Novembrske novice - 2. del

Datum objave: 29.11.2024

V drugem sklopu novembrskih novic med drugim pišemo o tem, da je Evropska komisija odprla javno razpravo o prihodnjih smernicah za delovanje sistemov umetne inteligence, da je objavila osnutek kodeksa ravnanja s to tehnologijo, osnutek delovne verzije ocene vpliva 17. člena DSA na manjše platforme in znova zagnala projekt Noči evropske kinematografije. Evropski parlament je objavil komentar o uporabi akta o digitalnih storitvah v državah EU, EUIPO pa načrt dela do leta 2030.

V novicah pišemo tudi, da je v ZDA padla tožba zaradi dogovarjanja Netflixa in Mete na račun naročnikov, da se hollywoodski scenaristi in animatorji pripravljajo na stavko, da bi morebitna sprememba sistema privatnega kopiranja v EU koristila le proizvajalcem naprav, da se WIPO vključuje v sistem ISNI, da polovica mladih Norvežanov meni, da je uporaba piratskih spletnih strani opravičljiva, da nemška GEMA kot prva "kolektivka" na svetu toži ChatGPT in da združenje IFFRO poziva Google k sodelovanju z evropskimi mediji.

V rubriki Pravne zadeve med drugim pišemo, da bi morali upravljalci umetne inteligence tudi pri šolanju sistemov spoštovati avtorske pravice in da je za to ključna zavezujoča zakonodaja.

EVROPSKE IN MEDNARODNE INSTITUCIJE

Evropska komisija o umetni inteligenci, smernice in kodeks

Evropska komisija: Evropska komisija in evropski urad za umetno inteligenco sta odprla javno razpravo o prihodnjih smernicah za delovanje sistemov umetne inteligence, in sicer na način, da so skladni z aktom o umetni inteligenci. Pripombe je mogoče podati do 11. decembra letos. Več o tem tukaj.

Evropska komisija: Evropska komisija je objavila prvi osnutek kodeksa ravnanja z umetno inteligenco. Kodeks med drugim vključuje podrobnosti o preglednosti in uveljavljanju pravil za upravljalce splošnih modelov umetne inteligence, povezanih z avtorskimi pravicami in različnimi sistemskimi tveganji. Kodeks predvideva tudi ukrepe, s katerimi bi lahko zmanjšali oz. odpravili tveganja. O tem je poročal tudi portal Culture Action Europe. Več o tem tukaj in tukaj.

Svet Evrope poziva k etičnemu načinu uporabe umetne inteligence, v skladu z evropskimi normami

Svet Evrope: Predsednik odbora za umetno inteligenco in človekove pravice parlamentarne skupščina Sveta Evrope Damien Cottier (Švica, ALDE) je dejal, da mora umetna inteligenca služiti človeštvu, in sicer na pošten in etičen način ter v skladu z evropskimi normami. Več o tem tukaj.

Komisija objavila osnutek delovne verzije ocene vpliva 17. člena DSA na manjše spletne platforme in zagnala projekt Noči evropske filmske kinematografije

Evropska komisija: Komisija je objavila osnutek delovne verzije ocene vpliva 17. člena direktive o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu (DSA) na manjše spletne platforme za izmenjavo vsebin. Evropska komisija bo sicer celovito oceno vpliva opravila šele po 7. juniju 2026, ko bodo opravili tudi pregled vpliva direktive na celotno panogo. Več o tem tukaj.

Evropska komisija: Evropska komisija je znova zagnala projekt Noči evropske kinematografije, katerega namen je promocija evropske kinematografije. EU želi s projektom približati evropski film državljanom EU, in sicer z brezplačnim predvajanjem filmov v kinematografih, s posebnim poudarkom na majhnih mestih. Filme si bo mogoče ogledati od 2. do 6. decembra letos. Več o tem tukaj.

