Oktobrske novice iz tujine II.

Datum objave: 29.10.2024

V tokratnem drugem oktobrskem mesečnem pregledu novic med drugim pišemo o prizadevanjih Evropske komisije za ureditev spleta in umetne inteligence, o poročilu o uporabi umetne inteligence v avdiovizualni industriji, o enakosti med spoloma v evropski avdiovizualni industriji, o nalogah novega evropskega komisarja za kulturo, o podpori Svetovne zveze igralcev kolegom, ki nastopajo v videoigrah, pa tudi o prodaji kino vstopnic v lanskem letu, poslovnih rezultatih Netflixa in zbranih nadomestilih v okviru SCAPR in CISAC.

Pregled prinaša več novic o tem, kako upravljavci sistemov umetne inteligence pri učenju teh sistemov kršijo avtorske pravice, pa tudi o razsodbi avstrijskega sodišča, da morajo politiki spoštovati avtorske pravice v času volilne kampanje oz. ne smejo uporabljati del brez dovoljenja.

EVROPSKE INSTITUCIJE

Evropska komisija bo preučila sisteme za priporočanje vsebin

Evropska komisija: Komisija je na podlagi akta o digitalnih storitvah (DSA) pozvala YouTube, Snapchat in TikTok, da posredujejo informacije o delovanju svojih sistemov za priporočanja vsebin. Več o tem tukaj.

Evropski urad za umetno inteligenco je pripravil prvo delavnico o umetni inteligenci

Evropska komisija: Evropski urad za umetno inteligenco je pred dnevi pripravil prvo delavnico, na katero so povabili upravljalce sistemov splošne umetne inteligence. Na delavnici so govorili predvsem o pripravi kodeksa za ravnanje z umetno inteligenco. Več o tem tukaj.

INDUSTRIJA

Poročilo o uporabi umetne inteligence v avdiovizualni industriji

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je pripravil poročilo o uporabi umetne inteligence v avdiovizualni industriji ter o izzivih na področju avtorskih pravic, varstva podatkov in delovnega prava. Več o tem tukaj.

S priporočili do zmanjšanja razlik v plačah med spoloma v evropski avdiovizualni industriji

Ewa Women: Evropski sindikat EURO-MEI in Združenje žensk, ki so zaposlene v evropski avdiovizualni industriji, sta pripravila priporočila za zmanjšanje razlik v plačah med spoloma v evropski avdiovizualni industriji. V publikaciji izpostavljajo ukrepe, kot so večja transparentnost plač, spodbujanje napredovanja žensk ter vzpostavitev poštenih plačnih praks. Priporočila vključujejo tudi smernice za podjetja in posameznike, z nasveti za pošteno plačno politiko in vodenje podatkov o plačah. Več o tem tukaj.

O poročilu o razmerah v evropski kulturi

Culture Action Europe: Mreža je predstavila poročilo o razmerah v kulturi v Evropi. Kot med drugim ugotavljajo, kultura ne predstavlja le posamezne potrošniške ali volilne navade, ampak izraža kolektivno identiteto in moč družbe. Če kulturo vrednotimo zgolj zaradi zunanjih ciljev, kot so ekonomski ali politični interesi, tvega, da postane le sredstvo za preživetje, namesto trajnostne družbene vrednosti. Raznolikost in pluralnost kulturi dajeta legitimnost kot pristni družbeni vrednoti, saj brez tega tvega, da postane vir nadaljnje polarizacije ali politično orodje. Priznavanje človeške ustvarjalnosti pomeni, da je svobodno in raznoliko izražanje ključno za oblikovanje skupne prihodnosti, so zapisali. Več o tem tukaj.

O prednostnih nalogah novega evropskega komisarja za kulturo

Culture Action Europe: Mreža je pripravila tri vprašanja, ki bi jih moral evropski kulturno-kreativni sektor zastaviti novemu evropskemu komisarju za kulturo. Med drugim bi ga morali vprašati, kako bo naslovil instrumentalizacijo in poenotenje kulture, kako bo kulturna politika EU sobivala z nacionalnimi kulturnimi politikami in kako vidi vlogo kulturno-kreativnega sektorja v kulturni politiki EU? Več o tem tukaj.

EBU s pomočjo umetne inteligence do lažjega uvajanja tehnologije

EBU: Zveza evropskih radiotelevizijskih postaj (EBU) je pripravila novo platformo, imenovano AI Hub, ki omogoča razvoj in oceno prilagojenih rešitev umetne inteligence na podlagi odprtokodnih modelov. Platforma naj bi podprla medijske organizacije pri raziskovanju in uvajanju umetne inteligence v delovne procese. Več o tem tukaj.

