Evropa in svet v januarju: Kulturni dogodki, izzivi UI in pravne razprave

Datum objave: 27.01.2025

V drugih januarskih novicah pišemo o tem, da je Evropska komisija pripravila vprašalnik o izzivih, s katerimi se srečujejo kolektivne organizacije, da je poljsko predsedstvo pripravilo seznam kulturnih dogodkov, ki jih bodo izpeljali v času predsedovanja, da so kulturni ministri EU pozvali Evropsko komisijo k nadaljnji podpori evropskemu kulturno-kreativnemu sektorju, da je bil objavljen seznam lanskih aktivnosti programa Ustvarjalna Evropa, da je CISAC pripravil novinarsko konferenco o vplivu umetne inteligence na avdiovizualno in glasbeno industrijo, da evropski scenaristi in pisatelji zahtevajo popravke kodeksa o ravnanju z umetno inteligenco, da večina Američanov pozna umetno inteligenco, razložiti pa jo zna le manj kot petina, da so hollywoodski sindikati razpravljali o strategiji za pravično uporabo umetne inteligence in da predlog akcijskega načrta britanske vlade o umetni inteligenci že dviguje prah med ustvarjalci.

Pišemo tudi o tem, da se je pri 77 odstotkih evropskih kinematografskih filmov med letoma 2015 in 2023 pod režijo in scenarij podpisala ista oseba, da bo naslednja podelitev nagrad EFA januarja prihodnje leto in da Meta na svojih družbenih omrežjih v ZDA ne bo več preverjala dejstev.

V pravnih zadevah pa pišemo o pravnih vidikih umetne inteligence, da različni deležniki zaradi kršitev avtorskih pravic vlagajo vse več tožb zoper upravljalce umetne inteligence in o delu ameriškega urada za avtorske pravice v lanskem letu.

EVROPSKE INSTITUCIJE

Evropska komisija želi pridobiti informacije o izzivih, s katerimi se srečujejo evropske "kolektivke"

Svet EU: Evropska komisija je pripravila vprašalnik o izzivih, s katerimi se soočajo kolektivne organizacije za upravljanje avtorskih pravic v državah članicah EU. Cilj je pridobiti vpogled v delovanje teh organizacij in njihove težave, da bi lahko oblikovali ustrezne politike za izboljšanje njihovega delovanja, s čimer bi dodatno zaščitili ustvarjalce. Več o tem tukaj.

Poljsko predsedstvo EU pripravilo program kulturnih prireditev

Poljsko predsedstvo EU: Poljska je s 1. januarjem prevzela polletno predsedovanje EU, ob tem pa je pripravila program kulturnih prireditev, ki jih bo v času predsedovanja organizirala. Več o tem tukaj.

Kulturni ministri EU pozvali Evropsko komisijo k nadaljnji podpori evropskemu kulturno-kreativnemu sektorju

Latvijska vlada: Ministri za kulturo držav članic EU so na pobudo latvijskega kulturnega ministrstva pozvali Evropsko komisijo, da nadaljuje s podporo evropskemu kulturno-kreativnemu sektorju. Več o tem tukaj.

Objavljen seznam lanskih aktivnosti programa Ustvarjalna Evropa

Evropska komisija: Komisija je objavila rezultate lanskih aktivnosti programa Ustvarjalna Evropa (Creative Europe). Program je lani uspešno podprl številne projekte. Več o tem tukaj.

INDUSTRIJA

CISAC o vplivu umetne inteligence na avdiovizualno in glasbeno industrijo

CISAC: Svetovno združenje avtorjev in skladateljev (CISAC) je pripravilo novinarsko konferenco, na kateri je predstavilo vpliv umetne inteligence na avdiovizualno in glasbeno industrijo. Posnetek novinarske konference si je možno ogledati na tem naslovu.

Scenaristi in pisatelji zahtevajo popravke kodeksa o ravnanju z umetno inteligenco

FSE: Združenje scenaristov v Evropi (FSE) in Mednarodna zveza združenj pisateljev (IAWG) sta izrazili zaskrbljenost zaradi drugega osnutka kodeksa o ravnanju z umetno inteligenco, ki ga pripravlja Evropska komisija. Organizaciji sta poudarili, da je v kodeks potrebno uvrstiti tudi jasne mehanizme za rezervacijo pravic, priznavanje moralnih pravic avtorjev, določbe za večjo regulacijo odprtokodnih sistemov umetne inteligence, varovalke za zagotavljanje preglednosti in odgovornosti, določbe, ki bodo vzpostavile učinkovit sistem nadzora in sankcij ter spodbude za sodelovanje med deležniki. Več o tem tukaj.

Večina Američanov pozna umetno inteligenco, razložiti pa jo zna le slaba petina

Advanced Television: Večina gledalcev televizije in pretočnih platform v ZDA pozna termin umetna generativna inteligenca, 57 odstotkov pa jih je bilo že v stiku s temi sistemi. Kljub temu zna le 18 odstotkov uporabnikov pojasniti, kaj je umetna generativna inteligenca in kako deluje, kaže raziskava analitskega podjetja Hub Entertainment. Več o tem tukaj.

Hollywoodski sindikati o strategiji za pravično uporabo umetne inteligence

Deadline: Predstavniki hollywoodskih sindikatov so na sejmu CES razpravljali o strategijah, ki jih bodo uporabili pri pogajanjih s studii glede umetne inteligence. S sprejeto strategijo naj bi zmanjšali skrbi svojih članov, da jih bodo sistemi umetne inteligence nadomestili. Poudarili so pomen enotnosti in sodelovanja v boju za zaščito pravic delavcev ter zagotovitev pravične uporabe umetne inteligence v zabaviščni industriji. Skupni cilj je ohraniti človeško ustvarjalnost, ki je največja vrednost omenjene industrije. Več o tem tukaj.