Evropski parlament o uporabi akta o digitalnih storitvah v EU

Evropski parlament: Raziskovalni oddelek Evropskega parlamenta je objavil komentar o uporabi akta o digitalnih storitvah v državah članicah EU. Kot so zapisali, je uporaba omejena le na peščico držav, in sicer zaradi pozne implementacije v državah članicah. Več o tem tukaj.

EUIPO pripravil načrt dela do 2030

EUIPO: Evropski urad za intelektualno lastnino (EUIPO) je pripravil načrt dela do leta 2030, v skladu s katerim si bo  prizadeval za spodbujanje inovacij, avtorske zaščite in gospodarske rasti v Evropi. Več o tem tukaj.

INDUSTRIJA

V ZDA padla tožba zaradi dogovarjanja Netflixa in Mete na račun naročnikov

Deadline: Naročnika Netflixa iz ZDA sta vložila tožbo zoper podjetji Netflix in Meta, saj naj bi se giganta dogovorila, da ne bosta tekmovala na trgu videa na zahtevo. Meta naj bi se v dogovoru zavezala, da bo zmanjšala obseg delovanja platforme Facebook Watch, Netflix pa naj bi v zameno delil dragocene podatke o svojih naročnikih in povečal oglaševanje na Metinih platformah. Vse skupaj pa naj bi privedlo do manjše ponudbe in višjih cen. Več o tem tukaj.

Hollywoodski scenaristi in animatorji se pripravljajo na stavko

Deadline:  Scenaristi, ki delajo za ameriško mrežo PBS, bodo kmalu začeli s stavko, saj ameriško združenje scenaristov (WGA) in podjetje nista dosegla dogovora o izboljšanju delovnih pogojev in boljšem plačilu. Deadline je tudi poročal o tem, da je ameriško združenje animatorjev pozvalo največje studie, da pritisnejo na Zvezo filmskih in televizijskih producentov (AMPTP), da prisluhnejo zahtevam animatorjev o primernejših plačilih. V nasprotnem primeru bo sledila stavka. Več o tem tukaj in tukaj.

Morebitna sprememba sistema privatnega kopiranja v EU bi koristila le proizvajalcem naprav

Complete Music Update: Komentar o tem, da tehnološka podjetja od EU pričakujejo, da bo prenovila sistem privatnega kopiranja, Evropsko združenje avtorskih kolektivnih organizacij (GESAC) pa pravi, da bi imeli koristi od tega le tuji proizvajalci naprav. Več o tem tukaj.

WIPO se vključuje v sistem ISNI

IFRRO: Svetovna organizacija za intelektualno lastnino (WIPO) se v vključila v sistem ISNI. Gre za identifikator oz. za mednarodno standardno oznako imena, ki je dodeljena posameznemu ustvarjalcu in je veljavna za vse oblike njegovih aktivnosti. Oznaka ISNI zagotavlja, da se lahko ustvarjalci z identičnimi ali s podobnimi imeni (ne glede na pisavo, v kateri so zapisani) med seboj razločujejo. Več o tem tukaj.

Polovica mladih Norvežanov meni, da je uporaba piratskih spletnih strani opravičljiva

Torrent Freak: Polovica Norvežanov, starih do 30 let, ocenjuje, da je uporaba piratskih spletnih strani, ki ponujajo filme, serije in glasbo, opravičljiva, saj s tem lahko privarčujejo na naročninah in vstopnicah za kino. To je pokazala raziskava, ki jo je pri agenciji Ipsos naročila norveška vlada. Več o tem tukaj.

GEMA je prva "kolektivka" na svetu, ki toži ChatGPT

CISAC: GEMA, nemška kolektivna organizacija s področja glasbe, je kot prva kolektivna organizacija na svetu vložila tožbo proti podjetju OpenAI, ki upravlja ChatGPT. V GEMA so prepričani, da OpenAI v procesu učenja ChatGPT uporablja avtorsko zaščitena dela nemških glasbenih avtorjev. Več o tem tukaj.