FIA podprla stavko ameriških igralcev, ki nastopajo v videoigrah

FIA: Mednarodna zveza igralcev (FIA) je podprla stavko ameriških igralcev, ki nastopajo v videoigrah. Ti so julija po dveh letih neuspešnih pogajanj s studii začeli s stavko, in sicer zaradi neustrezne regulacije umetne inteligence. Razvijalci videoiger namreč umetno inteligenco vse bolj uporabljajo na škodo pravic ustvarjalcev. Več o tem tukaj.

Netflix ustvarja milijardne dobičke

The Hollywood Reporter: Netflix je v tretjem letošnjem četrtletju ustvaril za devet milijard evrov prihodkov, dobiček pa je znašal 2,7 milijarde evrov. Število naročnikov se je v omenjenem obdobju zvišalo za pet milijonov, in sicer na skoraj 283 milijonov. Več o tem tukaj.

Za nagrado Evropski film leta se bodo potegovali tudi dokumentarni in animirani filmi

Evropska filmska Akademija: Akademija je sporočila, da bodo nominirani dokumentarni in animirani filmi za Evropsko filmsko nagrado odslej dodatno tekmovali z nominiranimi igranimi filmi v kategoriji Evropski film 2024. Več o tem tukaj.

O prednostnih nalogah na področju digitalnih tehnologij

Euroactiv: Komentar o nalogah Evropskega parlamenta v novem mandatu na področju digitalnih tehnologij. Prejšnji sklic Evropskega parlamenta je uvedel vrsto tehnoloških predpisov za omejitev vpliva velikih tehnoloških podjetij, vključno z aktom o digitalnih storitvah, aktom o digitalnih trgih, zakonom o podatkih ter z aktom o umetni inteligenci. Ta zakonodaja je prvi pravni okvir na globalni ravni, ki obravnava tveganja, povezana z umetno inteligenco, ob tem pa omogoča Evropi, da zavzame vodilno vlogo v globalni regulaciji umetne inteligence. Več o tem tukaj.

EU zaradi regulacije umetne inteligence zaostaja pri razvoju te tehnologije

Politico: Članek o tem, da so velika tehnološka podjetja v EU zaradi evropske zakonodaje ustavila oz. zamaknila številne projekte s področja umetne inteligence. Kot pravijo, so za to krive birokratske ovire v EU. Več o tem tukaj.

O vplivu umetne inteligence na filmske zgodbe

Nordisk Film& TV Fond: Pogovor s strokovnjaki o vplivu umetne inteligence in sodobnega transmedijskega pripovedovanja na filmske zgodbe. Več o tem tukaj.

Povečujejo se prihodki z naslova prodaje kino vstopnic

International Union of Cinemas: Članice združenja kinematografov, v katerem je 44.000 kinematografov iz 39 držav, so lani prodale za 7,3 milijarde evrov vstopnic. To je za dobrih 23 odstotkov več kot leta 2022. Več o tem tukaj.

Meta in francoska ADAGP sklenila dogovor

IFFRO: ADAGP, francoska kolektivna organizacija, ki zastopa avtorje v vizualnih umetnostih, in podjetje Meta sta napovedala, da bo Meta vizualnim umetnikom plačevala nadomestila za uporabo njihovih del na njenih platformah. Več o tem tukaj.

Britanski avdiovizualni ustvarjalci se soočajo z vse nižjimi prihodki

Advanced Television: Avdiovizualni ustvarjalci v Veliki Britaniji se soočajo z vse nižjimi prihodki, kljub temu da se uporaba del na pretočnih platformah povečuje, zvišujejo pa se tudi dobički teh platform, ugotavlja raziskava Univerze v Glasgowu. Dodaten izziv predstavlja tudi umetna inteligenca, saj skoraj četrtina anketiranih izpostavlja, da so jih prosili za podobo ali glas za digitalne dvojnike. Osem odstotkov vprašanih pa je odgovorilo, da so brez dovoljenja že ustvarili njihove digitalne dvojnike. Več o tem tukaj.

WIPO podkast o upravljanju avtorskih pravic in novih tehnologijah

WIPO: Svetovna organizacija za intelektualno lastnino (WIPO) je pripravila poseben podkast o upravljanju avtorskih pravic in novih tehnologijah. Več o tem tukaj.

