Februarske novice: Evropska kulturno-kreativna industrija in boj za pravične pogoje

Datum objave: 17.02.2025

V prvih februarskih novicah lahko preberete, da je Evropska komisija predstavila t. i. kompas za konkurenčnost in da je objavila razpis za študijo o izjemah na področju TDM, da je bilo predlani na televizijah v EU kar 51 odstotkov filmov in serij evropskih, da si ustvarjalci želijo, da bi EU za kulturo in kreativnost namenila dva odstotka sredstev iz prihodnje finančne perspektive, da bi morala EU v času poljskega predsedovanja okrepiti podporo evropskemu kulturno-kreativnemu sektorju, da so evropski avdiovizualni skladatelji deležni številnih pritiskov pri sklepanju pogodb, da tehnološka industrija meni, da Italija v imenu boja proti piratstvu neselektivno blokira spletne strani, da bo Disney+ vlagal v francoske filme in serije ter da norveški parlament podpira obveznost investiranja za pretočne platforme.

V novicah pišemo tudi o številnih izzivih, ki jih prinaša razvoj umetne inteligence, med drugim, da upravljalci teh sistemov ne spoštujejo avtorskih pravic, kar je za ustvarjalce popolnoma nesprejemljivo, da je zgornji dom britanskega parlamenta s številnimi dopolnili prisluhnil željam ustvarjalcev pri predlogu zakona o umetni inteligenci, da je španska vlada zaradi nasprotovanja kulturno-kreativnega sektorja celo umaknila predlog zakona o umetni inteligenci, ob tem pa predstavila osnutek o razširjenih kolektivnih licenc, da je evropska kulturno-kreativna industrija nezadovoljna tudi z drugim osnutkom kodeksa o ravnanju z umetno inteligenco, da družba Meta za učenje sistema umetne inteligence posega tudi po piratskih vsebinah, da nemška GEMA toži tudi upravljalce sistema umetne inteligence Bark zaradi nezakonite uporabe glasbenih del, da imajo nemški scenaristi odslej na voljo vodnik za uporabo umetne inteligence, da dela, ki jih ustvari umetna inteligenca niso avtorska, kljub vsemu pa bi nekatere evropske države celo omilile regulacijo umetne inteligence.

V pravnih zadevah pa pišemo, da ima Sodišče EU pred seboj številne primere, od ureditve pravic zasebnega kopiranja za založnike do geoblokiranja, da pri kršenju pravic prednjačijo predvsem ameriški in kitajski upravljalci umetne inteligence, da je Nizozemska zaradi kršitev avtorskih pravic blokirala velike jezikovne modele, pišemo pa tudi o možnostih individualnega upravljanja pravic na delih, ki jih uporablja umetna inteligenca.

EVROPSKE INSTITUCIJE

Evropska komisija predstavila kompas za konkurenčnost

Evropska komisija: Evropska komisija je predstavila t. i. kompas za konkurenčnost, prvo pomembno pobudo v tem mandatu, ki zagotavlja strateški in jasen okvir za usmerjanje dela komisije. S kompasom bo Evropa prostor snovanja, proizvodnje in trženja prihodnjih tehnologij, storitev in čistih izdelkov ter obenem prva podnebno nevtralna celina. V zadnjih dveh desetletjih je rast produktivnosti v Evropi zaostajala za drugimi večjimi gospodarstvi. Kot poudarjajo v komisiji, ima EU z nadarjeno in izobraženo delovno silo, kapitalom, prihranki, enotnim trgom in edinstveno socialno infrastrukturo vse, kar je potrebno, da obrne ta trend, vendar mora hitro ukrepati ter odpraviti dolgotrajne ovire in strukturne pomanjkljivosti, ki zavirajo njeno rast, poudarjajo v komisiji. Več o tem tukaj.

Komisija želi študijo o izjemah na področju TDM

Evropska komisija:  Komisija je objavila razpis za študijo o oceni upravičenosti in tehnične izvedljivosti uvedbe digitalnega registra za izjeme na področju rudarjenja besedil in podatkov (TDM). S študijo naj bi prišli do jasnih pravil glede rudarjenja besedil in podatkov, kar je ključno za imetnike pravic, da lahko lažje zaščitijo svoje pravice ob vse hitrejšem razvoju umetne inteligence. Več o tem tukaj.

Predlani 51 odstotkov filmov in serij na televizijah evropskih

Evropski avdiovizualni observatorij: Evropska dela so leta 2023 predstavljala 51 odstotkov vseh filmov in serij,  ki so bila predlani predvajana na televizijskih programih v EU. Več o tem tukaj.

