Novembrske novice

Datum objave: 22.11.2024

V tokratnem mesečnem pregledu novic med drugim pišemo, da je vrh EU sprejel budimpeštansko deklaracijo, ki predvideva ukrepe za povečanje konkurenčnosti, Evropska komisija bo finančno podprla ukrajinske ustvarjalce, kanadska vlada pa bo pripravila priporočila za ravnanje z umetno inteligenco.

Med novicami iz industrije lahko preberete, da  umetna inteligenca največ skrbi povzroča zaradi varnosti delovnih mest in vpliva na okolje, da se je Netflix znašel v preiskavi zaradi suma utaje davkov, da filmski skladi vse bolj financirajo evropske filme, da je november mesec evropskega filma ter da bo britanska vlada finančno podprla svoj kulturno-kreativni sektor in da se zaveda nujnosti zaščite ustvarjalcev pred novimi tehnologijami.

 V novicah pišemo še o podpori mednarodnih organizacij brazilskim avdiovizualnim ustvarjalcem, da dobijo pravično nadomestilo, o odzivih iz industrije na zaslišanje kandidatov za evropske komisarje in o številnih pravnih vidikih, povezanih z avtorsko pravico in uporabo umetne inteligence.

EVROPSKE IN MEDNARODNE INSTITUCIJE

Vrh EU z deklaracijo za povečanje konkurenčnosti

Madžarsko predsedstvo EU: Voditelji držav članic EU so pred dnevi na neformalnem vrhu na Madžarskem sprejeli budimpeštansko deklaracijo, s katero naj bi EU povečala konkurenčnost. Gre za seznam nalog in rokov za njihovo izpolnitev. Več o tem tukaj.

EU podpira ukrajinske ustvarjalce

Evropska komisija: Evropska komisija bo ukrajinske ustvarjalce in njihove organizacije podprla s petimi milijoni evrov. S sredstvi želijo okrepiti ukrajinsko kulturo in kulturno zapuščino ter ustvariti pogoje za povojno okrevanje ukrajinskega kulturno-kreativnega sektorja. Več o tem tukaj.

Kanada pripravlja priporočila za ravnanje z umetno inteligenco

Kanadska vlada: Kanadska vlada in inštitut za umetno inteligenco iz Quebeca (Mila) bosta pripravila priporočila za ravnanje z umetno inteligenco v Kanadi. Več o tem tukaj.

INDUSTRIJA

Umetna inteligenca ogroža delovna mesta in okolje

ScreenDaily: Podjetja in ustvarjalci se zavedajo prednosti umetne inteligence, skrbi glede negativnih vplivov te tehnologije na filmsko in TV industrijo pa se nekoliko umirjajo, so povedali udeleženci letošnjega srečanja o umetni inteligenci. Ob tem so kot bodoče izzive navedli vpliv umetne inteligence na delovna mesta in okolje. Več o tem tukaj.

Umetna inteligenca izdelala smernice za zaščito pred umetno inteligenco

CISAC:  Orodje Gema AI Charter, ki ga uporablja nemška glasbena kolektivna organizacija Gema, je izdelalo smernice za odgovorno uporabo umetne inteligence v kreativnih industrijah, zlasti v glasbi. Ob tem poudarja zaščito intelektualne lastnine, pravično nagrajevanje ustvarjalcev ter ohranjanje človekove kreativnosti kot osrednjega elementa v razvoju in uporabi tehnologij umetne inteligence. Več o tem tukaj.

Ponudniki vsebin zahtevajo zaščito pred kršitvami novih tehnologij

ACT: Združenje ponudnikov s področja radiodifuznega oddajanje in videa na zahtevo v Evropi (ACT) je na evropske odločevalce naslovilo odprto pismo, v katerem jih pozivajo k krepitvi zaščite avtorske pravice, ki so ključnega pomena za inovacije. Nove tehnologije, predvsem umetna inteligenca, se hitro razvijajo, pri učenju sistemov pa se krši avtorska pravica, so zapisali. Več o tem tukaj.

Vrh ZN za prihodnost brez preboja

Culturepolicyroom: Komentar o vrhu Združenih narodov za prihodnost, ki ni prinesel večjih prebojev na področju kulture in kreativnosti. Več o tem tukaj.

