Nekateri nezadovoljni z novim EU aktom o umetni inteligenci

Datum objave: 19.08.2025

V avgustovskih novicah pišemo, da je v začetku meseca začel v celoti veljati akt o umetni inteligenci in da so ga številna tehnološka podjetja že podpisala. Po drugi strani pa evropski ustvarjalci opozarjajo, da je akt premalo zavezujoč in da jih ne ščiti pred negativnimi vplivi razvoja te tehnologije ter da je to ugotovil tudi nov dokument Evropskega parlamenta. Pišemo tudi o tem, da je Trumpova administracija pripravila akcijski načrt za razvoj umetne inteligence, da evropski poslanci opozarjajo na pritiske iz ZDA za spremembo evropske digitalne zakonodaje in da je pred dnevi začel veljati evropski akt o svobodi medijev.

Med novicami objavljamo še poziv pobude Initiative Copyright, da naj EU bolj regulira upravljalce umetne inteligence in šolanje njihovih sistemov, da razvoj umetne inteligence pretresa tudi Hollywood, da bo Nemčija v prihodnjem letu za lokalno filmsko industrijo namenila 310 milijonov evrov, da tudi ameriški kongresniki pozivajo k višjim davčnim olajšavam za filmsko industrijo, da pretočne platforme plačujejo premalo licenčnin za prvi in drugi distribucijski interval po kinematografski premieri, da Netflix povečuje prihodke in dobiček v Veliki Britaniji, da bo Skopje leta 2028 Evropska prestolnica kulture in zato načrtuje investicije v kulturne centre ter da britanska filmska industrije še vedno premalo vključuje rasne manjšine.

Med pravnimi zadevami lahko preberete, da ugledni pravni strokovnjaki upravljalce umetne inteligence pozivajo k transparentni uporabi del in  plačilu nadomestil ustvarjalcem in da ustvarjalci kot uspešen model sodelovanja med njimi in upravljalci sistemov umetne inteligence predlagajo licenciranje.

EVROPSKE IN MEDNARODNE INSTITUCIJE

Številna tehnološka podjetja podpisala kodeks o ravnanju z umetno inteligenco

Evropska komisija, Euroactiv in Google, Anthropic, Mistral in Microsoft: Evropska komisija je objavila seznam podjetij, ki so podpisala kodeks ravnanja z umetno inteligenco. Ta je uradno v veljavo stopil  2. avgusta, med podpisniki kodeksa pa ni multinacionalke Meta. O tem je poročal tudi Euroactiv.  Sporočila za javnost, da so podpisali kodeks pa so objavili tudi Google, Anthropic, Mistral in Microsoft. Več o tem tukaj in tukaj.

Evropski ustvarjalci nezadovoljni z aktom o umetni inteligenci

Evropski parlament in Euroactiv in Cineuropa: 1. avgusta je v celoti začel veljati evropski akt o umetni inteligenci. O veljavi akta in pravilih je poročal tudi Euroactiv, ki je tudi izpostavil skrbi ustvarjalcev, da je akt premalo zavezujoč in da ne bo zaščitil imetnikov pravic. Več o tem tukaj in tukaj.

Evropski parlament z novim dokumentom o vplivu umetne inteligence na avtorsko pravico

Evropski parlament: Think-thank Evropskega parlamenta je pripravil dokument, ki obravnava tehnološke vidike generativne umetne inteligence v povezavi z avtorsko pravico. Gradivo poudarja predvsem težave pri analizi, če je bila npr. vsebina, ki jo je pripravila umetna inteligenca črpana iz avtorsko zaščitenih del. Ob tem dokument poudarja pomanjkanje sledljivosti v trenutnih sistemih, saj ti ne omogočajo natančne povezave med učnimi podatki in generiranim izhodom, kar otežuje pravno uveljavljanje avtorskih pravic. Več o tem tukaj.

Začel je veljati evropski akt o svobodi medijev

Evropska komisija: Pred dnevi je začel veljati evropski akt o svobodi medijev, ki državam članicam EU nalaga ukrepe za zagotovitev vnaprej določenih in objektivnih postopkov za neodvisno delovanje javnih medijev. Več o tem tukaj.

Evropski poslanci opozarjajo na pritiske iz ZDA za spremembo evropske digitalne zakonodaje

Euroactiv: Evropski poslanci opozarjajo, da ZDA pritiskajo na EU, naj omili digitalno zakonodajo, kot sta npr. akt o digitalnih storitvah in akt o digitalnih trgih, saj naj bi preveč omejevala delovanje ameriških tehnoloških podjetij. Kot poudarjajo, ta pritisk ogroža evropsko digitalno suverenost in bi lahko postavil interese ZDA pred evropske varnostne in demokratične standarde. Zato poslanci Evropsko komisijo pozivajo, da še naprej vztraja pri ohranjanju obstoječe zakonodaje za pošteno in varno digitalno okolje. Več o tem tukaj.