INDUSTRIJA

EU bi morala za kulturo nameniti dva odstotka iz finančnega načrta 2028-2034

Culture Action Europe: Pobuda Culture Action Europe je predstavila dokument o prihodnosti financiranja kulturno-kreativnega sektorja v EU. Pobuda zagovarja, da bi EU v obdobju 2028-2034 za kulturo namenila dva odstotka sredstev iz finačnega načrta. To bi spodbudilo investicije in multiplikativne učinke, saj po podatkih EU vsak evro, ki je vložen v kulturo, ustvari dodatnih 11 evrov. Več o tem tukaj.

AEPO-ARTIS poljsko predsedstvo EU opozarja na pomen evropske kulture in kreativnosti

AEPO-ARTIS: Združenje evropskih organizacij izvajalcev (AEPO-ARTIS) je na poljskega predsednika vlade Donalda Tuska ob začetku poljskega predsedovanja Svetu EU naslovila odprto pismo, v katerem poudarja pomen evropskega kulturno-kreativnega sektorja in poziva k okrepitvi pravic ustvarjalcev. Združenje poudarja, da so ustvarjalci ključni nosilci kulture in pomembni gospodarski akterji, ki morajo za svoje delo biti tudi pošteno plačani. AEPO-ARTIS tudi poziva k ambicioznejšim ciljem na področju avtorskih in sorodnih pravic, pri čemer tudi poljsko predsedstvo poziva k prizadevanjem, da bo EU naredila prve korake k ratifikaciji Pekinške pogodbe o avdiovizualnih izvedbah, ki izboljšuje svetovno zaščito avdiovizualnih ustvarjalcev. Več o tem tukaj.

Evropski avdiovizualni skladatelji so deležni številnih pritiskov pri sklepanju pogodb

ECSA: Evropske zveze skladateljev in piscev besedil (ECSA) je objavila poročilo o pogodbah avdiovizualnih skladateljev, ki kaže, da se skladatelji srečujejo z različnimi škodljivimi praksami pri svoji pogodbah. Med njimi prevladujejo pogodbe o popolnem odstopu pravic, določbe o delu po naročilu, navidezno založništvo in različni pritiski, po katerih bi se morali ustvarjalci odpovedati tudi moralnim pravicam. Več o tem tukaj.

Italija v imenu boja proti piratstvu neselektivno blokira spletne strani

TorrentFreak: Tehnološka industrija je evropske institucije zaprosila, da pozovejo Italijo, da ta preneha s pretiranimi ukrepi proti spletnemu piratstvu. Italijanski sistem za preprečevanja piratstva, predvsem športnih prenosov, zagotavlja blokiranje različnih domen in IP-naslovov v roku 30 minut, vendar se je večkrat zgodilo, da je sistem blokiral tudi povsem legalne strani in storitve, kot sta npr. Google Drive in CloudFlare. Več o tem tukaj.

Disney+ bo vlagal v francoske filme in serije

Cineuropa: Francoske kolektivne organizacije avdiovizualnih ustvarjalcev in ameriška družba Disney+ so sklenile dogovor o sodelovanju in financiranju francoskih in evropskih filmskih del. Dogovor omogoča naročnikom Disney+, da si filme ogledajo devet mesecev po njihovi premieri v kinematografih, kar je manj kot zdaj (17 mesecev). V zameno pa se Disney+ zavezuje, da bo v naslednjih treh letih investiral četrtino svojega letnega prihodka, ustvarjenega v Franciji, v evropske filme in serije. Disney+ naj bi tako v prihodnjih treh letih s tega naslova v francosko in evropsko filmsko industrijo vložil 115 milijonov evrov. Več o tem tukaj.

Norveški parlament podpira obveznost investiranja za pretočne platforme

Norwegian Film Institute: Norveški parlament podpira uvedbo obveznega investiranja za globalne pretočne platforme v norveška dela. S tem korakom bi prišli do spodbudnejšega in predvidljivejšega okolja za norveški film in filmske producente. Več o tem tukaj.

Veliko neznank o umetni inteligenci in avtorskih pravicah

IFFRO: Zveza IFFRO, ki združuje kolektivne organizacije s področja zbiranja in distribucije nadomestil z naslovov reprodukcije zaščitenih del, je naročila študijo o poznavanju avtorskih pravic, ko dela uporabljajo upravljalci sistemov umetne inteligence. Študija ugotavlja, da vodilni v različnih organizacijah zelo malo vedo o tem, katere pravice zakonodaja ščiti na tem področju. Več o tem tukaj.