CISAC podpira brazilske ustvarjalcev zahtevah po nadomestilih z naslova uporabe del

CISAC: Svetovno združenje avtorjev in skladateljev (CISAC) podpira prizadevanja brazilskih kolektivnih organizacij, da bi brazilski avdiovizualni ustvarjalci dobili nadomestila z naslova uporabe njihovih del. Več o tem tukaj.

O odpuščanju v Hollywoodu

Deadline: Portal Deadline, ki je specializiran za novice s področja zabave, je pripravil seznam odpuščanj v letu 2024 v filmski industriji  Več o tem tukaj.

Preiskave v Netflixu zaradi suma davčne utaje in dela na črno

The Hollywood Reporter: Ponudnik pretočnih storitev Netflix se je v Evropi znašel pod drobnogledom. Preiskovalci so zaradi suma davčne utaje in dela na črno preiskali Netflixove prostore v Parizu in Amsterdamu. Več o tem tukaj.

Uporabnike skrbi, da so predolgo na spletu

Advanced Television:  Gospodinjstva si želijo "digitalnega razstrupljanja”, kaže raziskava podjetja Ernst&Young, ki so jo izvedli v 10 državah. 40 odstotkov anketirancev je zaskrbljenih zaradi količine časa, ki ga preživijo na spletu.  Več o tem tukaj.    
EU

Filmski skladi okrepili financiranje evropskih filmov

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil analizo nacionalnih in podnacionalnih filmskih skladov za obdobje 2018–2022, v kateri ugotavlja, da se je podpora evropskim filmom s strani filmskih skladov bistveno bolj povečala kot neposredno javno financiranje. Več o tem tukaj.

November - mesec evropskega filma

ScreenDaily: Evropska filmska akademija že tretjič predstavlja mesec evropskega filma. Ta bo novembra potekal v več kot 100 mestih iz 42 držav. Slovenije ni med njimi. Mesec evropskega filma se bo končal 7. decembra, in sicer s podelitvijo evropskih filmskih nagrad. O tem je poročal tudi portal Cineuropa. Več o tem tukaj.

Odzivi evropske kulturno-kreativne industrije na zaslišanja kandidatov za evropske komisarje

Culture Action Europe in Politico: Mreža Culture Action Europe je objavila komentarje na izjave kandidata za evropskega komisarja za resor medgeneracijske pravičnosti, mladine, kulture in športa Glenna Micallefa na zaslišanju v Evropskem parlamentu. O komisarskih kandidatih in oceni njihovih nastopov je pisal tudi Politico. Več o tem tukaj in tukaj.

Črnomorska regija sledi standardom EU

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil poročilo o medijski pluralnosti in vplivu standardov EU na države ob Črnem morju. Več o tem tukaj.

Objavljena publikacija o četrtem srečanju Kids Regio

Kids Regio: Forum Kids Regio je objavil publikacijo o četrtem srečanju Kids Regio, ki je potekal junija letos. Več o tem tukaj in tukaj (novica AIPA).

O treh desetletjih Evropske konvencije o filmski koprodukciji

Euroimages: 5. novembra je v Strasbourgu potekala konferenca ob 30. obletnici Evropske konvencije o filmski koprodukciji. Več o tem tukaj.

Velika Britanija

Britanska vlada bo finančno podprla kulturno-kreativno industrijo

Advanced Television: Britanska vlada je v proračunu zagotovila ustrezna sredstva za financiranje britanske kulturno-kreativne industrije. Konkretne številke še niso znane, saj je financiranje zagotovljeno prek različnih programov in ministrstev. Britanska kulturno-kreativna industrija letno ustvari kar 125 milijard funtov (148 milijard evrov) prihodkov, zato jo je britanska vlada označila za enega od osmih sektorjev, ki poganjajo gospodarsko rast. Več o tem tukaj.

Razmišlja tudi o zaščiti ustvarjalcev pred umetno inteligenco

Advanced Television: Britanska vlada se je odzvala tudi na poročilo o nadomestilih, ki so ga pripravili v parlamentarnem odboru za kulturo. Kot so sporočili, vlada podpira uvedbo dodatnih mehanizmov za zaščito avtorske pravice na področju kopiranja vsebin, podporo samozaposlenim ustvarjalcem, kamor sodi tudi imenovanje komisarja za samozaposlene in uvedbo pravičnih nadomestil. Te bi morali plačati upravljalci sistemov umetne inteligence, ki uporabljajo avtorsko zaščitena dela. Vlada bo pri slednje še pretehtala zakonodajo, in sicer, da bi lahko uravnotežila inoviranje in zaščito ustvarjalcev. Več o tem tukaj.

