiril republikance v kongresu, saj vodjo urada imenuje in razrešuje zakonodajna veja oblasti, ne pa predsednik. Odzvali so se tudi ameriški scenaristi, ki pravijo, da je bila Perlmutter razrešena nezakonito. Razloge za njen odhod vidijo v tem, da nasprotuje Trumpovemu mnenju, da je uporaba del s strani umetne inteligence t. i. poštena uporaba (Fair use). Več o tem tukaj in tukaj.
Trumpove odločitve skrbijo tudi evropske filmske ustvarjalce
Euroactiv, Variety in Hollywood Reporter: Evropski filmski ustvarjalci so zaskrbljeni še zaradi ene napovedi ameriškega predsednika Donalda Trumpa o morebitnem zvišanju tarif na tuje filme. Trump sicer ni pojasnil podrobnosti, vendar pa poznavalci ocenjujejo, da bi bila morebitna uvedba tarif na tuje filme precej težavnejša, kot npr. na avtomobile in druge industrijske izdelke. Evropska in ameriška filmska industrija sta precej prepleteni, pri čemer se evropska filmska industrija precej zanaša na ameriške distributerje, in sicer ne le za doseganje ameriškega občinstva, temveč tudi za gledalce doma. Velike ameriške pretočne platforme obvladujejo večino evropskega trga videa na zahtevo, zato bi jih morebitni evropski protiukrepi močno prizadeli. O Trumpovi napovedi sta poročala tudi Variety in Hollywood Reporter. Več o tem tukaj, tukaj in tukaj.
Pozivi v EU k obrambi pred ameriškimi pritiski
EUCultureMatters: Pobuda #EUCultureMatters je objavila manifest, v katerem evropske odločevalce opozarja na hegemonijo na področju filmske industrije, ki jo izvajajo ameriški predsednik Donald Trump in ameriške velike platforme. Kot pravijo, Američani grozijo s tarifami in zahtevajo rahljanje evropske zakonodaje, kar bi močno prizadelo evropsko kulturo in kreativnost. Če bi kinematografska in avdiovizualna dela obravnavali kot zgolj blago, za katero veljajo izključno tržna pravila, bi se ameriške prevlada na evropskem avdiovizualnem trgu še bolj okrepila. To bi bilo katastrofalno za evropske kreativce in za raznolikost ustvarjenih del, so poudarili. Več o tem tukaj.
ScreenDaily: Evropska poslanka in podpredsednica Odbora Evropskega parlamenta za kulturo in izobraževanje Emma Rafowicz (S&D) opozarja na nevarnost ameriškega kulturnega nacionalizma, ki prek hollywoodskih filmov in pretočnih platform ogroža evropsko kulturno raznolikost in avtonomijo. Zagovarja krepitev evropske kulturne politike, ki bi spodbujala lokalne produkcije in zaščitila evropski kulturni prostor. Rafowicz poziva k enotni evropski strategiji za ohranitev kulturne identitete in preprečitev prevlade ameriških vsebin. Več o tem tukaj.
Evropski kinematografi lani pritegnili 843 milijonov obiskovalcev, večina filmov ameriških
Evropski avdiovizualni observatorij: Evropske kinematografi so lani pritegnili 843 milijonov obiskovalcev, kar je za 1,7 odstotka manj kot predlani. Prihodki od prodanih vstopnic so se v primerjalnem obdobju znižali za 0,8 odstotka. Ameriški filmi še vedno predstavljajo največji delež filmov, ki jih predvajajo evropski kinematografi, in sicer kar 63-odstoten. Omenjeni delež se je lani v primerjavi z letom poprej znižal za šest odstotkov. Delež evropskih filmov je lani bil 33-odstoten, preostalo je odpadlo na filme iz drugih držav. Več o tem tukaj.
Politično dogajanje ob robu cannskega festivala
Hollywood Reporter: Komentar z naslovom Je bil letošnji festival v Cannesu najbolj političen doslej. Avtor v članku opozarja na aktualno politično dogajanje v času trajanja festivala in udeležencih festivala, ki so povezani z lokalno in globalno politiko. Več o tem tukaj.
Evropski producenti bi morali biti aktivnejši
Nordisk Film & TV Fond: Pogovor z novo generalno direktorico Evropskega kluba producentov (EPC) Julie-Jeanne Régnault, ki je med drugim ocenila, da bi morali producenti sodelovati pri oblikovanju zakonodajnih in drugih politik. Nordijski glasovi in njihovi primeri dobrih praks pa bi imeli ključno vlogo. Več o tem tukaj.
PRAVNE ZADEVE
ZDA: poštena uporaba velja le v določenih, nekomercialnih primerih
Ameriški Urad za avtorske pravice: Urad v poročilu ugotavlja, da šolanje generativne umetne inteligence pogosto vključuje kopiranje avtorsko zaščitenih del, kar lahko pomeni kršitev avtorskih pravic. T.i. poštena uporaba (fair use) se lahko uporablja le v določenih primerih, a ni univerzalna, zlasti ne pri komercialnih namenih. Poročilo poudarja potrebo po jasnejših pravilih in licenčnih modelih za uravnoteženje pravic ustvarjalcev in razvoja umetne inteligence. Več o tem tukaj.
ČLANSKI KOTIČEK SAA
Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi so znova tudi tri novice AIPA, in sicer Čestitke prejemniku tehničnega oskarja Jerneju Barbiču, AIPA utrjuje regionalno sodelovanje, tudi z Albanijo in Slovenija kot središče globalnega povezovanja za pravice izvajalcev.