Decembrske novice

Datum objave: 16.12.2024

V decembrskih novicah pišemo o tem, da je z delom začela nova Evropska komisija in da se rast spletnega piratstva v EU umirja. Pišemo tudi o tem, da je slišati vse več pozivov za boljšo regulacijo sistemov umetne inteligence in da morajo njihovi upravljalci plačati nadomestila za uporabo del, da EU končuje kodeks ravnanja z umetno inteligenco, da bo sklad Euroimages finančno podprl tudi dve slovenski koprodukciji, da so evropski organi pregona razbili veliko mrežo spletnih piratov, da se umirja rast trga pretočnih ponudnikov in da evropske zasebne televizije skrbi prevlada ameriških tehnoloških platform.

V novicah lahko tudi preberete, da bo Danska s spodbudami snubila filmsko industrijo in da je ustrezna zaščita ustvarjalcev predpogoj za močno evropsko kulturno-kreativno industrijo. Med pravnimi zadevami pa pišemo o tem, da bodo kanadski mediji zaradi kraje avtorskih del tožili upravljalca ChatGPT,  da je v okviru regulacije umetne inteligence nujno treba zagotoviti transparentnost in plačilo nadomestil ter da bo tudi Avstralija regulirala sisteme umetne inteligence.

EVROPSKE IN MEDNARODNE INSTITUCIJE

Nova Evropska komisija začela z delom

Evropska komisija: Z decembrom je z delom začela nova Evropska komisija, ki jo bo tudi v mandatu 2024-2029 vodila Ursula von der Leyen. Več o tem tukaj.

Rast spletnega piratstva v EU se umirja

EUIPO: Urad EU za intelektualno lastnino (EUIPO) je pripravil novo poročilo o spletnem piratstvu v EU. Kot je razvidno, se rast spletnega piratstva umirja, uporabnik interneta v EU pa do nelegalnih spletnih vsebin povprečno dostopa desetkrat na mesec. Najbolj se povečujeta spletno piratstvo programske opreme in nelegalno spremljanje športnih programov. Več o tem tukaj .

INDUSTRIJA

Vse več pozivov za boljšo regulacijo sistemov umetne inteligence in pravična nadomestila z naslova uporabe del

FERA: Krovna združenja evropskih kulturnikov in kreativcev so na nova evropska komisarja za varnost, demokracijo in tehnološko suverenost ter za mlade, kulturo, šport in medgeneracijsko solidarnost, Hanno Virkkunen in Glenna Micallefa, naslovila odprto pismo, v katerem ju opozarjata na tveganja, ki jih prinaša razvoj generativne umetne inteligence. Upravljalci umetne inteligence za učenje teh sistemov uporabljajo zaščitena dela, in sicer brez dovoljenj ustvarjalcev in brez plačila nadomestil. To je nedopustno, zato mora EU sprejeti zakonodajo, ki bo bolje ščitila ustvarjalce. Nujno je treba zagotoviti transparentno poročanje o uporabi del, pa tudi nadomestila za uporabo del. S tem bo EU tudi ustvarila pogoje, ki bodo spodbujali k etični uporabi umetne inteligence, k spoštovanju avtorskih pravic in k ohranjanju integritete ustvarjalcev. Več o tem tukaj.

AEPO-ARTIS: Združenje evropskih organizacij izvajalcev (AEPO-ARTIS) manifestu poziva k močnejši zaščiti pravic izvajalcev v digitalni dobi, s poudarkom na pravičnem nadomestila za uporabo vsebin na spletnih platformah in pri šolanju umetne inteligence. V združenju, katerega članica je tudi AIPA, med drugim podpirajo tudi vseevropsko ratifikacijo Pekinške pogodbe in promocijo kolektivnega upravljanja pravic. Več o tem tukaj.

