Osem novih mednarodnih sporazumov AIPA v letu 2025

Datum objave: 27.08.2025

AIPA je v letu 2025 do sedaj sklenila šest pomembnih mednarodnih sporazumov, ki utrjujejo položaj avdiovizualnih ustvarjalcev na globalnem zemljevidu. Zavezali smo se k tesnejšemu sodelovanju s ključnimi sestrskimi organizacijami v ZDA, Veliki Britaniji, Južni Koreji, na Češkem, Slovaškem in Norveškem, obenem pa se pripravljamo na podpis novih sporazumov z nizozemsko LIRA in albansko F.A.A.D. Vse to potrjuje našo usmeritev k trajnemu in ambicioznemu mednarodnemu povezovanju, s katerim krepimo pravice slovenskih ustvarjalcev na AV področju ter obenem zagotavljamo zaščito tujih ustvarjalcev, katerih dela se uporabljajo v Sloveniji. AIPA ima tako trenutno sklenjenih 59 bilateralnih sporazumov.

Povezovanje s svetovno igralsko elito

Temelj za sporazum o zastopanju je bil postavljen maja 2024, ko je vodstvo SAG-AFTRA obiskalo Ljubljano. Takratni produktivni pogovori so utrdili medsebojno razumevanje in začrtali smernice nadaljnjega sodelovanja. SAG-AFTRA zastopa več kot 160.000 profesionalnih igralcev in izvajalcev v ZDA ter ima ključno vlogo v mednarodnih prizadevanjih za zaščito pravic ameriških AV izvajalcev. Direktor AIPA Gregor Štibernik je ob podpisu poudaril: »Sporazum s SAG-AFTRA krepi zaščito pravic ameriških izvajalcev v Sloveniji ter hkrati mednarodni položaj AIPA kot verodostojnega partnerja v globalni mreži kolektivnih organizacij.« Več o podpisu lahko preberete tukaj.

Britanska vez za slovenske AV ustvarjalce

S sporazumom s kolektivno organizacijo BECS so slovenski AV izvajalci dobili priložnost, da njihove pravice na britanskem trgu postanejo bolj prepoznavne, hkrati pa britanski izvajalci uživajo zaščito pri nas. Sporazum med AIPA in BECS vzpostavlja mehanizem za vzajemno izmenjavo podatkov in nadomestil za pravice, ki pripadajo slovenskim izvajalcem v Združenem kraljestvu in britanskim izvajalcem v Sloveniji. Poleg tega predvideva sodelovanje pri razvoju boljših praks, strokovnih izmenjavah in možnostih za izboljšanje učinkovitosti upravljanja pravic. Več o podpisu sporazuma lahko preberete tukaj.

Korejski scenaristi in slovenski ustvarjalci

Podpis sporazuma s kolektivno organizacijo KTRWA pomeni, da slovenski scenaristi dobijo dodatno varstvo svojih del v Južni Koreji, kjer domača industrija ustvarja globalno prepoznavne serije in formate. Prav tako pa korejski avtorji, katerih produkcije so v Sloveniji vse bolj gledane, dobijo pravično priznanje za uporabo svojih del. Več o podpisu lahko preberete tukaj.

Del norveške tradicije pravičnega licenciranja

Kolektivna organizacija Norwaco, ki združuje več kot 65.000 imetnikov pravic, zagotavlja enostaven in pregleden sistem licenciranja. Z nedavno podpisanim sporazumom AIPA omogoča vsem kategorijam slovenskih AV ustvarjalcev boljše uveljavljanje pravic na norveškem trgu, medtem ko norveški ustvarjalci v Sloveniji dobijo zagotovljeno nadomestilo za uporabo njihovih del.

Razširitev sporazuma s slovaško organizacijo

S kolektivno organizacijo LITA, ki zastopa več kot 2500 slovaških avtorjev, smo sklenili dodatek k sporazumu o vzajemnem zastopanju, s katerim smo razširili krog upravičenih imetnikov pravic ter nabor pravic, ki jih obe kolektivni organizaciji upravljata na svojih trgih.

Novi sporazumi pred vrati

Na AIPA v kratkem pričakujemo podpis še nekaj strateških sporazumov: z nizozemsko  organizacijo LIRA, albansko organizacijo F.A.A.D., usklajena po so tudi besedila sporazumov z ameriškima WGA in in DGA. Sporazumi bodo zaokrožili letošnje mednarodne aktivnosti AIPA ter slovenskim ustvarjalcem odprla nova pomembna področja.

