Januarske novice

Datum objave: 15.01.2025

V prvih letošnjih novicah pišemo o tem, da Evropski urad za umetno inteligenco potrebuje kadrovsko okrepitev, da bo EU podprla čezmejno sodelovanje in kroženje del, da se bo Ukrajina pridružila podprogramu Media, ki je namenjen podpori avdiovizualnemu sektorju, pa tudi o tem, da so zagnali sistem umetne inteligence za povezovanje imetnikov pravic in upravljalcev umetne inteligence.

V novicah lahko tudi preberete, da domači filmi spodbujajo obisk francoskih kinematografov, da Češka in Nemčija zvišujeta produkcijsko podporo, da se zmanjšuje evropska produkcija filmov in serij, da se delež žensk v evropski avdiovizualni industriji povečuje in da vse več evropskih ustvarjalcev in njihovih organizacij poziva k regulaciji uporabe del s strani umetne inteligence. Prvi mož Googla pa je ocenil, da bodo ustvarjalci morali dobiti nadomestila od upravljalcev sistemov umetne inteligence.

V drugem delu januarskih novic pišemo, da raziskava CISAC kaže, da bo umetna inteligenca zmanjšala prihodke avdiovizualnih ustvarjalcev, da ameriški scenaristi pozivajo filmske studie, da ukrepajo zaradi kraje avtorskih del s strani umetne inteligence, da evropski kreativci pozivajo k uspešni in raznoliki prihodnosti evropskega filma in da bodo pretočne platforme do leta 2029 imele že dve milijardi naročnikov. V pravnih zadevah pišemo, da šesterica evropskih držav poziva k okrepljenemu čezmejnemu varstvo avtorskih pravic, da je Sodišče EU razsodilo, da lahko posamezniki in organizacije v primeru napačne implementacije direktiv s strani držav članic svoje pravice uveljavljajo neposredno iz direktiv, pa tudi o naporih za regulacijo umetne inteligence v Veliki Britaniji, Španiji, Franciji in ZDA.

EVROPSKE INSTITUCIJE:

O delovanju Evropskega urada za umetno inteligenco

Euroactiv: Evropski urad za umetno inteligenco bo moral do konca letošnjega leta zaposlovati vsaj 200 strokovnjakov. V nasprotnem primeru EU ne bo mogla implementirati vseh pravil pravil s področja umetne inteligence, kar pomeni tudi težave za evropska podjetja in državljane, ocenjuje nemški evropski poslanec iz vrst Evropske ljudske stranke Axel Voss. Več o tem tukaj.

Odprt poziv za sofinanciranje čezmejnega kulturnega sodelovanja in za spodbujanje kroženja del

 Evropska komisija: Evropska komisija je objavila poziv za sofinanciranje čezmejnega kulturnega sodelovanja in spodbujanja kroženja del iz sklada programa Ustvarjalna Evropa (Creative Europe). Z omenjenim ukrepom, ki ima proračun v višini 60 milijonov evrov, naj bi podprli vsaj 130 projektov, rok za oddajo prijav pa je 13. maj 2025. Več o tem tukaj.

Ukrajinska avdiovizualna industrija je dobila dostop do sredstev iz podprograma Media

Evropska komisija: Ukrajina se je pred dnevi pridružila podprogramu Media, ki je del programa Ustvarjalna Evropa (Creative Europe). S tem korakom se bo lahko ukrajinska avdiovizualna industrija prijavljala na vse razpise, ki jih v okviru podprograma Media pripravlja EU. Podprogram Media je namenjen podpori avdiovizualnemu sektorju. Več o tem tukaj.

Kulturni ministri EU o nadaljnjem razvoju evropske kulture

 Culture Action Europe: Ministri držav EU, pristojni za kulturo, so na zasedanju sprejeli zaključke o izboljšanju dostopa do kulture. Dokument podpira kampanjo #culture2030 za vključitev ciljev kulture v agendo trajnostnega razvoja po letu 2030. Ministri so države članice in Evropsko komisijo tudi pozvali k razvoju načrtov kulturnih pravic in vključitvi kulture v nacionalne načrte okrevanja. Predlagajo tudi vključitev kulturnih dejavnosti v meritve Eurobarometera. Več o tem tukaj.

