V drugih februarskih novicah pišemo tem, da so v veljavo stopila prva pravila iz akta o umetni inteligenci, da želi Evropska komisija s pobudo InvestAI spodbuditi naložbe v umetno inteligenco in da je odprla javno razpravo o financiranju unije po letu 2027, da ima SFC najvišji proračun doslej, da je področje umetne inteligence še vedno povsem neregulirano, kljub temu pa svetovna filmska industrija povečuje uporabo umetne inteligence, da WGA poziva člane, da tožijo upravljalce sistemov umetne inteligence, če ti nezakonito uporabljajo njihova dela, da bi umetna inteligenca lahko pomagala pri preganjanju spletnega piratstva, da imajo v Nemčiji prvi dogovor o pogojih za uporabo umetne inteligence v filmski produkciji in da britanski igralci napovedujejo tožbe zoper upravljalce umetne inteligence, če bodo kršili avtorsko zaščitena dela.
Pišemo tudi o tem, da si Evropski parlament in Evropska filmska akademija želita, da bi več mladih Evropejcev gledalo evropske filme, da sindikati pozivajo k večjim pravicam za delavce v zabavni in medijski industriji, da si pretočne platforme želijo skrajšanje časovnega razmika med predvajanjem francoskih filmov v kinematografih in v njihovih katalogih, da bo nemška vlada povečala subvencioniranje produkcije filmov ter o najnovejši poročilih in aktivnostih Evropskega avdiovizualnega observatorija.
Med pravnimi zadevami si lahko preberete tudi o tem, da je ameriško sodišče razsodilo, da uporaba avtorsko zaščitenih vsebin ni zaščitena z izjemo t. i. pravične uporabe, da različne organizacije in združenja pripravljajo priporočila glede uporabe umetne inteligence in o novi sodni praksi na področju odpovedi avtorskim pravicam in o pravici do vnovičnega prevzema pravic.
EVROPSKE INSTITUCIJE
V veljavo stopila prva pravila iz akta o umetni inteligenci
Evropska komisija: V začetku februarja so začela veljati prva pravila iz akta o umetni inteligenci, in sicer glede definicije sistema umetne inteligence in pismenosti na področju umetne inteligence ter prepovedi določenih načinov uporabe te tehnologije, ki predstavljajo tveganje za EU. Akt o umetni inteligenci, ki je začel veljati 1. avgusta 2024, med drugim določa harmonizirana pravila za dajanje na trg in za uporabo sistemov umetne inteligence v EU, prepovedi nekaterih praks umetne inteligence, posebne zahteve za visoko tvegane sisteme umetne inteligence in obveznosti za operaterje takšnih sistemov. Več o tem tukaj.
EU z InvestAI želi spodbuditi evropske naložbe v umetno inteligenco
Evropska komisija: Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je na akcijskem vrhu o umetni inteligenci v Parizu predstavila pobudo za mobilizacijo 200 milijard evrov za naložbe v umetno inteligenco. Komisija je pobudo poimenovala InvestAI. Več o tem tukaj.
EU odprla javno razpravo o financiranju unije po letu 2027
Evropska komisija: Evropska komisija je pred dnevi odprla javno razpravo o financiranju EU za obdobje po letu 2027. Prioritete pri financiranju bodo imeli projekti s področja čezmejnega sodelovanja in izobraževanja, mladih, medijev, kulturno-kreativnega sektorja, evropskih vrednot in civilne družbe. Javna razprava bo potekala do 6. maja 2025. Več o tem tukaj.
Da bi več mladih Evropejcev gledalo evropske filme
Cineuropa: Evropski parlament in Evropska filmska akademija sta dosegla dogovor o sodelovanju pri projektu Evropski filmski klub. Ta pobuda naj bi pri mladih povečala prepoznavnost evropskih filmov, ki so nominirani za nagrado LUX. Kot poudarjajo v obeh institucijah, se bo s tem povečalo tudi zanimanje mladih za evropsko kinematografijo. Več o tem tukaj.
Evropski avdiovizualni observatorij o lanskem obisku kinodvoran v EU in o vplivu obiskov na gledanost pretočnih platform
Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil dve novi študiji, in sicer študijo o vplivu obiskov v kinu na gledanost filmov na pretočnih platformah in študijo o gledanosti evropskih filmov v lanskem letu. V prvi observatorij ugotavlja, da ima le petina evropskih filmov boljšo gledanost na pretočnih platformah kot v kinih, v drugi pa da je bil lanski obisk v kinematografih po prvih ocenah nekoliko manjši kot v letu 2023. Lani so kinodvorane v EU privabile 640 milijonov gledalcev, kar je tri odstotke manj kot predlani (658 milijonov), prihodki od prodaje vstopnic pa so se znižali za dva odstotka, in sicer s 5,1 milijarde evrov na pet milijard evrov. Več o tem tukaj in tukaj.