Ustvarjalci zahtevajo transparentno uporabo del

GESAC: Evropski ustvarjalci so se pred dnevi sestali s podpredsednico Evropske komisije in komisarko za tehnološko suverenost, varnost in demokracijo Henno Virkkunen ter nekaterimi evropskimi poslanci. Kot so poudarili na srečanju, morajo evropske institucije nujno urediti področje umetne inteligence in pretočnih platform, in sicer na način, da bo uporaba del transparentna in v korist ustvarjalcev. Več o tem tukaj.

Zgornji dom britanskega parlamenta prisluhnil željam ustvarjalcev, krovne organizacije ustvarjalcev dale podporo tudi predlogom parlamentarcev

Routenote in Daily Mail: Zgornji dom britanskega parlamenta (House of Lords) je podprl dopolnila, ki so jih k predlogu zakona o umetni inteligenci predložili predstavniki kulturno-kreativnega sektorja. Zgornji dom je tako okrepil varstvo avtorskih pravic, medtem ko je vlada s svojim predlogom želela upravljalcem sistemov umetne inteligence "olajšati razvoj". Predstavniki kulturnikov in kreativcev so vladi pred glasovanjem očitali, da gredo ti odpustki na račun pravic ustvarjalcev. Daily Mail pa je pred tem poročal, da je skoraj 60 krovnih organizacij, ki zastopajo interese britanskih avdiovizualnih ustvarjalcev, glasbenikov, umetnikov in založnikov, pred glasovanjem podprlo pobudo britanske parlamentarke Beeban Tanie Kidron, ki se zavzema za boljše varovanje avtorskih del pred sistemi umetne inteligence. Parlamentarka je pripravila predlog zakona, ki bo preprečil nedovoljeno uporabo avtorsko zaščitenih del. Več o tem tukaj in tukaj.

Španska vlada umaknila predlog zakona o umetni inteligenci in predstavila osnutek o razširjenih kolektivnih licenc

El Pais: Špansko kulturno ministrstvo je umaknilo svoj predlog zakona o umetni inteligenci, saj se z njim niso strinjali španski ustvarjalci. Krovne organizacije španskih kulturnikov in kreativcev so v pogovorih opozorile, da bi lahko z novo zakonodajo velikim tehnološkim podjetjem omogočili, da retroaktivno legalizirajo množično in neomejeno uporabo del brez dovoljenja in brez nadomestil. Več o tem tukaj.

IRIS MERLIN: Španska vlada je predstavila osnutek dekreta, katerega cilj je urejanje podeljevanja razširjenih kolektivnih licenc za množično uporabo del in nastopov pri razvoju modelov generativne umetne inteligence. Več o tem tukaj.

Evropski kulturniki in kreativci nezadovoljni tudi z drugim osnutkom kodeksa o ravnanju z umetno inteligenco

CEPI: Organizacije evropskih kulturnikov in kreativcev so na podpredsednico Evropske komisije in komisarko za tehnološko suverenost, varnost in demokracijo Henno Virkkunen naslovile odprto pismo, v katerem izražajo resne pomisleke glede drugega osnutka kodeksa o ravnanju z umetno inteligenco, ki ga pripravlja Evropska komisija. Drugi osnutek po njihovem mnenju ne odraža ključnih pripomb ustvarjalnega sektorja in celo slabi določbe o transparentnosti in spoštovanju avtorskih pravic, kar so organizacije opozorile že ob prvem osnutku. Več o tem tukaj.

Meta za učenje sistema umetne inteligence posega tudi po piratskih vsebinah

TorrentFreak: Skupina pisateljev je vložila tožbo proti podjetju Meta, saj naj bi to podjetje za učenje svojega sistema umetne inteligence LLama uporabljalo piratske spletne strani, na kateri so bila nelegalno naložena njihova avtorsko zaščitena dela. Meta se je pred tem branila, da uporabljajo dela iz zakonitih virov, vendar so tožniki dokazali, da so uporabljali tudi dela s piratskih spletnih strani. Več o tem tukaj.

GEMA toži tudi upravljalce sistema umetne inteligence Bark

GEMA: GEMA, nemška kolektivna organizacija s področja glasbe, je sprožila pravni postopek zoper ameriškega upravljalca sistema umetne inteligence Suno. GEMA podjetju očita, da je njihov sistem Bark brez dovoljenja predeloval avtorsko zaščitene posnetke svetovno znanih pesmi iz njenega repertoarja, kot so Forever Young, Daddy Cool, Mambo No. 5 in Cheri Cheri Lady. Več o tem tukaj.

Nemški scenaristi odslej z vodnikom za uporabo umetne inteligence

Copyright Initiative: Nemško združenje scenaristov je objavilo praktični vodnik z naslovom Pisanje scenarijev in umetna inteligenca. Nemško združenje novinarjev pa je na nemške javne radiotelevizijske hiše naslovilo vprašanje glede uporabe avtorskih novinarskih del pri učenju sistemov umetne inteligence. Več o tem tukaj.