INDUSTRIJA:

Zagnali sistem umetne inteligence za povezovanje imetnikov pravic in upravljalcev umetne inteligence

Deadline: Tehnološki studio Cineverse je zagnal sistem umetne inteligence Matchpoint Reel Visuals AI za povezovanje imetnikov pravic in upravljalcev umetne inteligence, ki potrebujejo vsebine za učenje teh sistemov. Več o tem tukaj.

Domači filmi spodbujajo obisk francoskih kinematografov

Variety: Francoske kinematografe je lani obiskalo 181,3 milijona gledalcev, kar je največ v Evropi. Večino gledalcev, 44 odstotkov, so privabili domači filmi, sledijo ameriški (36,7 odstotka). Več o tem tukaj.

Češka spletnim platformam povečuje dajatve in zvišuje produkcijske spodbude

CMS Law-Now: Češka je z novim letom uvedla nove predpise na avdiovizualnem trgu, s katerimi  želi pomagati razvijalcem video iger. Češka je tako spletnim platformam zvišala dajatve, s katerimi zbira sredstva za pomoč lokalni filmski produkciji, po novem pa tudi razvijalcem videoiger. Dajatev se je zvišala z 0,5 odstotka prometa na odstotek do 3,5 odstotka, odvisno kriterijev. Odmerni odstotek bodo za posamezne platforme določili naknadno.  Zakonodaja bo odslej veljala tudi za ponudnike avdiovizualnih medijskih storitev, ki nimajo sedeža na Češkem, vendar delujejo na češkem trgu. Več o tem tukaj.

Screen Daily: Češka je s 1. januarjem 2025 zvišala produkcijske spodbude za filme in serije, in sicer s 20 odstotkov na 25 odstotkov. Poleg tega so začele veljati tudi 35-odstotne spodbude za animacijo in digitalno produkcijo, katere bodo deležni tudi dokumentarni filmi in serije. Več o tem tukaj.

Nemčija povečuje finančno podporo filmski produkciji

Cineuropa: S 1. januarjem je v Nemčiji začela veljati nova zakonodaja s področja promocije filmske industrije, ki jo je nemški parlament sprejel sredi decembra. Zakon med drugim zvišuje finančno podporo za filmsko produkcijo, in sicer na 30 odstotkov. Poleg tega pa zakon uvaja tudi t. i. filmske dajatve za uporabnike filmske produkcije. Več o tem tukaj.

Produkcija evropskih televizijskih del se zmanjšuje

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij v raziskavi ugotavlja, da je produkcija evropske televizijske fikcije lani dosegla prelomno točko, kar se že kaže v upadu števila produkcije in zastoju v produkciji visokokakovostnih serij. Obseg skupne produkcije se je lani v primerjavi z letom 2022 znižal za šest odstotkov, ustavila pa se je tudi rast produkcije serij s 13 ali manj epizodami, ki so v zadnjih letih beležile hitro rast. Več kot kot polovico, 55 odstotkov, novih del so naročile javne televizijske hiše, zasebne televizije so naročile 31 odstotkov novih del, globalne pretočne platforme pa 14 odstotkov. Več o tem tukaj.

Povečuje se delež žensk v evropski avdiovizualni industriji

Cineuropa: Delež žensk v evropski avdiovizualni industriji se povečuje. Delež nalog, ki so jih v panogi opravljale ženske, se je iz petih odstotkov, kot je znašal leta 2015, zvišal na lanskih 24,4 odstotka. Delež žensk med režiserji, scenaristi, producenti, snemalci, skladatelji in montažerji se je med letoma 2019 in 2023 v povprečju letno zvišal med dvema in štirimi odstotki, je bilo slišati na petem evropskem seminarju o enakosti spolov, ki ga je pripravilo osem evropskih avdiovizualnih združenj. Mednarodno združenje igralcev (FIA) pa je v sporočilu opozorilo na neenakopravno obravnavo med spoloma na področju zaslužkov v EU. Več o tem tukaj in tukaj.

