Premalo kulture v programu Evropske komisije

Datum objave: 25.02.2025

Evropska organizacija AEPO-ARTIS, ki zastopa več kot 650.000 izvajalcev, opozarja, da delovni program Evropske komisije za 2025 kulturi namenja premalo pozornosti. Med pobudami za "podporo ljudem, krepitev družb in socialnega modela" sicer omenjajo "izrabo večdimenzionalnosti kulture in kulturne dediščine", a konkretnih ukrepov za izboljšanje položaja izvajalcev ni predvidenih. AIPA kot aktivna članica AEPO-ARTIS podpira prizadevanja za izboljšanje pravnega in finančnega položaja izvajalcev ter opozarja na nujnost učinkovite implementacije obstoječe zakonodaje.

Podaljšanje varstva pravic izvajalcev

Ena ključnih tem, ki jo AEPO-ARTIS znova postavlja v ospredje, je podaljšanje varstva pravic igralcev in drugih AV izvajalcev. Direktiva 2011/77 je Evropski komisiji naložila, da objavi poročilo o morebitnem podaljšanju obdobja varstva, vendar ta obveznost ostaja neizpolnjena že več kot desetletje. Po več letih raziskav in analiz je pričakovati, da bo Komisija letos končno predstavila priporočila za odpravo diskriminacije igralcev v evropskem pravu.

AIPA: izvajalci potrebujejo konkretne ukrepe, ne le obljub

Mag. Uroš Rožič, vodja pravne službe AIPA, je ob aktualnih problematikah izpostavil: »Evropska komisija ima ključno vlogo pri zaščiti kulturnega sektorja na enotnem trgu. Pomembno je, da ne ostanemo le pri besedah, ampak zagotovimo, da se izvajalcem prizna pravica do primernega nadomestila, saj s svojim ustvarjalnim prispevkom omogočajo, da so avtorska dela dostopna širši javnosti na skupnem trgu. V Sloveniji ustrezna zakonodaja že obstaja, zdaj je čas, da jo udejanjimo v praksi

AEPO-ARTIS in AIPA bosta še naprej pozorno spremljali dogajanje na ravni EU in  državah članicah in si prizadevali za konkretne izboljšave pri zaščiti pravic izvajalcev. Evropska komisija ima priložnost pokazati, da ji je resnično mar za kulturni sektor – vprašanje je le, ali bo to tudi storila.

Neuresničeno iz preteklosti

AEPO-ARTIS poudarja, da je EU že leta 2012 podpisala Pekinško pogodbo o avdiovizualnih izvedbah, a vse do danes še vedno ni prišlo do njene ratifikacije. Izvajalci bi se počutili varnejše, če bi bila ta ključna pogodba vključena v seznam zakonodajnih predlogov, vendar se zdi, da njeno sprejetje ostaja v senci drugih prioritet. V AIPA poudarjamo, da je prav leto 2025 priložnost za preboj na tem področju.

Direktiva o avtorskih pravicah

Evropska komisija je v programu za 2025 zapisala, da bo osredotočena na učinkovito implementacijo obstoječe zakonodaje. To vključuje tudi oceno učinkovitosti Direktive 2019/790 (CDSM), ki ureja avtorske pravice v digitalnem okolju. Ključna vprašanja ostajajo: Ali izvajalci prejemajo transparentne informacije o uporabi svojih del? Ali so pogodbe prilagojene zakonodajnim zahtevam?

Vpliv umetne inteligence na avtorske pravice

S prihajajočo implementacijo novih poglavij Akta o umetni inteligenci (AI Act) se pojavljajo resna vprašanja o spoštovanju avtorske in sorodnih pravic pri uporabi generativne umetne inteligence. AEPO-ARTIS pričakuje, da bo Evropska komisija zagotovila učinkovito zaščito izvajalcev, da ne bodo ostali brez ustrezne pravne in finančne zaščite pred neupravičeno uporabo njihovih izvedb.

Vir: AEPO-ARTIS

[ {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, ]