Predlog akcijskega načrta britanske vlade o umetni inteligenci že dviguje prah med ustvarjalci

Britanska vlada, Varity in Complete Music Update: Britansko ministrstvo za znanost, inovacije in tehnologijo je pripravilo akcijski načrt za uporabo umetne inteligence, ki definira tudi priložnosti, ki jih ta tehnologija prinaša. O tem je poročal tudi Variety. Portal Complete Music Update pa prenaša opozorila ustvarjalcev, da vlada med drugim predlaga reformo režima za rudarjenje besedil in podatkov. Vlada to utemeljuje s spodbujanjem inovacij in rasti v kreativni industriji vendar pa bi to lahko ogrozilo pravice ustvarjalcev vsebin. Več o tem tukajtukaj in tukaj.

O scenaristih/režiserjih

Evropski avdiovizualni observatorij: Kar 77 odstotkov evropskih kinematografskih filmov med letoma 2015 in 2023 je nastalo na način, da se je pod scenarij in režijo podpisala ista oseba. To pomeni, da je 48 odstotkov scenaristov v omenjenem obdobju napisalo scenarij za en ali več filmov, ki so jih nato tudi režirali, v najnovejši raziskavi ugotavlja Evropski avdiovizualni observatorij. Več o tem tukaj.

Naslednja podelitev nagrad EFA bo januarja prihodnje leto

Cineuropa: Naslednja podelitev nagrad Evropske filmske akademije (EFA) bo na sporedu januarja 2026 in ne konec letošnjega leta, kot je bilo sprva napovedano. Nagrade bodo v prihodnje podeljevali med zlatimi globusi in oskarji. Sprememba časovnice naj bi pripomogla k prepoznavnosti in položaju evropskega filma. 39. podelitev evropskih filmskih nagrad pa bo januarja 2027 v Atenah. Več o tem tukaj.

Meta v ZDA ne bo več preverjala dejstev

The Hollywood Reporter: Komentar o tem, da podjetje Meta na svojih družbenih omrežjih Facebook in Instagram v ZDA odslej ne bo več preverjalo dejstev. To je pred dnevi sporočil glavni izvršni direktor tehnološkega podjetja Meta Mark Zuckerberg. Več o tem tukaj.

Nordisk Film & TV Fond o prihodnosti danske filmske industrije in uporabi umetne inteligence v filmski industriji

Nordisk Film & TV Fond: Komentar o prihodnosti danske filmske industrije in o tem, kateri poklici bodo potrebni. Neprofitna organizacija za promocijo filmske industrije v nordijskih državah Nordisk Film & TV Fond je pripravila tudi posvet o uporabi umetne inteligence v filmski industriji. Več o tem tukaj in tukaj.

PRAVNE ZADEVE:

O pravnih vidikih umetne inteligence

Kluwer Copyright Blog: Komentar z naslovom Dvoumen utilitarni argument za podelitev avtorskih pravic delom, ki jih ustvarja umetna inteligenca. V komentarju se avtorji sprašujejo, če bi morali na umetno inteligenco gledati s t. i. utilitarističnega pristopa, da bi to odločitev utemeljili s koristmi, ki jih takšno podeljevanje pravic prinaša družbi. Več o tem tukaj.

Vse več tožb zoper upravljalce umetne inteligence zaradi kršitve avtorskih pravic

Tech Crunch: Pisec znanstvene fantastike Richard Kadrey toži podjetje Meta, ker naj bi njihov sistem umetne inteligence Llama nezakonito uporabljal njegova avtorska zaščitena dela. Dovoljenje za tako ravnanje naj bi dal glavni izvršni direktor družbe Meta Mark Zuckerberg, trdijo Kadreyevi odvetniki. O tem je poročal tudi portal Wired. Več o tem tukaj in tukaj.

Torkin Manes: Vodilni kanadski medijski založniki so konec lanskega leta vložili tožbo proti podjetju OpenAI zaradi domnevnega kršenja avtorskih pravic. Podjetje OpenAI, ki upravlja sistem umetne inteligence ChatGPT, naj bi brez dovoljenja ali nadomestil uporabilo njihovo vsebino za usposabljanje Chat GPT. Tožniki trdijo, da takšna praksa krši avtorske pravice, poleg tega pa je škodljiva za novinarstvo. OpenAI vztraja, da ChatGPT usposabljajo s pomočjo javno dostopnih podatkov in da spoštujejo načela poštene uporabe. Več o tem tukaj.

O delu ameriškega urada za avtorske pravice v lanskem letu

Copyright Alliance: Portal je pripravil seznam aktivnosti, ki jih je lani izvedel ameriški urad za avtorske pravice. Več o tem tukaj.

ČLANSKI KOTIČEK SAA

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi je znova tudi novica AIPA, in sicer SAMOZAPOSLENI V KULTURI: Obetajo se novosti.

NAPOVED DOGODKOV

Mreža Culture Action Europe, Evropska kulturna fundacija (ECF) in združenje Europa Nostra, ki predstavlja Zavezništvo za evropsko dediščino, 4. februarja pripravljajo posvet v okviru Evropskega dogovora za kulturo. Posvet, ki bo potekal med 14. in 18. uro, bo možno spremljati prek spleta, nujna je registracija. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, ]