Evropski avdiovizualni observatorij z novo bazo podatkov o promociji filmov in serij
Cineuropa: Evropski avdiovizualni observatorij je objavil brezplačno bazo podatkov, ki so jo poimenovali OPUS. Observatorij s tem orodjem omogoča primerjavo o tem, kako evropske države promovirajo svoje filme, serije in televizijske programe. Več o tem tukaj.
INDUSTRIJA
SFC z najvišjim proračunom doslej
Cineuropa: Slovenski filmski center (SFC) v leto 2025 vstopa z najvišjim proračunom doslej. Ministrstvo za kulturo je SFC letos namenilo, 12,35 milijona evrov proračunskih sredstev, kar je skoraj štiri milijone več kot v preteklem letu. Doslej najvišji proračun jim bo omogočil, da bodo bistveno bolje podprli posamezne projekte. Letos so tako skoraj podvojili sredstva za razpise na področjih dokumentarnega in animiranega filma, bistveno se povečujejo tudi v igranem filmu, je na letni novinarski konferenci povedala direktorica SFC Nataša Bučar. Tudi zato bodo letos padle prve klape desetih celovečercev in štirih serij. Več o tem tukaj.
Nemška vlada bo povečala subvencioniranje produkcije filmov
Cineuropa: Nemška vlada se je odločila, da bo povečala subvencioniranje priznanih stroškov, ki nastanejo pri produkciji filmov, in sicer z 20 na 30 odstotkov. Poleg tega pa bo prek filmskega sklada povečala podporo produkciji serij. Nemčija želi z omejenimi ukrepi privabiti nove talente in visokoproračunske produkcije. Več o tem tukaj.
Področje umetne inteligence je povsem neregulirano
Copyright Initiative: Komentar z naslovom Avtorske pravice za vse, v katerem avtor poudarja, da tehnološka podjetja sama določajo pravila za delovanje svojih sistemov umetne inteligence, s čimer ogrožajo evropsko digitalno suverenost. To početje pa neposredno ogroža tudi pravice državljanov EU in prihodnost evropske digitalne politike. Več o tem tukaj.
V Nemčiji dogovor o pogojih za uporabo umetne inteligence v filmski produkciji
Copyright Initiative: Nemška zveza igralcev (BFFS) je s pomočjo ene največjih sindikalnih mrež v državi, sindikata Verdi, s predstavniki nemških producentov dosegla dogovor o pogojih za uporabo umetne inteligence v filmski produkciji. Gre za prvi kolektivni dogovor o uporabi umetne inteligence v Nemčiji, v skladu z njim pa bodo igralci dobili tudi nadomestila, če bodo sistemi umetne inteligence uporabljali njihova dela oz. njihovo podobo. Več o tem tukaj.
Britanski igralci opozarjajo na nezakonito uporabo del s strani umetne inteligence
Deadline: Sindikat britanskih igralcev Equity je BBC, Disney, ITV in producentski organizaciji Pact zagrozil s pravnimi posledicami, če bodo pri učenju svojih sistemov umetne inteligence kršili pravice igralcev. Trenutno se dogaja kraja zaščitenih vsebin na industrijski ravni, s čimer se nikakor ne morejo strinjati. Več o tem tukaj.
WGA poziva k tožbam
Deadline: Predsednica sindikata ameriških scenaristov za zahodni del ZDA Meredith Stiehm je pred dnevi med drugim dejala, da si sindikat prizadeva, da bo v ZDA tudi v času administracije novega ameriškega predsednika Donalda Trumpa veljala svoboda govora. Poleg tega pa je vse člane pozvala, da tožijo upravljalce sistemov umetne inteligence, če ti za učenje svojih sistemov brez dovoljenja uporabljajo njihova dela. Več o tem tukaj.
O uporabi umetne inteligence v filmski industriji
The Hollywood Reporter: Komentar z naslovom Ali začenja mednarodna filmska industrija sprejemati umetno inteligenco? Avtor komentarja izpostavlja uspešne primere uporabe umetne inteligence v filmski produkciji. Več o tem tukaj.
Umetna inteligenca lahko pomaga v boju proti spletnemu piratstvu
Torrent Freak: Komentar o tem, da je lahko umetna inteligenca ključna tehnologija v boju proti spletnemu piratstvu, saj ti sistemi omogočajo avtomatizacijo zaznavanja in blokiranja nezakonitih vsebin v realnem času. Avtor komentarja ob tem predstavlja primer portugalskega podjetja NOS Technology, ki je že začelo z razvojem teh rešitev, saj je pred tedni predstavilo orodje umetne inteligence, ki omogoča hitro odzivanje na zaznano spletno piratstvo, vključno z blokiranjem tokov in zahtevami za odstranitev nezakonitih vsebin. Več o tem tukaj.
Sindikati pozivajo k večjim pravicam za delavce v zabavni in medijski industriji
UNI: Predstavniki globalne konfederacije sindikatov UNI, ki zastopajo delavce v različnih industrijah, tudi v zabavni in filmski, so se pred dnevi sestali v Pragi. Evropske odločevalce so pozvali, da okrepijo pravice delavcev v zabavni in medijski industriji. Več o tem tukaj.