Evropski film leta je Emilia Pérez, slovenska koprodukcija je najboljši evropski kratki film

Cineuropa: Evropska filmska akademija je za najboljši evropski film leta izbrala Emilio Pérez francoskega režiserja Jacquesa Audiarda. Muzikal je pobral tudi nagrade za režijo in scenarij, Karla Sofía Gascón pa je postala najboljša evropska igralka. Za najboljši evropski kratki film, ki je prejel nagrado prix vimeo, je bila izbrana že z zlato palmo nagrajena slovenska manjšinska koprodukcija Mož, ki ni mogel molčati hrvaškega režiserja in scenarista Nebojše Slijepčevića. Omenjeni film je nastal v koprodukciji Hrvaške, Francije, Bolgarije in Slovenije; njegov direktor fotografije je bil slovenski režiser Gregor Božič. Več o tem tukaj.

Avdiovizualni ustvarjalci bodo zaradi umetne inteligence izgubili dobršen del prihodkov

CISAC: Upravljalci sistemov generativne umetne inteligence bodo v prihodnjih letih beležili strmo rast prihodkov in dobičkov, ta rast pa bo šla na račun svetovnih kreativcev in kulturnikov. Ti naj bi do konca leta 2028 zaradi razcveta umetne inteligence izgubili velik del svojih prihodkov, na glasbenem področju v povprečju 24 odstotkov, na avdiovizualnem pa 21 odstotkov, kaže prva študija o vplivu umetne inteligence na avdiovizualno in glasbeno industrijo, ki jo je za Svetovno združenje avtorjev in skladateljev (CISAC) opravila analitsko-raziskovalna družba PMP Strategy. O raziskavi je poročala tudi AIPA. Več o tem tukaj.

Evropska združenja pozivajo EU, da preprečijo zlorabo avtorskih pravic s strani upravljalcev umetne inteligence

FERA: Predstavniki evropskih kulturnikov in kreativcev so na podpredsednico Evropske komisije in komisarko za varnost, demokracijo in tehnološko suverenost Hanno Virkkunenin in komisarja za resor za mlade, kulturo, šport in medgeneracijsko solidarnost Glenna Micallefa naslovili odprto pismo, v katerem ju opozarjajo na zlorabo avtorsko zaščitenih del pri učenju sistemov umetne inteligence. Dela se uporabljajo brez dovoljenja in brez nadomestil. Zato organizacije pozivajo k izboljšanju zakonodaje EU, ki mora zagotoviti večjo transparentnost ter predvideti soglasja za uporabo in uzakoniti pravično nadomestilo za uporabo del. Več o tem tukaj.

Ameriški scenaristi pozivajo filmske studie, da ukrepajo zaradi kraje avtorskih del s strani umetne inteligence

The Hollywood Reporter: Združenje ameriških scenaristov (WGA) je filmske studie pozvalo k pravnemu ukrepanju proti upravljalcem umetne inteligence. Ti "kradejo" zaščitena dela, katerih lastniki so prav filmski studii, ti pa to mirno opazujejo, opozarjajo v WGA. Več o tem tukaj.

Medtem so animatorji potrdili dogovor s studii

The Hollywood Reporter: Sindikat ameriških animatorjev je potrdil nov triletni dogovor s studii in pretočnimi platformami, ki med drugim vključuje zvišanje plač in socialnih pravic ter ureditev področja uporabe umetne inteligence v animaciji. Več o tem tukaj.