Trumpova administracija pripravila akcijski načrt za razvoj umetne inteligence

Bela hiša: Administracija ameriškega predsednika Donalda Trumpa je pripravila akcijski načrt  z naslovom Zmagati v AI tekmi: Ameriški akcijski načrt za umetno inteligenco (Winning the AI Race: Americas AI Action Plan), s katerim želi prek 90 različnih zveznih ukrepov pospešiti inovacije inovacije, postaviti posebno infrastrukturo za upravljalce sistemov umetne inteligence ter utrditi globalno vodstvo ZDA na tem področju. Več o tem tukaj

INDUSTRIJA

Evropski ustvarjalci pozivajo k ustreznejši ureditvi umetne inteligence

Initiative Copyright: Pobuda Initiative Copyright podpira osnutek poročila nemškega evropskega poslanca Axla Vossa (CDU/EPP) o vplivu umetne inteligence na pravice evropskih kulturnikov in kreativcev, saj prinaša pomembne elemente, kot so obvezna transparentnost, pravica do nadomestila za avtorje in zavrnitev izjeme za rudarjenje besedil in podatkov. Vendar opozarja, da predlog preveč naklonjeno obravnava sisteme umetne inteligence v primerjavi z imetniki pravic, ne rešuje preteklih kršitev in nalaga pretežke administrativne obveznosti, kot je centralna registracija del. Prav tako po njihovem mnenju ne ureja ustrezno teritorialnosti in zanemarja varstvo moralnih pravic. Več o tem tukaj,

Razvoj umetne inteligence pretresa tudi Hollywood

The Hollywood Reporter in ScreenDaily: Trije prispevki o vplivu umetne inteligence na Hollywood. Komentar The Hollywood Reporter z naslovom Vstaja strojev, znotraj hollywoodske državljanske vojne na področju umetne inteligence. Avtor ugotavlja, da uporaba umetne inteligence že močno spreminja hollywoodsko industrijo in lahko za vedno preoblikuje način ustvarjanja in uporabe vsebin. Kljub obetom pa poteka intenzivna razprava in konflikt med zagovorniki umetne inteligence, ki vidijo priložnosti za inovacije, in nasprotniki razvoja te tehnologije. Ti opozarjajo na nevarnosti izgube avtentičnosti, pravic ustvarjalcev in nadzora nad vsebinami. Ta "državljanska vojna" v Hollywoodu je šele na začetku, industrija pa išče načine za uravnoteženje tehnologije z zaščito kreativnosti in pravic.

The Hollywood Reporter je poročal tudi o načrtih administracije ameriškega predsednika Donalda Trumpa na področju umetne inteligence in napovedih tožb s strani ameriške filmske industrije zoper upravljalce umetne inteligence.

ScreenDaily je objavil intervju z Režiserjem Jamesom Cameronom, ki je dejal, da razmere na področju uporabe umetne inteligence v Hollywoodu spominjajo na Divji zahod. Več o tem tukaj, tukaj in tukaj.

Nemčija bo v prihodnjem letu za lokalno filmsko industrijo namenila 310 milijonov evrov

Cineuropa: Nemška zvezna vlada je v predlogu proračuna za leto 2026 skoraj podvojila sredstva za film, tako da bodo filmski industriji na letni ravni prek skladov namenili 250 milijonov evrov letno, z drugimi podpornimi shemami pa kar 310 milijonov evrov. Nemška vlada načrtuje tudi pripravo zakonodaje, ki bo pretočnim platformam naložila obveznost investiranja v lokalno produkcijo. Več o tem tukaj.

Tudi ameriški kongresniki pozivajo k višjim davčnim olajšavam za filmsko industrijo

Screen: Štirje ameriški kongresniki so predstavili predlog zakona, s katerimi bi razširili dosedanji zvezni davčni predpis, ki omogoča pospešeno amortizacijo stroškov filmske in televizijske produkcije v ZDA. Več o tem tukaj.

Pretočne platforme plačujejo premalo

ScreenDaily: Pretočne platforme plačujejo občutno premalo licenčnin za predvajanje filmov na njihovih platformah, in sicer tako za prvi ekskluzivni plačljivi distribucijski interval po kinematografski premieri (t. i. Pay 1 licenčinna) kot za licenčnino Pay 2, so ugotovili filmski ustvarjalci na okrogli mizi, ki je potekala v okviru filmskega festivala v Locarnu. Več o tem tukaj.

Netflix medtem povečuje prihodke in dobiček  v Veliki Britaniji

Variety: Netflix je lani v Veliki Britaniji ustvaril za 1,85 milijarde funtov (2,14 milijarde evrov prihodkov), kar je za 11 odstotkov več kot predlani. Čisti dobiček pa se je zvišal za tri odstotke na 55 milijonov evrov. Več o tem tukaj.