SPI: Francoski producenti so pozvali k močnejši zaščiti pred nepooblaščeno uporabo njihovih del s strani sistemov umetne inteligence. Producenti so v odprtem pismu izrazili zaskrbljenost zaradi prakse upravljalcev umetne inteligence, ki v za šolanje svojih sistemov uporabljajo avtorsko zaščitene vsebine, in sicer brez soglasja imetnikov pravic. V izjavi navajajo, da to izhaja iz "pravne luknje" v direktivi o avtorski in sorodnih pravicah iz leta 2019, kar je potrebno nagovoriti. Več o tem tukaj.

Human Artistry Campaign: Kampanja je pripravila peticijo, v kateri poziva k regulaciji umetne inteligence. Kot so zapisali v peticiji, je razvoj umetne inteligence hiter, kar bi lahko človeštvo na področju tehnološkega razvoja popeljalo dlje, kot smo si kdaj predstavljali. Vendar pa umetna inteligenca nikoli ne more nadomestiti človeškega izražanja in umetniške ustvarjalnosti, zato jo je treba regulirati, so med drugim navedli snovalci peticije. Več o tem tukaj.

EU pripravlja kodeks ravnanja z umetno inteligenco

CEPI in ENCOMPASS: Evropska komisija je pripravila predlog kodeksa za ravnanje z umetno inteligenco, ki naj bi se začel uporabljati avgusta prihodnje leto. Kodeks med drugim določa podrobnosti o preglednosti in izvrševanju pravil, povezanih z avtorskimi pravicami, nagovarja pa tudi sistemska tveganja. O tem, zakaj je priprava kodeksa pomembna, piše tudi ENCOMPASS. Več o tem tukaj in tukaj.

Euroimages bo podprl 24 celovečernih filmov, od tega tudi dve slovenski večinski koprodukciji

Cineuropa: Izvršni odbor filmskega sklada Euroimages se je odločil, da bo podprl koprodukcije 24 celovečernih filmov, vključno s štirimi dokumentarnimi filmi in enim animiranim filmom, in sicer v skupnem znesku 6,78 milijona evra. Med filmi, ki jih bo finančno podprl, sta tudi dve slovenski večinski koprodukciji, 20 metrov režiserja Damjana Kozoleta ter Čista in zakopana režiserja Martina Turka. Več o tem tukaj.

Evropski organi pregona razbili veliko piratsko mrežo

Advanced Television: Organi pregona iz več evropskih držav so v akciji razbili eno od največjih kriminalnih mrež, ki se je ukvarjala s spletnim piratstvom. Pridržali so več kot 100 oseb. Mreža je za več kot 22 milijonov uporabnikov po svetu piratizirala več kot 2500 TV-programov. V okviru preiskave so se oglasili na 112 naslovih, ugasnili 100 domen, odkrili več kot 560 preprodajalcev ter zasegli različne vrste droge in orožja ter približno 1,6 milijona evrov v kriptovalutah in 40.000 evrov v gotovini. Več o tem tukaj.

Rast na ključnih evropskih trgih pretočnih vsebin se upočasnjuje

Advanced Television: Raziskava svetovalnega podjetja Oliver Wyman je pokazala, da se je rast ključnih evropskih trgov pretočnih vsebin upočasnila. Več kot 70 odstotkov uporabnikov v Veliki Britaniji, Španiji, Franciji, Nemčiji in Italiji je bilo naročenih na vsaj eno pretočno platformo, vendar jih osem odstotkov načrtuje, da bo naročnino prekinilo. Kot pravijo, jih je k temu spodbudilo predvsem pomanjkanje zanimivih vsebin. Več o tem tukaj.

Trumpovi podporniki iz tehnološke industrije bodo zahtevali ohlapnejšo regulacijo panoge

Euscream: Podkast o razmerah na ameriškem tehnološkem trgu po izvolitvi Donalda Trumpa za novega predsednika ZDA. Trumpu so pri zmagi pomagali tudi številni predstavniki ameriške tehnološke industrije, zato bodo v zameno zahtevali ohlapnejšo regulacijo tehnološke industrije v ZDA, pa tudi v EU. Več o tem tukaj.