Filme bi radi ponudili prej
Variety: Potem ko so se pred dnevi predstavniki francoskih avdiovizualnih ustvarjalcev in ameriška družba Disney+ dogovorili o sodelovanju, ki med drugim predvideva skrajšanje časovnega razmika med predvajanjem francoskih filmov v kinematografih in v katalogu Disney+, si to zdaj prizadevajo tudi v spletnih platformah Netflix, Max in Prime Video. Več o tem tukaj.
PRAVNE ZADEVE
OECD pripravila priporočila o uporabi umetne inteligence
OECD: Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD) je pripravila priporočila o uporabi umetne inteligence, ki vsebujejo smernice za odgovoren razvoj in uporabo teh sistemov. Čeprav dokument neposredno ne obravnava vprašanj avtorskih pravic je pomemben za razumevanje širšega okvira, v katerem se razvijajo sistemi umetne inteligence. Priporočilo poudarja pomen spoštovanja človekovih pravic, varnosti in zasebnosti pri razvoju sistemov umetne inteligence ter spodbuja sodelovanje med državami članicami za zagotavljanje etičnih standardov na tem področju. Več o tem tukaj.
Z mnenjem o uporabi umetne inteligence tudi v združenju European Copyright Society
European Copyright Society: Združenje European Copyright Society je objavilo mnenje o uporabi umetne inteligence in njenih vplivih na avtorske pravice. Kot pravijo v združenju, v katerem delujejo številni strokovnjaki, pravniki, akademiki, hitri razvoj umetne inteligence prinaša številne pravne negotovosti na področju avtorskih pravic, pri čemer je posebej zaskrbljujoče izigravanje pravil glede rudarjenja besedil in podatkov. Zato v združenju evropske odločevalce pozivajo, da postavijo jasna pravila igre na tem področju. Več o tem tukaj.
O pravici do odpovedi avtorskih pravic in pravici do vnovičnem prevzemu pravic
MusicBusinessWorldwide: Komentar na sodbo ameriškega sodišča, da se pravica do odpovedi avtorskih pravic po ameriški zakonodaji lahko uporablja globalno, v vseh državah, ki so podpisnice Bernske konvencije. To pomeni, da so države, ki priznavajo ameriške avtorske pravice, dolžne spoštovati tudi pravico ustvarjalcev, da po določenem času znova prevzamejo avtorske pravice. Povod za to sodbo je bila tožba, v kateri je avtor skladbe The Girl from Ipanema zahteval, da se mu po 35 letih vrnejo avtorske pravice, ki jih je takrat prenesel na založbo. Sodišče je odločilo, da se ameriška zakonodaja o odpovedi avtorskih pravic, ki omogoča avtorjem, da po določenem času povrnejo svoje pravice, uporablja tudi izven ZDA. To pa pomeni, da bi lahko tudi v drugih državah, ki priznavajo ameriške avtorske pravice, prišlo do podobnih zahtev za vračilo pravic. Več o tem tukaj.
Ameriško sodišče razsodilo, da uporaba avtorsko zaščitenih vsebin ni zaščitena z izjemo t. i. pravične uporabe
The Hollywood Reporter in Jenner & Block: Ameriško sodišče v zvezni državi Deleware je v prvi sodbi glede nezakonite uporabe avtorsko zaščitenih vsebin pri šolanju umetne inteligence razsodilo, da uporaba teh vsebin ni zaščitena z izjemo o t. i. pravični uporabi (fair use). Ta odločitev bo verjetno postala pomemben precedens v tožbah proti tehnološkim podjetjem, ki uporabljajo zaščitene vsebine za šolanje umetne inteligence. Čeprav primer, agencija Thompson Reuters je zaradi nedovoljene uporabe vsebin tožila podjetje Ross Intelligence, ki upravlja sistem umetne inteligence Ross, ni povezan z ustvarjanjem nove vsebine s pomočjo umetne inteligence, je še vedno pomemben za prihodnje pravne spore na tem področju. O tem primeru je poročala tudi odvetniška družba Jenner & Block. Več o tem tukaj in tukaj.
ČLANSKI KOTIČEK SAA
Izbor zanimivih novic s spletnih strani evropskih kolektivnih organizacij, med katerimi je znova tudi novica AIPA, in sicer AIPA gostila gostila regionalno srečanje organizacij za kolektivno upravljanje AV pravic.
NAPOVED DOGODKOV
Poljsko predsedstvo EU 9. in 10. aprila v Varšavi pripravlja konferenco z naslovom Mladi umetniki – izzivi in resničnost. Več o tem tukaj. Poljsko predsedstvo pa 24. in 25. aprila v Lodžu pripravlja tudi konferenco z naslovom Vpliv umetne inteligence na medijsko in kreativno industrijo. Več o tem tukaj.