Skopje načrtuje naložbe v kulturne centre

FilmNewEurope: Skopje bo leta 2028 Evropska prestolnica kulture, zato državne in mestne oblasti načrtujejo, da bodo odprle do deset novih večnamenskih kulturnih centrov. Eden izmed novih objektov bo tudi kulturni center v občini Aerodrom, ki bo imel tudi kinodvorano z 245 sedeži, razstavne prostore ter prilagodljive površine za uprizoritve in delavnice. Več o tem tukaj.

Britanska filmska industrije še vedno premalo vključuje rasne manjšnine

Screen Daily: Članek o napredku britanske filmske industrije pri vključevanju rasnih manjšin pet let po smrti Georgea Floyda, ki ga je ubil belopolti policist, zaradi česar so v ZDA izbruhnili množični protesti proti rasizmu. Čeprav so se po gibanju Black Lives Matter pojavile pobude za večjo raznolikost, mnogi ustvarjalci temnopolte britanske skupnosti poročajo o pomanjkanju trajnostnih rešitev. Poleg tega raziskave kažejo na visoko stopnjo duševnih stisk in nestabilnosti kariere med temnopoltimi ustvarjalci zaradi pomanjkanja priložnosti in sistemske izključenosti. Več o tem tukaj.

PRAVNE ZADEVE

Pravni strokovnjaki upravljalce umetne inteligence pozivajo k transparentnosti in plačili

Oxford Academic: Ugledni strokovnjaki s pravnega področja so pripravili prispevek z naslovom Avtorske pravice in umetna inteligenca v Združenem kraljestvu: vključitev ali izključitev, v katerem obravnavajo razmerje med avtorskimi pravicami in umetno inteligenco. V prispevku med drugim kritizirajo pristop britanske vlade, ki sledi modelu EU in predlaga izjemo za rudarjenje podatkov in besedil z možnostjo ohranitve pravic imetnikov, saj menijo, da ta rešitev otežuje inovacije zaradi tehničnih in stroškovnih ovir. Namesto tega zagovarjajo jasnejša dovoljenje za šolanje sistemov umetne inteligence, ki pa so povezana s transparentnostjo uporabe del in plačil nadomestil imetnikom pravic.

Portal je pisal tudi o tem, da v ZDA še ni sodne prakse, ki bi odločila, ali je uporaba zaščitenih del za sestavljanje učnih podatkov generativne umetne inteligence t.i poštena uporaba (Fair Use). To naj bi bilo kmalu jasno, saj na sodiščih potekajo obravnave zaradi kršitev avtorskih pravic. Več pa naj bi bilo znanega tudi o t.i. varnih pristanih (Safe Harbours). Več o tem tukaj, tukaj in tukaj.

Ustvarjalci upravljalcem UI predlagajo licenciranje kot uspešen model sodelovanja

Copyright Alliance: Združenje je objavilo prispevek z naslovom Licenciranje avtorskih pravic za umetno inteligenco, tržne rešitve za razvoj generativne umetne inteligence, v katerem poudarjajo pomen licenciranja. Obstoječi dogovori med upravljalci sistemov umetne inteligence in imetniki pravic kažejo na uspešen model sodelovanja, kjer se spoštujejo pravice ustvarjalcev in omogoča kakovostno šolanje sistemov umetne inteligence. Licenciranje avtorskih del spodbuja ustvarjalnost, inovacije in zagotavlja pravično nadomestilo za ustvarjalce, hkrati pa omogoča upravljalcem sistemov umetne inteligence dostop do kakovostnih podatkov za šolanje. Več o tem tukaj.

NAPOVED DOGODKOV

Sarajevski filmski festival: Sekcija za filmsko industrijo v okviru sarajevskega filmskega festivala 21. avgusta ob 12. uri pripravlja okroglo mizo z naslovom Umetna inteligenca, avtorska pravica in solidarnost združenj: usklajevanje standardov s potrebami evropskih sosedov. Na okrogli mizi bo med drugim sodeloval tudi član upravnega odbora Združenje evropskih režiserjev (FERA) in predsednik Zveza društev slovenskih filmskih ustvarjalcev (ZDSFU) Klemen Dvornik. Več o tem tukaj.

AZAS: Skopje bo novembra gostilo drugi regionalni seminar o avtorskih pravicah avdiovizualnih ustvarjalcev v srednji in vzhodni Evropi. Dogodek bodo soorganizirali AZAS iz Severne Makedonije, AIPA, poljska ZAPA in Evropsko združenje avdiovizualnih avtorjev (SAA). Več o tem tukaj.

Evropski urad za intelektualno lastnino (EUIPO) in Evropska komisija 20. in 21. novembra v Alicantu pripravljata konferenco z naslovom Skupaj skozi avtorsko pravo v spreminjajočem se digitalnem okolju. Več o tem tukaj.

[ {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Möderndorfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, ]