Zasebne televizije skrbi prevlada ameriških tehnoloških platform

ACT: Združenje evropskih zasebnih televizij je evropske odločevalce pozvalo k spremembam direktive o avdiovizualnih medijskih storitvah (AVMSD), in sicer zaradi rastoče prevlade velikih tehnoloških podjetij. Skupina, ki je objavila svoj manifest, se zavzema za povečanje konkurenčnosti in pravičnosti v medijskem prostoru. Zasebne televizije namreč skrbi morebitna sprememba zakonodaje, ki bi lahko ovirala njihovo konkurenčnost, zlasti v primerjavi z ameriškimi tehnološkimi podjetji. Več o tem tukaj.

Danska bo s spodbudami privabljala filmsko produkcijo na svoja tla

ScreenDaily: Danska vlada je odobrila nov program davčnih spodbud za privabljanje mednarodnih filmskih produkcij, ki se bo začel leta 2026. Program bo imel letni proračun v višini 125 milijonov DKK (približno 17 milijonov evrov) , filmskim produkcijam pa bo ponujal 25-odstotno povračilo stroškov. Danska želi s tem korakom konkurirati drugim evropskim državam, ki ponujajo podobne spodbude. Več o tem tukaj.

Ustrezna zaščita ustvarjalcev je ključna za močno evropsko kulturno-kreativno industrijo

Copyright Initiative International: Omenjena iniciativa je konec novembra pripravila konferenco o avtorskih pravicah, na kateri je bil glavni poudarek, da Evropa potrebuje močno kulturno-kreativno industrijo. Predpogoj za močno industrijo pa je, da ustvarjalci uživajo tudi ustrezne pravice in zaščito, je bilo slišati. Več o tem tukaj.

Objavljena nova raziskava o aktu o svobodi medijev

Evropski avdiovizualni observatorij: Observatorij je objavil novo raziskavo z naslovom Kaj je novi Evropski akt o svobodi medijev in kako bo zagotovil neodvisnost ter pluralnost medijskih storitev v Evropski uniji? Več o tem tukaj.

PRAVNE ZADEVE

Kanadski mediji tožijo Chat GPT

The Hollywood Reporter: Kanadski mediji Torstar, Postmedia, The Globe and Mail, The Canadian Press in CBC/Radio-Canada so vložili skupno tožbo na kanadskem vrhovnem sodišču proti podjetju OpenAI, ki upravlja ChatGPT. Tožniki trdijo, da OpenAI krši avtorske pravice medijskih podjetij. Več o tem tukaj.

Ključna dela regulacije umetne inteligence sta transparentnost in plačilo nadomestil

SSRN: Komentar o učenju generativne umetne inteligence. Ta pri tem procesu uporablja ogromne količine podatkov, tudi avtorsko zaščitena dela. Upravljalci sistemov umetne inteligence ta dela uporabljajo brez dovoljenja imetnikov pravic, kar pa je prepovedano. Več o tem tukaj.

Komentar o evropskem aktu o umetni inteligenci in eksteritorialnosti

Kluwer Copyright Blog: Akt v svojih določbah med drugim predvideva, da noben ponudnik ne bi smel pridobiti konkurenčne prednosti na trgu EU z uporabo nižjih standardov za zaščito avtorskih pravic. To velja za vse ponudnike umetne inteligence, ne glede na to, ali so locirani v EU ali zunaj unije. Več o tem tukaj.

Tudi Avstralija v zaščito svojih ustvarjalcev pred izzivi umetne inteligence

Kluwer Copyright Blog: Komentar o predvidenih ukrepih, ki jih Avstralija želi sprejeti za zaščito avtorskih pravic ob hitrem razvoju umetne inteligence. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Moderndörfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, ]