Umetna inteligenca se uči tudi iz filmov in serij

The Atlantic: Komentar o tem, da upravljalci sisteme umetne inteligence učijo tudi z uporabo vsebin iz filmov in televizije. Več o tem tukaj.

Umetna inteligenca krade službe kreativcem

Harvard Business Review: Harvard Business Review, ki je neprofiten medij harvardske poslovne šole, je pripravil raziskavo z naslovom Kako generativna umetna inteligenca vpliva na trg dela. Kot je razvidno iz raziskave, umetna inteligenca že preoblikuje trg dela, pri čemer trenutno največji vpliv čutijo v različnih kreativnih poklicih, kjer se že zmanjšuje število zaposlenih. Več o tem tukaj.

Tudi javni mediji vse bolj uporabljajo umetno inteligenco

EBU: Zveza evropskih radiotelevizijskih postaj (EBU) je pripravila blog z naslovom Uporaba umetne inteligence v javnih medijih: Izzivi in priložnosti. Več o tem tukaj.

IFFRO poziva Google k sodelovanju z evropskimi mediji

IFRRO: Mednarodno združenje za uveljavljenje avtorskih pravic (IFRRO) poziva Google, da opusti načrte za omejevanje vsebin evropskih tiskanih medijev na platformah, ki jih ima v lasti. Google je omenjeno napovedal kot del "eksperimenta", in sicer po tem, ko so evropski mediji od Googla zahtevali več podatkov o objavah in poobjavah njihovih vsebin na Googlovih platformah. Več o tem tukaj.

PRAVNE ZADEVE

Nujno licenciranje vsebin za umetne inteligence

Copyright Alliance: Komentar z naslovom Licenciranje vsebin za umetno inteligence ni le mogoče, ampak je nujno. Avtor v komentarju zavrača argumente upravljalcev sistemov umetne inteligence, da je pridobivanje dovoljenj za uporabo del dolgotrajno in da bo zaviralo razvoj. Licenciranje omogoča urejanje razmerij med imetniki pravic, razvijalci tehnologij in uporabniki, hkrati pa omogoča tudi trajnostno in pošteno uporabo umetne inteligence v kulturno-kreativni in tehnološki panogi, je ocenil. Več o tem tukaj.

Ključno vprašanje pravnih obveznosti

RAND: Inštitut Rand je objavil mnenje ekspertov o vplivu umetne inteligence na avtorsko zakonodajo. Kot ugotavljajo, avtorska zakonodaja ščiti le dela, ki so jih ustvarili ljudje, vključno z deli, ki so nastala s pomočjo umetne inteligence. Vendar pa avtorske pravice ne veljajo za dela, ki jih je izključno ustvarila umetna inteligenca. Učenje sistemov umetne inteligence je sicer lahko obravnavano kot t. i. poštena uporaba, vendar vpliva na pravice imetnikov pravic in kreativne industrije. Pravna negotovost pa še vedno obstaja, saj še vedno ni jasno, kako zakonsko urediti obveznosti upravljalcev umetne inteligence, ki avtorsko zaščitena dela uporabljajo za učenje svojih sistemov. Več o tem tukaj.

Pravni primeri iz prakse

Kluwer Copyright Blog: Blog je objavil komentarja o odločitvi sodišča v Hamburgu o uporabi umetne inteligence in izjemah z naslova tekstovnega in podatkovnega rudarjenja. Več o tem tukaj in tukaj.

O ureditvi področja navidezne resničnosti

IP Watchdog: Komentar z naslovom Virtualni svetovi in pravi zakoni: Prvi pogled Evropskega parlamenta na intelektualno lastnino v Metaversu. Več o tem tukaj.

Kanada zaostrila avtorsko zakonodajo

Norton Rose Fulbright: Komentar o spremembah kanadskega zakona o avtorskih pravicah, s katerimi so omejili številne izjeme, ki so omogočale različne kršitve. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, ]