Članice SCAPR so lani zbrale 955 milijonov evrov nadomestil

SCAPR: Članice Mednarodne organizacije za zaščito pravic izvajalcev SCAPR so lani zbrale rekordnih 955 milijonov evrov nadomestil. Večina nadomestil, kar 81 odstotkov, je bila zbrana z naslova privatnega kopiranja in pravic iz naslova TV in radijskega oddajanja. Živahno je bilo tudi sodelovanje med kolektivnimi organizacijami, saj so si te med sabo na podlagi pogodb in sporazumov za zastopanje izplačale 191 milijonov evrov. Lani se je povečalo tudi število članic SCAPR, saj pod njenim okriljem deluje že 61 kolektivnih organizacij.

Cisac zbral 700 milijonov evrov

Cisac: Članice Svetovnega združenja avtorjev in skladateljev CISAC so lani zbrali za 700 milijonov evrov nadomestil, kar je za 8,3 odstotka več kot leto poprej. Obseg  zbranih nadomestil se vsako leto povečuje in je že presegel predpandemične ravni (leto 2019), in sicer za skoraj 16 odstotkov. Večina nadomestil je bila zbrana z naslova uporabe glasbe, medtem ko so nadomestila z naslova uporabe avdiovizualnih del omejena le na nekaj držav.

PRAVNE ZADEVE

Učenje sistemov umetne inteligence krši številne avtorske pravice

ChatGPT is eating the world: Komentar na zadevo Christopher Farnsworth proti Meti. Skupina pisateljev je Meto obtožila, da je za treniranje svojega modela umetne inteligence LLaMA uporabila "piratizirane" knjige. Avtor Christopher Farnsworth, vodilni tožnik v skupinski tožbi, trdi, da je podjetje brez dovoljenja pridobilo obsežno zbirko avtorskih del. Primer poudarja naraščajoče skrbi ustvarjalcev glede varstva intelektualne lastnine pri učenju umetne inteligence. Več o tem tukaj.

SSRN: Komentar o razvoju jezikovnih modelov umetne inteligence (LLMIŽ) in vplivu na avtorske pravice. Več o tem tukaj.

The IPKat: Komentar o odločitvi nemškega sodišča v primeru LAION. Sodišče je odločilo, da morajo sistemi umetne inteligence zakonito (z dovoljenjem) dostopati do javno objavljenih slik. To med drugim določa tudi direktiva o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu. Odločitev poudarja nujnost definicije jasnih pravil na področju uporabe avtorskih del s strani umetne inteligence. Več o tem tukaj.

The IPKat: Analiza knjigeThe Routledge Companion to Copyright and Creativity in the 21st Century, ki sta jo pripravila Michelle Bogre in Nancy Wolff. Knjiga preučuje trenutni sistem avtorskih pravic v ZDA, predvsem če je sposoben ustrezno obravnavati izzive digitalne dobe. Več o tem tukaj.

Avtorske pravice morajo v okviru volilnih kampanj upoštevati tudi politiki

Kluwer Copyright Blog: Komentar o sodbi avstrijskega sodišča, ki je potrdilo, da je politična stranka z uporabo risanega lika, roparja Hotzenplotza, v kampanji svojega župana kršila avtorske pravice. Več o tem tukaj.

SGAE bo morala spremeniti poslovno prakso

The IPKat: Španski varuh konkurence je odločil, da je zasnova fiksnih licenčnih tarif, ki ne upoštevajo dejansko uporabo, ter vključitev t.i. univerzalnosti repertoarja in odškodninskih klavzul, ki jih v razmerjih z uporabniki vsebin uporablja kolektivna organizacija SGAE, v nasprotju z zakonom. Več o tem tukaj.

Poljski parlament sprejel številna dopolnila pri implementaciji DSM

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil analizo poljske implementacije direktive o avtorski in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu (DSM). Glavni poudarek je dan novim dopolnilom, ki jih je v procesu implementacije direktive sprejel poljski parlament. Več o tem tukaj.

ČLANSKI KOTIČEK SAA

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi sta znova tudi dve novici AIPA, in sicer 14 let AIPA – vaš glas, vaša pravica, vaša zgodba!  in AIPA opravila delitev nadomestil in honorarjev.

NAPOVED DOGODKOV

Svetovna organizacija za intelektualno lastnino (WIPO) pripravlja posvet o umetni inteligenci. Posvet, ki bo 5. novembra, bo možno spremljati prek spleta, udeleženci bodo lahko postavljali tudi vprašanja. Več o tem tukaj.

Akademija evropskega prava (ERA) pripravlja 8. novembra konferenco z naslovom Izboljšanje pravičnosti skozi inovacije: Od izzivov in potreb do najboljših praks. Konferenca bo potekala med 9:45 in 17. uro. Konferenco bo možno spremljati tudi prek spleta. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, ]