PRAVNE ZADEVE

Vse več študij kaže, da sistemi umetne inteligence pri učenju kršijo avtorsko pravico.

Copyright Initiative: Objavljena je študija Avtorska pravica in učenje generativne umetne inteligence – tehnološke in pravne osnove (Copyright & Training of Generative AI - Technological and Legal Foundations), ki sta jo na pobudo Copyright Initiative pripravila prof. dr. Tim W. Dornis z univerze v Hannovru in prof. dr. Sebastian Stober z univerze v Magdeburgu. Več o tem tukaj in tukaj (novica AIPA).

IP Watchdog: Newyorško okrožno sodišče je zavrnilo tožbo, ki sta jo zaradi kršitve avtorske pravice zoper podjetje Open AI vložili Raw Story Media in Alternet Media. Sodišče je odločilo, da omenjena medija nimata pravnega interesa, da bi lahko vložila svoje zahtevke zoper podjetje Open AI, ki upravlja sistem umetne inteligence Chat GPT. Vendar pa je sodišče v obrazložitvi omenilo, da bi lahko omenjena medija vložila popravljeno tožbo, s katero zahtevata odškodnino zaradi nedovoljene uporabe vsebin pri učenju sistema Chat GPT. Več o tem tukaj.

IP Kat: Komentar o uporabi umetne inteligence in kršitvi avtorske pravice. Po trenutnem mednarodnem, evropskem in britanskem avtorskem pravu je avtorska pravica tradicionalno dodeljena le človeškim avtorjem. To predstavlja izziv, kadar umetna inteligenca avtonomno ustvarja ustvarjalna dela, kot so glasba, umetnost ali literatura, saj zakonodaja trenutno ne obravnava ustvarjalcev, ki niso ljudje. Več o tem tukaj.

SSRN: Komentar o razvoju jezikovnih modelov umetne inteligence (LLMIŽ) in vplivu na avtorske pravice, II. Del. Več o tem tukaj.

O tem, katere organizacije bodo v državah članicah nadzirale trg umetne inteligence

The AI Act Explorer: Portal je pripravil seznam nacionalnih organizacij, ki jih na področju urejanja trga umetne inteligence predvideva akt o umetni inteligenci. Več o tem tukaj.

Britanski premier meni, da bi upravljavci umetne inteligence morali za uporabo zaščitenih del plačevati nadomestila

Society of Editors: Komentar o stališču britanskega predsednika vlade Keira Starmerja, da bi morali upravljavci sistemov umetne inteligence medijskim družbam plačati za uporabo njihovih vsebin. Več o tem tukaj.

Generalni pravobranilec EU: Nič o pravicah izvajalcev brez izvajalcev

Kluwer Copyright Blog: Generalni pravobranilec EU ocenjuje, da je zakonska dodelitev pravic izvajalcev brez njihovega soglasja v nasprotju z evropskim pravom. Več o tem tukaj.

Pravno mnenje o geoblokiranju in uporabi VPN

Kluwer Copyright Blog:  Komentar o tem, da je nizozemsko vrhovno sodišče napovedalo, da bo predložilo vprašanja Sodišču Evropske unije glede pravnih posledic geoblokiranja v kontekstu pravice do komunikacije javnosti v skladu z direktivo o avtorskih pravicah iz leta 2001. Glavna vprašanja se nanašajo na to, ali uporaba VPN za obhod geoblokiranja predstavlja kršitev avtorskih pravic, ko se  dostopa do vsebin iz držav, v katerih so bile prvotno blokirane. Več o tem tukaj.

ČLANSKI KOTIČEK SAA

Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi je znova tudi novica AIPA, in sicer Evropske organizacije: Finska naj prekliče odločitev o prepolovitvi sredstev za nadomestila iz naslova privatnega kopiranja.

NAPOVED DOGODKOV

Digital Europe 21. Novembra pripravlja spletni posvet z naslovom 60-letna saga o avtorskih nadomestilih, čas je za reformo. Na posvetu bo govora o sistemu, ki ureja nadomestila za uporabo zaščitenih del v različnih industrijah. Po šestih desetletjih se je pokazalo, da obstoječi sistem ni več primeren za sodobno digitalno okolje. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, ]