Googlov šef napoveduje nadomestila za uporabo del s strani umetne inteligence 

The Deadline: Glavni izvršni direktor Googla Sundar Pichai je dejal, da bodo ustvarjalci v prihodnosti s svojimi deli pomagali pri učenju umetne inteligence, za kar bodo tudi ustrezno plačani. Glede nadomestil za dosedanjo uporabo pa je dejal, da bi lahko do njih prišli sčasoma. Več o tem tukaj.

Učenje sistemov umetne inteligence lahko poteka tudi brez kršenja avtorskih pravic

Fair Training Alliance: Komentar o tem, da upravljalci umetne inteligence pri učenju teh sistemov kršijo avtorske pravice. Velika tehnološka podjetja trdijo, da morajo brez dovoljenja uporabljati avtorsko zaščitena dela, da bi lahko usposobila najsodobnejše generativne modele umetne inteligence. Vendar ta argument, ki je že tako šibek, vse bolj izgublja verodostojnost, saj se pojavlja vse več sistemov, ki ne uporabljajo tega pristopa, ugotavlja avtor komentarja. Več o tem tukaj

Na kongresu AVACI tudi o vplivu novih tehnologij na avdiovizualne ustvarjalce

 AV Creators News: Omenjeni medij je pripravil prispevek o kongresu Mednarodne konfederacija avdiovizualnih avtorjev (AVACI), s poudarkom na predavanju nemškega filmskega ustvarjalca Christopha Behla. Ta je na konferenci predstavil vpliv novih tehnologij na poklic scenarista in režiserja. Več o tem tukaj.

Prodaja vstopnic za kino se bo še povečevala 

The Global Cinema Federation: Globalna zveza kinematografov (GCF) je pripravila prvo raziskavo o obiskovalcih kinodvoran. Kot je razvidno iz raziskave, v kateri je sodelovalo skoraj 100.000 vprašanih, se bo obisk kinematografov še naprej povečeval. S tem pa se bodo povečevali tudi prihodki z naslova prodanih kart, ki v zadnjih letih dosegajo rekorde. Več o tem tukaj.

Pretočne platforme bodo do leta 2029 imele že dve milijardi naročnikov

Advanced Television: Streaming platforme bodo do leta 2029 imele že dve milijardi naročnikov, kar je za 200 milijonov več kot zdaj. Prihodki platform pa bodo dosegli 190 milijard dolarjev, kaže raziskava podjetja Ampere. Več o tem tukaj.

Evropski kreativci pozivajo k uspešni in raznoliki prihodnosti evropskega filma

FERA: Organizacije evropskih kreativcev se ministre za kulturo držav članice pozvale k zagotovitvi uspešne in raznolike prihodnosti evropske filmske in avdiovizualne panoge. Ob tem so naštele tudi ukrepe, s katerimi bi se panoga lažje razvijala. Več o tem tukaj.

AEPO-ARTIS praznoval 30. obletnico delovanja

AEPO-ARTIS: Združenje evropskih organizacij izvajalcev (AEPO-ARTIS) je 10. decembra skupaj s številnimi predstavniki evropskega kulturnega in ustvarjalnega sektorja praznoval 30-letnico delovanja, posvečenega zaščiti pravic izvajalcev in ustvarjalcev v Evropi. O tem je poročala tudi AIPA. Združenje je sicer pred dnevi dobilo tudi svojo 40. članico, in sicer turško kolektivno organizacijo, ki zastopa glasbenike, Müyorbir.

PRAVNE ZADEVE:

Šesterica evropskih držav za okrepljeno čezmejno varstvo avtorskih pravic

Kluwer Copyright Blog: Ministri šestih evropskih držav (Belgije, Danske, Finske, Francije, Nizozemske in Švedske) so Evropski komisiji poslali skupno pismo, v katerem jo pozivajo k oblikovanju zakonodajnega predloga za določitev pravil in meja mednarodne uporabe prava EU na področju avtorskih in sorodnih pravic. Pobuda poudarja potrebo po jasnejših pravilih glede čezmejnega varstva teh pravic, zlasti v digitalnem okolju. Cilj je zagotoviti usklajen pristop na enotnem digitalnem trgu in učinkovito varstvo pravic imetnikov. Več o tem tukaj.