Mednarodna aktivnost AIPA – pogled naprej

AIPA je s šestimi letošnjimi sporazumi in skorajšnjimi podpisi z WGA, DGA, LIRA in F.A.A.D dokazala, da ostaja mednarodno dejavna organizacija, ki išče nove poti za zaščito AV ustvarjalcev. Naš cilj je slovenskim avtorjem omogočiti, da so enakovredno vključeni v globalno verigo ustvarjalnih industrij. »Mednarodni sporazumi so dokaz naše zaveze, da slovenskim avdiovizualnim ustvarjalcem odpremo vrata do pravičnega priznanja tudi v tujini, hkrati pa spoštujemo dela tujih avtorjev, ki bogatijo naš prostor. Gre za vizijo, ki AIPA uvršča med proaktivne organizacije v svetovnem merilu,« je ob aktivnostih poudaril direktor AIPA Gregor Štibernik.

Foto: AIPA
[ {image : "/media/uploads/animation/CDIYMZmwKn.jpg", title : "Orkester;Režija: Matevž Luzar;Gustav Film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/srBBcMxyri.jpg", title : "Žica;Režija: Tiha Gudac;OFF World/URGH! (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/xpqzvvLR9Oku.jpg", title : "Zgodovina ljubezni;Režija: Sonja Prosenc;Monoo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/MLr5935I2Cwh.jpg", title : "Prasica, slabšaln izraz za žensko;Režija: Tijana Zinajić;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/1oIrrLJYgJSckX.jpg", title : "Zastoj;Režija: Vinko Möderndorfer;Forum Ljubljana (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/2byxsgm50sn5oV0.jpg", title : "Tako se je končalo poletje;Režija: Matjaž Ivanišin;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/s22spefONAhEjuW.jpg", title : "Kapa;Režija: Slobodan Maksimović;Senca Studio (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/aF3ZJBnTLCEq5XH.jpg", title : "Septembrska klasa;Režija: Igor Šterk;A.A.C. Productions (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/HW2NqBQGAZfRi.jpg", title : "Odpuščanje;Režija: Marija Zidar;Vertigo (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/8RlFNuWJflATX.jpg", title : "LGBT_SLO_1984;Režija: Boris Petkovič;Zavod Kineki (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/z_QO4GQn5F.jpg", title : "Legenda o zlatorogu;Režija: Lea Vučko;Octopics (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/72nTb3FJr3G7C.jpg", title : "Polsestra;Režija: Damjan Kozole;Vertigo (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/Dkl6TTjNIMYJb.jpg", title : "Iskre v času;Režija: Jurij Gruden;Senca Studio (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/k1adCnn3PHaO.jpg", title : "Jaz sem Frenk;Režija: Metod Pevec;Vertigo (2018)" }, {image : "/media/uploads/animation/RSlwCIYpgC.jpg", title : "Jezdeca;Režija: Dominik Mencej;Staragara (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/2HMTZwXpJHqd.jpg", title : "Spacapufi;Režija: Jaka Ivanc;Strup produkcija (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/kKPlQ2lSPX.jpg", title : "Vesolje med nami;Režija: Rahela Jagrič Pirc;Arsmedia (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/7RMyTbu7gjT.jpg", title : "Beli bojevnik v črni obleki;Režija: Maja Weiss;Bela film (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/D6Da8_YOtQmFP.jpg", title : "Inventura;Režija: Darko Sinko;December (2021)" }, {image : "/media/uploads/animation/5nNIF95NJEvL.jpg", title : "Ne pozabi dihati;Režija: Martin Turk;Bela film (2019)" }, {image : "/media/uploads/animation/IcCMwWabbDDF9.jpg", title : "A ti mene vidiš?;Režija: Jan Cvitkovič;Zavod Solsticij (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/uxJrm9pWck.jpg", title : "Verschwinden / Izginjanje;Režija: Andrina Mračnikar;Vertigo (2022)" }, {image : "/media/uploads/animation/qW_vixhBTuLKJ.jpg", title : "Nekoč so bili ljudje (2021);Režija: Goran Vojnović;Arsmedia (2021)" }, ]