Dela umetne inteligence niso avtorska

The Hollywood Reporter: Komentar z naslovom Koliko ljudi je potrebnih, da postane filmski scenarij, ustvarjen z umetno inteligenco, zaščiten z avtorskimi pravicami. Avtor izpostavlja vprašanje avtorskih pravic, pri čemer poudarja, da ameriški urad za avtorske pravice ne nudi dovolj pojasnil. Več o tem tukaj.

Nekatere evropske vlade bi celo omilile regulacijo umetne inteligence

Investigate Europe: Komentar z naslovom Francija vodi kampanjo držav članic za omilitev evropske regulacije umetne inteligence. Evropske vlade namreč lobirajo za večja pooblastila pri nadzorovanju državljanov na javnih mestih, pa tudi za uporabo sistemov umetne inteligence na obmejnih območjih ter za uporabo različnih algoritmov pri policijskem nadzoru, razkrivajo interni dokumenti, ki jih je pridobil portal Investigate Europe. Pri tem lobiranju pa prednjači prav Francija. Več o tem tukaj.

Flamski avdiovizualni ustvarjalci ne posegajo veliko po umetni inteligenci

Cineuropa: Flamski avdiovizualni sklad je pripravil raziskavo o uporabi umetne inteligence pri avdiovizualnem ustvarjanju. Kot je razvidno iz študije, v katero je bilo vključenih več sto avdiovizualnih ustvarjalcev,  je obseg uporabe umetne inteligence pri ustvarjanju del relativno nizek. Več o tem tukaj.

PRAVNE ZADEVE

Sodišče EU bo odločalo o udeležbi založnikov pri nadomestilu z naslova privatnega kopiranja in o geoblokiranju

IP Kitten in IRIS Merlin: Komentar o tem, da bo nemško zvezno sodišče zaprosilo Sodišče EU, da preveri, če so lahko založniki deležni nadomestil z naslova privatnega kopiranja. Nizozemsko vrhovno sodišče pa je vložilo zahtevo za predhodno odločanje o avtorskih pravicah v kontekstu geoblokiranja. Več o tem tukaj in tukaj.

Ameriški in kitajski upravljalci umetne inteligence kršijo avtorske pravice

Forbes: Komentar z naslovom Avtorske pravice pod pritiskom: Kako velika tehnološka podjetja iz ZDA in Kitajske uporabljajo zaščitena dela. Tehnološka podjetja z izkoriščanjem pravnih vrzeli po svetu brez dovoljenja in brez nadomestil uporabljajo zaščitena dela pri učenju svojih sistemov umetne inteligence. To pa siromaši ustvarjalce. Več o tem tukaj.

Nizozemska blokirala velike jezikovne modele, ker kršijo avtorske pravice

TorrentFreak: Nizozemska je preprečila dostop do sistemov LLM (velikih jezikovnih modelov), ki uporabljajo umetno inteligenco za razumevanje in generiranje določenega jezika. Ukrep so zahtevali v različnih združenjih za boj proti spletnemu piratstvu, saj pravijo, da LLM pri učenju brez dovoljenja uporablja številna avtorsko zaščitena dela. Več o tem tukaj.

Ameriški urad za intelektualno lastnino s poročilom o avtorskih pravicah in umetni inteligenci

Ameriški urad za intelektualno lastnino: Urad je pripravil poročilo o pravnih, političnih in drugih vprašanjih, povezanih z umetno inteligenco in avtorskimi pravicami. Več o tem tukaj.

O individualnem upravljanju pravic na delih, ki jih uporablja umetna inteligenca

Kluwer Copyright Blog: Blog je pripravil komentar na določbe akta o umetni inteligenci in njegovi povezavi z avtorskim pravicami. Podrobneje so pregledali tudi možnosti individualnega uveljavljanja pravic, pri čemer izpostavljajo nemško zakonodajo. Več o tem tukaj.

ČLANSKI KOTIČEK SAA

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi je znova tudi novica AIPA, in sicer Pet let Baze slovenskih filmov.

NAPOVED DOGODKOV

Združenje evropskih režiserjev (FERA) 14. februarja med 10. in 14. uro v berlinskem Felleshus Avditoriju pripravlja posvet z naslovom Prebijmo 26-odstotni prag: Napredek pri enakosti spolov. FERA želi z dogodkom spodbuditi ozaveščanje o tem, da je delež režiserk v Evropi že desetletje približno 26-odstoten oz. se ne zvišuje. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, ]