Sodišče EU: Posamezniki in organizacije lahko v primeru napačne implementacije direktiv svoje pravice uveljavljajo neposredno iz direktiv

IPKat: Komentar o odločitve Sodišča EU, ki je razsodilo o vertikalnih učinkih nekaterih določb evropskih direktiv, zlasti InfoSoc direktive. Sodišče je odločilo, da lahko posamezniki in organizacije v primerih napačne implementacije direktiv s strani držav članic svoje pravice uveljavljajo neposredno iz direktiv. Razsodba krepi pravice posameznikov in zagotavlja večjo doslednost pri uporabi prava EU v državah članicah. Več o tem tukaj.

Britanski predlog zakona o umetni inteligenci je v javni razpravi

Euroactiv, Fair Training in IP Kat: Britanska vlada je v javno razpravo poslala predlog zakona o umetni inteligenci, ki med drugim vsebuje tudi nekatere sporne določbe. Med njimi je tudi določba, po kateri bi lahko upravljalci umetne inteligence za šolanje teh sistemov uporabljali avtorsko zaščitena dela, razen, če bi temu izrecno nasprotovali imetniki pravic. Po tem sistemu bi morali imetniki pravic proaktivno izraziti svojo željo, da njihova vsebina ne sme biti uporabljena za šolanje umetne inteligence. O tem sta poročala tudi portal Fair Training in IP Kat. Več o tem tukaj, tukaj in tukaj.

ScreenDaily: Britanski parlamentarni odbor za kulturo je ocenil, da se mora Velika Britanija na področju regulacije umetne inteligence učiti iz izkušenj EU in ZDA. Ob tem pa se mora pozicionirati kot vodilna država na tem področju, vendar z ustrezno zaščito svoje kulturno-kreativne industrije. Več o tem tukaj.

O španskem in francoskem predlogu za ureditev področja umetne inteligence

Kluwer Copyright Blog in IPKat: Kluwer Copyright Blog je pripravil prvo analizo španskega predloga zakona za uvedbo razširjenega kolektivnega licenciranja za razvoj splošnih modelov umetne inteligence. Namen predloga je poenostaviti postopek pridobivanja dovoljenj za uporabo zaščitenih del pri usposabljanju umetne inteligence, vendar pa je predlog sprožil tudi nezadovoljstvo med ustvarjalci, ki se bojijo, da bi lahko ogrozil njihove pravice in nadomestila. Portal IPKat pa je pripravil analizo osnutka francoskega predloga za ureditev področja umetne inteligence. Več o tem tukaj in tukaj.

O ureditvi področja umetne inteligence v ZDA

IP Watchdog: Komentar o tem, da je ameriški patentni urad zavrnil registracijo številnih del, ki so jih ustvarili sistemi umetne inteligence. Urad se drži pravila, da se lahko registrirajo le dela, ki jih je ustvaril človek. Več o tem tukaj.

IP Watchdog: Komentar o dosedanjih predlogih za ureditev področja umetne inteligence in avtorskih pravic v ZDA ter kaj je še pričakovati v letu 2025. Več o tem tukaj.

Ameriški senat: Demokratski senator iz Vermonta Peter Welch je pred dnevi predstavil predlog zakona o transparentni in odgovorni uporabi umetne inteligence. Predlagatelj želi z zakonodajo okrepiti pravice ustvarjalcev, katerih dela se uporabljajo za učenje sistemov umetne inteligence. Več o tem tukaj.

NAPOVED DOGODKOV

Mreža Culture Action Europe, Evropska kulturna fundacija (ECF) in združenje Europa Nostra, ki predstavlja Zavezništvo za evropsko dediščino, 4. februarja pripravljajo posvet v okviru Evropskega dogovora za kulturo. Posvet, ki bo potekal med 14. in 18. uro, bo možno spremljati prek spleta, nujna je registracija. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, ]